ارائه مدل استراتژیک بازاریابی سبز مبتنی بر کسب مؤلفههای مزیت رقابتیدر صنایع غذایی کاله
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیک
محمدرضا علی زاده
1
,
مهدی حقیقی کفاش
2
,
بابک حاجی کریمی
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد ، ابهر، ايران
2 - دانشيار گروه مديريت بازرگاني،دانشكده مديريت و حسابداري،دانشگاه علامه طباطبائي،تهران ، ايران
3 - گروه مديريت بازرگاني ، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه آزاد ، ابهر ، ايران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف : هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژیک بازاریابی سبز مبتنی بر کسب مؤلفههای مزیت رقابتیدر صنایع غذایی کاله است كه به روش تركیبي (كیفي- كمي)انجام شده است. روش شناسی : در این پژوهش در مرحله کیفی با استفاده از کدگذاری باز , محوری و گزینشی استفاده گردید كه تعدادی از خبرگان صنعت غذایی شامل مدیران و کارشناسان شرکت کاله به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کمی، از نرم افزار اکسل و اس پي اس اس استفاده شده است. یافته ها : یافتههای حاصل از پژوهش شامل 10 بعد (منابع موجود، نوآوریها، استراتژیها، قابلیتها، الزامات، تحقیق و توسعه، امکانات و تجهیزات، ارزشآفرینی، کارآفرینی و رهبری هزینه)، 6 مولفه که شامل (منابع انسانی و حمایتی، سرمایه اجتماعی و رفتار فرهنگ سازمانی و عملکرد و فرصتها )و 88 شاخص شناسایی شدند . نتیجه گیری : شرکتهایی که بازاریابی سبز را دنبال می کنند( به طور اخص شرکت صنایع غذایی کاله) ، تلاش کنند تا از فرآیندهای شرکت و روش های بازاریابی برای تعادل ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی جهت اطمینان از توسعه بلندمدت، برای جذب مشتری و مشارکت در جامعه استفاده نمایند . برازش مدل از طریق مدل GOF بصورت ميانگين هندسي R2 و متوسط اشتراک محاسبه گردید که داراي مقدار 830/0است، نشان داد مدل مطلوب بوده و در نتیجه مدل کلی تأیید شد. همچنین مقايسه نتايج تحقيق با تحقيقات انجام شده در این حوزه نشان میدهد که نتایج حاصل از تحقیق با تحقیقات انجام پذیرفته همراستا بوده و همخوانی دارد.
Objective: The current researcher presents the strategic model of the green brand to achieve the success of competitive components in the food industry, which is done by a combined (qualitative-quantitative) method. Methodology: In this research, in the qualitative phase, using open codes, axes and selection were used, and experts in the food industry, including managers and equipment of Kaleh Company, were selected as samples. Data collection tool in the quantitative part, Excel and SMS software are used. Findings: The findings of the research include 10 dimensions (available resources, innovations, strategies, capabilities, requirements, research and development, facilities and equipment, value creation, entrepreneurship and cost leadership), 6 components (human and support resources, social capital and behavior organizational culture and .performance and opportunities) and 88 indicators were identified. Conclusion: Companies that follow green marketing (especially Kaleh Food Industry Company), try to use company processes and marketing methods to balance environmental, economic and social dimensions to ensure long-term development, to attract customers and Use participation in society. The fit of the model was calculated through the GOF model as the geometric mean of R2 and the mean of sharing, which has a value of 0.830, it showed that the model was favorable and as a result, the overall model was confirmed. Also, the comparison of the research results with the research conducted in this field shows that the results of the research are consistent with the conducted research
