شناسایی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مرتبط با استارتاپ های حمل و نقل
مهشید سلیمانی
1
(
دانشجوی دکترا گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پيام نور,تهران,ایران
)
سید موسی خادمی
2
(
استادیار، گروه مدیریت استراتژیک، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
)
علی شاه نظری درچه
3
(
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
)
سعید عبدالمنافی
4
(
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
)
کلید واژه: شایستگی بنیادی, حمل و نقل درون شهری, کسب و کارهای انلاین, مدلسازی ساختاری تفسیری.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) و توصیفی - پیمایشی است. در اين پژوهش ابتدا به شناسايي عوامل موثربر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مرتبط با استارتاپ های حمل و نقل بر اساس ادبیات،پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان پرداخته شده است در مرحله بعد با روش دلفی فازی به اعتبار سنجی عوامل پرداخت از ۱۲ مورد ۶ عامل دردو مرحله مورد تایید قرار گرفته در مرحله بعد با روش مدلسازی ساختاری تفسیری بع سطح بندی عوامل پرداخته و در نهایت با روش تحلیل مسیر تاثیر عوامل مورد سنجش واقع شد. لذا بر اساس نتایج دلفی فازی ضریب اختلاف میان میانگین فازی زدایی شده عوامل مورد تایید در دو مرحله نظرسنجی ، ۶ عامل را مورد تایید قرار داد که شامل فرهنگ سازمانی، چشم انداز و راهبرد سازمانی، قوانین حاکم بر سازمان، فناوری اطلاعات، آموزش و مدیریت دانش سازمانی وارتباطات سازمانی بودند. سپس با استفاده از روش مدل ساختاری تفسيري به سطح بندي اين عوامل پرداخته شده است. نتايج اين روش نشان مي دهد که بیشترین اثرگذاری مربوط به قوانین حاکم بر سازمان، چشم انداز و راهبرد سازمانی است و تاثیرپذیرترین عامل شامل آموزش و مدیریت دانش سازمانی و ارتباطات سازمانی است.نتایج تحلیل مسیر نیز روابط بین عوامل را مورد تایید قرار داد.
چکیده انگلیسی :
The present study aims to identifying and leveling the factors affecting the fundamental competence of human resource managers. The research method is mixed (qualitative-quantitative) and descriptive-survey. In this research, firstly, the factors affecting the fundamental competence of human resource managers related to transportation startups have been identified based on the literature, research background and interviews with experts. In the next step, the validation of the payment factors out of 12 cases, 6 factors using the fuzzy Delphi method. It has been confirmed in two stages. In the next stage, the leveling of the factors was done with the interpretive structural modeling method, and finally, the impact of the factors was measured with the path analysis method. Therefore, based on the fuzzy Delphi results, the coefficient of difference between the de-fuzzy average of the approved factors in two stages of the survey, 6 factors were approved, which include organizational culture, organizational vision and strategy, rules governing the organization, information technology, education and Organizational knowledge management and organizational communication. Then, using the interpretive structural model method, these factors have been leveled. The results of this method show that the most effective is related to the laws governing the organization, vision and organizational strategy, and the most effective factor includes training and management of organizational knowledge and organizational communication. The results of the path analysis also confirmed the relationships between the factors.
بسیجی عسل، بابایی زکلیکی محمد علی، حسینزاده شهری معصومه، خدیور آمنه. ارائه مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالمللی. پژوهش های مدیریت در ایران. ۱۳۹۹; ۲۴ (۱) :۱۳۱-۱۵۲.
بسیجی, عسل, بابایی زکلیکی, محمدعلی, حسین زاده شهری, معصومه, خدیور, آمنه. (1399). طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 12(2), 35-62.
حجازيان، مريم سادات (1394). طراحي چارچوب سنجش خبرگي (شايستگي) سيستم منابع انساني گروه مپنا، (پايان نامه كارشناسي ارشد). دانشگاه تهران.
حقیقی، محمد علی. ابراهیمی، ساره. قاسمی بنابری، حمیدرضا(۱۳۹۳). شايستگي منابع انساني: عاملي راهبردي در جهت بهبود عملکرد سازمان. مطالعات مديريت راهبردي. ۵(۱۹)، ۱۵-۳۷.
