بررسی تاثیر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول مقطع ابتدایی مدرسه شهید افتخاری شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیولی الله صالحی دهنو 1 , ماهرخسار صفایی 2 , فریده ارجمند 3 , گلرخ هادی پور 4
1 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
2 - دانشگاه تربیت معلم جهرم
3 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
4 - دانشگاه پیام نور نورآباد
کلید واژه: اضطراب, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان, مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی همه گیر شناسی استرس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان مقطع ابتدایی مدرسه شهید افتخاری شهر یاسوج بوده است. در این پژوهش 605 دانش آموز (264 دختر و 341 پسر) 14تا 19 سال از كلیه پایه های مقطع ابتدایی شهر یاسوج شركت داشتند. برای جمع آوری اطلاعات از سه آزمون، مقیاس استرس ادراك شده (PSS)،مقیاس اضطراب كتل و مقیاس افسردگی كودكان (CDS-A) استفاده شد. چون آزمون PSS و CDS-A فاقد هنجار ایرانی بودند، با استفاده از داده های بدست آمده، این تست ها نیز اعتبار یابی شدند. اعتبار حاصل برای PSS از طریق د نیمه كردن اسپیرمن- براون 76/0 و با استفاده از آلفای كرونباخ 77/0 و برای CDS-A به ترتیب برابر 90/0 و 89/0 بود. سپس برای تعيین روایي این دو آزمون، همبستگی هر آیتم با كل هر آزمون گرفته شد كه در سطح 001/0P< معنی دار بودند. از تحلیل عاملی نیز استفاده شد و بررسی آیتم های كه دارای بیشترین بار روی هر یك از آیتم ها بودند نشان داد كه آیتم های این دو آزمون برای سنجش اهداف مورد نظر به خوبی دارای قدرت تفكیك بوده و قابل اعتماد هستند. نتایج همه گیر شناسی شیوع استرس را در پسران 1/9 درصد و در دختران22 درصد و در كل نمونه 7/14 درصد را نشان میدهند كه میزان ابتلای دختران 5/2 برابر پسران است. در رابطه به اضطراب، شیوع در سه سطح پنهان ، آشكار و كلی، بررسی شد. در این مورد، اضطراب پنهان در پسران 3/10 درصد و در كل نمونه 6/13 درصد بود. اضطراب آشكار در پسران 7 درصد و در كل نمونه 4/13 درصد و اضطراب كلی در پسران 1/11 درصد و در دختران 5/23 درصد و در كل نمونه 5/16 درصد بوده است. در اینجا نیز میزان ابتلای دختران در هر سه سطح بیشتر از پسران بود (پنهان7/1 برابر پسران، آشكار3 برابر و كلی 1/2 برابر پسران). میزان شیوع افسردگی در پسران 5/8 درصد و در دختران 2/24 درصد و در كل نمونه 4/15 درصد به دست آمد. این میزان نشان می دهد كه میزان ابتلای دختران بیشتر از پسران است و این میزان 8/2 برابر می باشد.
The purpose of the present study was to investigate the epidemiology of stress, anxiety and depression in elementary school students of Shahid Eftekhari School in Yasouj. In this research, 605 students (264 girls and 341 boys) aged 14 to 19 from all grades of primary school in Yasouj city participated. To collect information, three tests, Perceived Stress Scale (PSS), Kettle Anxiety Scale and Children's Depression Scale (CDS-A) were used. Because the PSS and CDS-A tests did not have Iranian standards, these tests were also validated using the obtained data. The reliability obtained for PSS was 0.76 by dividing Spearman-Brown and 0.77 using Cronbach's alpha, and 0.90 and 0.89 for CDS-A, respectively. Then, to determine the validity of these two tests, the correlation of each item with the total of each test was taken, which were significant at the P<0.001 level. Factor analysis was also used and the examination of the items that had the highest load on each of the items showed that the items of these two tests have good discriminating power and are reliable for measuring the desired goals. Epidemiological results show that the prevalence of stress is 9.1% in boys and 22% in girls, and 14.7% in the total sample, where the prevalence of girls is 2.5 times that of boys. In relation to anxiety, the prevalence was investigated in three levels: hidden, overt and general. In this case, hidden anxiety was 10.3% in boys and 13.6% in the whole sample. Overt anxiety was 7% in boys and 13.4% in the whole sample, and general anxiety was 11.1% in boys and 23.5% in girls and 16.5% in the whole sample. Here too, the prevalence of girls was higher than boys in all three levels (hidden 1.7 times that of boys, overt 3 times and overall 1.2 times that of boys). The prevalence of depression was 8.5% in boys and 24.2% in girls and 15.4% in the whole sample. This rate shows that girls are more affected than boys and this rate is 2.8 times.
• پورافكاري، نصرتالله. افسردگي واكنش يا بيماري (ترجمه)، انتشارات آزاده، 1371.
• پورافكاري، نصرتالله. روانشناسي نابهنجاري. نويسنده، تيموتي كاستلو و جزوفسكاستلو، انتشارات آزاده، 1373.
• 3 قرچهداغي، مهدي. از حال بد به حال خوب. نويسنده ديويد برنر، انتشارات آرينكار، 1371.
• معاني، ايرج، بيماري نامرئي افسردگي رواني. انتشارات چاپ نقش، 1358.
• نيكخواه، محمدرضا و همكاران. روانپزشكي باليني. نويسنده، تسويي و تكورا، اي، اچ انتشارات رشد، 1371.
• وهابزاده، جواد. مباحث عمده در روانپزشكي. انتشارات انقلاب، 1366.
• روان شناسی نابهنجاری، آسیب شناسی روانی، دیوید روزِنْمان و مارتین سلیگمن، ترجمه: یحیی سیّد محمدی، تهران: ساوالان، 1380، ج 1، ص 301 و 307
• بهداشت روانی، شاملو، تهران: رشد، 1381، ص 111.
• روان شناسی مرضی تحولي از کودکي تا نوجواني ، پریرخ دادستان، تهران ،انتشارات رشد ،1376، ج 1، ص 75.
• نظریه های مشاوره و روان درمانی ( دکتر عبدالله شفیع آبادی – غلامرضا ناصری 1365)
• اختلالات روان تنی، بِنجامین وُلمن ، بهمن نجاریان و دیگران، تهران: رشد، 1375، ص 240.
• مسئله ترس و اضطراب کودکان، علی قائمی امیری، تهران: امیری، 1376، ص 16 ـ 17 .
• روان شناسی تربیتی، علی شریعتمداری، ص 277 ؛ 1369،به نقل از: مسئله ترس و اضطراب کودکان، ص 306 و ص 206
• اسلام و بهداشت روان، سیّد احمد واعظی، تهران: دفتر نشر معارف، 1382، ص 163