پیشران ها و بازدارنده های انتشار فناوری” ارتباط میدان نزدیک” در سیستم پرداخت تلفن همراه در ایران
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشمهران محمد مددی نیا 1 , محمدعلی کرامتی 2 , حسین معین زاد 3 , سیدعبدالله امین موسوی 4
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4 - عضو هیات علمی( استادیار) ،گروه مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: انتشار فناوري , فناوري ارتباط میدان نزديک, سیستم پرداخت تلفن همراه , آمادگی الكترونیكی, مدل پذيرش فناوري,
چکیده مقاله :
هدف اصلي اين پژوهش که برگرفته از رساله دکتری می باشد ، اندازه گیری قصد استفاده از فناوری ارتباط میدان نزدیک "امن" در سیستم پرداخت تلفن همراه درايران بر اساس مدل آمادگی فناوری و همچنين شناسايي پیشران ها و بازدارنده های بكارگيري اين فناوري در سیستم بانکداری و اقتصاد كشور است. این پژوهش از دیدگاه هدف ، کاربردی بوده و روش تحقيق به كار رفته شامل مطالعه منابع موجود ، تشكيل گروه خبرگان ، انجام مصاحبه و جمع بندي دیدگاه ها و اعمال آن در اجرای روند پژوهش و همچنین پيمايش دیدگاه های کاربران از طريق پرسش نامه بوده و از روش کمترین مربعات جزیی برای تجزیه تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. دراین پژوهش از شاخص های مدل آمادگی فناوری ( نوآوری، خوش بینی، ناراحتی و نا امنی)، ویژگی های مثبت (پاسخگویی، هوشمندی) و منفی( در دسترس نبودن) فناوری و همچنین مدل پذیرش فناوری ( آسانی استفاده درک شده و فایده درک شده) استفاده شده تا عوامل موثر بر قصد استفاده از فناوری ارتباط میدان نزدیک در سیستم پرداخت تلفن همراه مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل پیشران و بازدارنده انتشار آن استخراج گردند. نتايج حاصل از این پژوهش نشان ميدهد كه نوآوری، خوش بینی و پاسخگویی بر قصد استفاده از فناوری امن در سیستم پرداخت تلفن همراه، تاثیر مثبت داشته و از شاخص های پیشران به حساب می آیند ولی ناامنی و در دسترسی نبودن فناوری از عوامل بازدارنده برای به کارگیری و قصد استفاده از این فناوری می-باشند.
The main purpose of this research, which is taken from the doctoral thesis, is to measure the intention to use NFC technology in the mobile phone payment system in Iran based on the technology readiness model and also to identify the drivers and inhibitors of using this technology in the banking system and economy of the country. From the point of view of the purpose, this research is practical and the research method used includes the study of available sources, forming a group of experts, conducting interviews and summarizing the views and applying them in the implementation of the research process, as well as surveying the views of users through a questionnaire, and from The partial least squares method is used to analyze the structural equations. In this research, the indicators of the technology readiness model (innovation, optimism, discomfort and insecurity), the positive (responsiveness, intelligence) and negative (unavailability) characteristics of technology, as well as the technology acceptance model (perceived ease of use and perceived benefit) are used. In order to evaluate the factors affecting the intention to use NFC technology in the mobile phone payment system and to extract the driving and inhibiting factors of its diffusion. The results of this research show that innovation, optimism and responsiveness have a positive effect on the intention to use NFC technology in the mobile payment system and are considered driving indicators, but insecurity and the lack of access to technology are inhibiting factors. Application and intention to use this technology
[1]حسینی نژاد، سید ابراهیم، عوامل عدم اقبال عموم از فناوری NFC حرکت به سمت تراکنش های آفلاین، مصاحبه باخبرگزاری ایبنا، مهر 1396
[2] توكل، محمدعلي، قاضي نوري نائيني، رضا، وضعيت انتشار و موانع بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت ايران: مطالعه بخش هاي منتخب، فصلنامه علمي پژوهشي سياست علم و فناوري، سال سوم، شماره 2، زمستان 1389
[3] داوری، علی و رضازاده ، آرش.، مدلسازی معادالت ساختاری با نرم افزار PLS ،چاپ دوم، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی,1393.
[4] طباطبائی، سیدسجاد و مطهرینژاد، حسین و تیرگر، هدایت ، اعتباریابی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی. نشریه علمی پژوهشی گامهای توسعه در آموزش پزشکی، ۱۳ (۶)؛ 1395.
[5] Parasuraman, A. “Technology readiness index (TRI): a multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies”, Journal of Service Research, Vol.2, No. 4, pp. 307-،320 2000.
[6] Sharma, V Gusain,P., Kumar,P., “Near field Communication” in Conference on Advances inCommunication and Control Systems (CACS), pp. 345-342., 2013.
[7] Thangaraju, S “Near field communication in medical devices”, White Paper, April 2013.
[8] Jain, G. and Dahiya, S., , NFC: Advantages limits and future scope, International Journal on Cybernetics & Informatics (IJCI) Vol.4, No.4,2015 .
[9] Report OceanGlobal NFC Market Size – Industry Trends & Forecast Report 2026., 2021.
[10] Davis, F.D “Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology,” MIS Quarterly, vol.13, pp.340-319, 1989.
[11] Parasuraman, A., and Colby, C.L., Techno-Ready marketing: How and why your customers adoption technology, The Free Press, New York, 2001.
[12] Humbani .M and Wiese .M, An integrated framework for the adoption and continuance intention to use mobile payment apps, Department of Marketing Management, University of Pretoria, Pretoria, South Africa , International Journal of Bank Marketing, 2018.