سید جوادین, حسنقلیپور یاسوری, طهمورث, مانیان, امیر, آسترکی, & سامان. (2021). طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در شرکتهای نوپا. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 13(1), 131-170.
Barber, C.S. and Tietye, B.C. (2004), “Competency requirements for managerial development in manufacturing, assembly, and/or material processing functions”, Journal of Management Development, Vol. 23 No. 6, pp. 596-607.
Kaushik, M. (2018). Corollaries of Human Resource Management Strategies on Entrepreneurial Success of Startup Entrepreneurs in the Jaipur District of Rajasthan. Professional Panorama, 88.
Nwokah, N. G., & Ahiauzu, A. I. (2008). Managerial competencies and marketing effectiveness in corporate organizations in Nigeria. Journal of management development.
Eysteinsson, F., & Gudlaugsson, T. (2010). The Essential Competencies of Marketing Managers in Retail firms. The European Institute of Retailing and Services Studies.
Naghibi, H., Farsijani, H., Kasaei, M. & Zandieh, M., (2016),"Explanation of effective components in the structure of world class manufacturing in the automotive industry", Journal of Modern Researches in Decision, Vol.1, No.4, pp.168-169.
Khan, S. (2018). Demystifying the impact of university graduate’s core competencies on work performance: a Saudi industrial perspective. International Journal of Engineering Business Management, 10, 1847979018810043.
Ng, H. S., Kee, D. M. H., & Ramayah, T. (2019). Examining the mediating role of innovativeness in the link between core competencies and SME performance. Journal of Small Business and Enterprise Development.
Mohamed S, Abdullah A, Moohamed E, et al. Identification of top competencies required from engineering graduates: a case study of Saudi Arabia. Int J of Eng Educ 2013; 29(4): 967–973.
Schutte N, Barkhuizen N, and Van der Sluis L. The validation of a human resource management professional competence model for the South African context. SA J of Ind Psychol/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde 2015; 41(1): 9. Art. #1290.
Hunthausen JM. Predictors of task and contextual performance: frame-of-reference effects and applicant reaction effects on selection system validity. Portland, OR: Portland State University, 2000.
Bandow D. The shadow knows: performance expectations of new hires in an IT organization. In: Proceedings of SIGMIS conference on computer personal research: careers, culture and ethics in a networked environment, Tucson, AZ, USA, 22–24 April 2004, pp. 104–107. New York, NY: ACM.
Nowak, D. (2018). The core competences of polish industrial enterprises. Бизнес управление, 28(1), 23-43.
Crawford, L. and Nahmias, A.H. (2010), “Competencies for managing change”, International Journal of Project Management, Vol. 28 No. 4, pp. 405-412.
Hooda, A., & Singla, M. L. (2020). Core–competencies–a key to future–oriented and sustainable e-governance implementation: a mixed method research. Transforming Government: People, Process and Policy.
Igielski, M. (2020). Managers competence model in the face of new economic challenges-research report. Management.Vol. 24, No. 1 DOI: 10.2478/manment-2019-0038 .
Preciado-Ortiz, C. L. (2021). Quality and Use of Mobile Applications for Transportation Service: Influence on Satisfaction. Mercados y Negocios (2594-0163 línea, 1665-7039 impreso), (44), 21-42.
Chan, J.W., Chang, V.L., Lau, W.K., Law, L.K., Lei, C.J., 2016.Taxi App market analysis in Hong Kong. J. Econ., Bus. Manage. 4 (3), 239–242.
Chen, W. (2014). Technical improvements on mobile app based taxi dispatching system. In International Conference on Computer Science and Service System (pp. 281-284).
Leppänen, M. (2014, April). Two Patterns for Minimizing Human Resources in a Startup. In Proceedings of the 8th Nordic Conference on Pattern Languages of Programs (VikingPLoP) (pp. 1-7).
Shen, J., Qiu, F., Li, W., & Feng, P., 2015, July. Exploring the Effect of the Telephone/Online Booking System on Taxi Service: Case Study of Suzhou City in China. In: 15th COTA International Conference of Transportation Professionals.