ارائه مدل استراتژیک بازاریابی سبز مبتنی بر کسب مؤلفههای مزیت رقابتیدر صنایع غذایی کاله
الموضوعات :محمدرضا علی زاده 1 , مهدی حقیقی کفاش 2 , بابک حاجی کریمی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد ، ابهر، ايران
2 - دانشيار گروه مديريت بازرگاني،دانشكده مديريت و حسابداري،دانشگاه علامه طباطبائي،تهران ، ايران
3 - گروه مديريت بازرگاني ، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه آزاد ، ابهر ، ايران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی سبز, مزیت رقابتی, استراتژيك, استراتژي , کاله,
ملخص المقالة :
هدف : هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژیک بازاریابی سبز مبتنی بر کسب مؤلفههای مزیت رقابتیدر صنایع غذایی کاله است كه به روش تركیبي (كیفي- كمي)انجام شده است. روش شناسی : در این پژوهش در مرحله کیفی با استفاده از کدگذاری باز , محوری و گزینشی استفاده گردید كه تعدادی از خبرگان صنعت غذایی شامل مدیران و کارشناسان شرکت کاله به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کمی، از نرم افزار اکسل و اس پي اس اس استفاده شده است. یافته ها : یافتههای حاصل از پژوهش شامل 10 بعد (منابع موجود، نوآوریها، استراتژیها، قابلیتها، الزامات، تحقیق و توسعه، امکانات و تجهیزات، ارزشآفرینی، کارآفرینی و رهبری هزینه)، 6 مولفه که شامل (منابع انسانی و حمایتی، سرمایه اجتماعی و رفتار فرهنگ سازمانی و عملکرد و فرصتها )و 88 شاخص شناسایی شدند . نتیجه گیری : شرکتهایی که بازاریابی سبز را دنبال می کنند( به طور اخص شرکت صنایع غذایی کاله) ، تلاش کنند تا از فرآیندهای شرکت و روش های بازاریابی برای تعادل ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی جهت اطمینان از توسعه بلندمدت، برای جذب مشتری و مشارکت در جامعه استفاده نمایند . برازش مدل از طریق مدل GOF بصورت ميانگين هندسي R2 و متوسط اشتراک محاسبه گردید که داراي مقدار 830/0است، نشان داد مدل مطلوب بوده و در نتیجه مدل کلی تأیید شد. همچنین مقايسه نتايج تحقيق با تحقيقات انجام شده در این حوزه نشان میدهد که نتایج حاصل از تحقیق با تحقیقات انجام پذیرفته همراستا بوده و همخوانی دارد.
- خسروی، ابوالفضل، محمدی، راضیه، ترابی، محسن، فتحی، محمدرضا، نوروزی، حسن، (1400)، تاثیر استراتژیهای بازاریابی سبز بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش تعدیل کنندگی دانش زیستمحیطی مشتری، انسان و محیط زیست.
-حسینپور، داود، شمس، فاطمه، (1396)، تاثیر رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن بر مزیترقابتی، مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست وششم، شماره 86 ، صص 166-145.
-رستمزاده و سیابان (1395) ، "اثرات عوامل محیطی بر عملکرد بازاریابی سبز (مطالعه موردی: شرکت شیرین عسل)"، مدیریت زنجیره ارزش، دوره1، شماره1، صص47-72.
-رضایی دولت آبادی، حسین، علیان، مژده، (1394)، تأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبرد رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد و ایجاد مزیترقابتی پایدار، توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 1، صص 81-100.
-رعنایی کردشولی و یاری بوزنجانی(1391)، در مقالهای با عنوان، "تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرفکنندگان (مطالعه موردی: مصرفکنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز)"، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره اول، شماره پیاپی (4)، صص 92-165.
-شاه طهماسبی، اسماعیل، خداداد حسینی، سیدحمید، کردنائیج، اسدالله (1396)، قابلیتهاي پویا در استراتژي کسب مزیترقابتی رابطه محور، مورد مطالعه صنعت ساختمان، نشریه کاوشهاي مدیریت بازرگانی، سال دهم، شماره نوزدهم، صص 121-100.
-قنبری، مهدی؛ دهقان، سیدامین (1397)، "بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد سازمانی در فدراسیون ورزشی"، مجله علمی و مهندسی نخبگان، جلد3، شماره ششم، صص 28-38.
- کاتلر، فیلیپ و کلر،کوین لین،(1395)، مدیریت بازاریابی، ترجمة مهدی امیرجعفری، تهران: نص.
-كشاورز، تقي، بابایی، محمدرضا، (1394)، شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مزیترقابتی( مطالعه موردی : صنعت مواد غذایی قزوین)، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
- ملکی، مرتضی، حاجیحسنی، نسرین ، (1392)، سرمایه گذاري بر شخصیت نام تجاري و اعتبار در تبلیغات، فصلنامه مدیریت، بازرگانی، دوره5، شماره4، صص 79-98.
-ملکی مینباشرزگاه، مرتضی، سیاهسرانی کجور، محمد علی، (1392)، بررسی تاثیر سرمایههاي ناملموس بر عملکرد شرکتها ( با اثر میانجی قابلیت بازاریابی)مورد مطالعه؛ شرکتهاي شهرك صنعتی شهر سمنان، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال 5، دوره نهم، صص 149-172.
- ملکی مین باش رزگاه، مرتضی، کهیاري حقیقت، امین (1395)، بررسی تأثیر نوآوري بازاریابی بر استراتژي رقابتی کسب وکار (مورد مطالعه: خوشه قطعات خودرو شهركهاي صنعتی استان سمنان)، فصلنامۀ نوآوري و ارزش آفرینی، سال پنجم، شمارة نهم، صص 123-136.
- Chen, H.C. & Yang, C.H. (2019). “Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing audit criteria”, Journal of Cleaner Production, Vol. 10, PP. 256-265.
- Grant, J. (2008), “Green marketing,” Strategic direction, 24(6), pp. 25-27. -Khare, A. (2015), “Antecedents to green buying behavior: a study on consumers in an emerging economy,” Marketing Intelligence & Planning, pp. 309 - 329.
-Khan, N. U., Anwar, M., Li, S., Khattak, M. S., (2021). Intellectual capital, financial resources, and green supply chain management as predictors of financial and environmental performance. Environ. Sci. Pollut. Res. 28 (16), 19755-19767.
-Seman, N. A. A., Govindan, K., Mardani, A., Zakuan, N., Saman, M. Z. M., Hooker, R. E., Ozkul, S., (2019). The mediating effect of green innovation on the relationship between green supply chain management and environmental performance. J. Clean. Prod. 229, 115-127.
-Roh, T., Noh, J. & Park, K. (2022). Structural relationships of a firm's green strategies for environmental performance: The roles of green supply chain management and green marketing innovation, Journal of Cleaner Production, 356.
-Kotler, P. (2011). Reinventing marketing to manage the environmental imperative. The Journal of Marketing, 75 (July), 132–135.
-Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., Carrigan, M., & Piha, L. (2019). The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage. Journal of Business Research, 104, 632-643.
- Moreau, V., Sahakian, M., Van Griethuysen, P. & Vuille, F. (2017). “Coming full circle: Why social and institutional dimensions matter for the circular economy”, Journal of Industrial Ecology, Vol. 21(3), PP. 497-506.
-Saunders, Mark; Lewis, Philip; Thornhill, Adrian (2015). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education.