[13] Lin, CH., Shih, HY. , Sher, PJ. , Integrating technology readiness into technology acceptance: The TRAM model. Psychology & Marketing.; vol,24, Issue.7, pp, 641-657, Jul 2007.
[14] Venkatesh,V. and Davis, F.D., “A theoretical extension of the technology acceptance model:four longitudinal field studies,”Management Science, vol. 2, pp. 186-204, Feb. 2000.
[15] Ha, S. and Stoel, L, Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, Vol. 62, Issue.5, 565-571, May 2009.
[16] Caldeira, T. A., Brantes, J, Freitas, A & Falcao, R.P.Q., Adoption of mobile payments in Brazil: Technology readiness, trust and perceived quality, BBR, Braz. Bus. Rev., Vol.18, Issue.4, 2021, pp. 415-432.
[17] Larasati, N., Widyawan, & Santosa, P. I. , Technology readiness and technology acceptance model in new technology implementation process in low technology SMEs. International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 8, Issue.2, 2017, 113–117.
[18] Shin, S., Lee, W.J., The effects of technology readiness and technology acceptance on NFC mobile payment services in Korea, Journal of Applied Business Research (JABR), Vol 30 Issue .6, 2014, pp 1626-1615.
[19] Godoe, P., & Johansen, T.S., Understanding adoption of new technologies: Technology readiness and technology acceptance as an integrated concept.Journal of European Psychology Students, Vol. 3, Issue .1, 2012,38–52.
[20] Parasuraman, A., & Colby, C. L., An updated and streamlined Technology Readiness Index: TRI 2.0. Journal of Service Research, Vol.18, Issue. 1, pp. 59–74, 2015.
[21] Kim, C., Mirusmonov, M. and Lee, I. , “An empirical examination of factors influencing the intention to use mobile payment”, Computers in Human Behaviour, Vol. 26, Issue. 3, pp. 310-322.,2010.
[22] Lam, S. Y., J. Chiang, and A. Parasuraman, The effects of the dimensions of technology readiness on technology acceptance: An empirical analysis, Journal of Interactive Marketing, Vol.22, Issue. 4,pp 19-39., 2008.
[23] Walczuch, R., Lemmink, J. and Streukens, S. , “The effect of service employees’ technology readiness on technology acceptance”, Information & Management, Vol. 44, Issue.2, pp.206-215, 2007.
[24] Oblinger, D. and Oblinger, J., Educating the net generation, http://www.educause.edu/ir/library/pdf/pu b7101.pdf, 2005.
[25] Kim, D. and Ammeter, A. P., Examining shifts in online purchasing behavior: decoding the‘Net generation’, Academy of Information and Management Science,Vol.12, No. 1,7-12, 2008.
[26] Chang H. H., and Wang, I., TAM and flow theory for investigating on user communication. Behavior in Computer Mediated Environments, European Advances in Computer Research, 8, 158-159, 2008.
[27] Tsao, W.C. and Yang, F.J., Factors that influence the intention to use mobile shopping platforms which feature virtual shelves and QR codes based on TAM, IRMBR, Vol. 6 Issue.2, 758-776, june 2017.
[28] Rijsdijk, S. A., and Hultink, E. J. , How today’s consumers perceived tomorrow’s smart product,The Journal of Product innovation Management, 26, 24-42,2009.
[29] Warshaw, P. R., and Davis, F. D. , Disentangling behavioral intention and behavioral expectation,Journal of Experimental Social Psychology,Vol. 21, Issue.3, 213-228,1985.
[30] Hsu, C., Wang, C., and Lin, J. C., Investigating customer adoption behaviors in mobile financial services, International Journal of Communication, Vol. 9, Issue. 5, 477-494, 2011.
[31] Westland , JC., Lower bounds on sample size in structural equation modeling, Electronic commerce research and applications (6), 476-487,2010.
[32] Venkatesh, V., and Bala, H., Adoption and impacts of interorganizational business process standards: Role of partnering synergy. Information Systems Research, Vol. 23, Issue. 4, 1131–1157, 2012.
[33] Banwari, M., and Lassar, W. M., The role of personalization in service encounters, Journal of Retailing, Vol. 72, Issue. 1, 95-110, 1996.
[34] Pechman, C., and Ratneshwar, S. , The effects of antismoking and cigarette advertising on young adolescents' perceptions of peers who smoke, Journal of Consumer Research, Vol.21, Issue.2, 236-251, 1994.
[35] Moss, E., Rousseau, D., Parent, S., St‐Laurent, D., & Saintonge, J., Correlates of attachment at school age: Maternal reported stress, mother‐child interaction, and behavior problems. Child development, ۶۹(۵), ۱۳۹۰-۱۴۰۵, 1998.
[36] Werts, C. E., Linn, R. L., & Jöreskog, K. G., Intraclass reliability estimates: Testing structural assumptions. Educational and Psychological Measurement, ۳۴(۱), ۲۵-۳۳, 1974.
[37] Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H, The assessment of reliability. Psychometric theory, 3, 248-292, 1994.
[38] Vinzi, V.E., Trinchera, L. and Amato, S., PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement. In: Vinzi, E., Chin, W.W., Henseler, J. and Wang, H., Eds., Handbook of Partial Least Squares, Springer, Berlin Heidelberg, 47-82,2010.
[39] Fornell, C., & Larcker, D. F., Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, ۱۸(۱), ۳۹-۵۰,1987.
[40]Magner, N., Welker, R.B. and Campbell, T.L., Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research, 27(1), pp.41-50, 1996.