اثر تعدیل گر تجانس فرهنگی بر روابط بین فعالیت های بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان(مورد مطالعه: کارکنان حوزه گردشگری منطقه غرب ایران، عراق و ترکیه)
محورهای موضوعی :فخرالدین معروفی 1 , سید فرهاد حسینی 2
1 - دانشگاه کردستان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
کلید واژه: بازاریابی درونی رضایت شغلی تجانس فرهنگی گردشگری,
چکیده مقاله :
نقش بازاریابی درونی در روابط رضایتمندی کارکنان به صورت تجربی بررسی شده است. بیش از 200 تحقیق در زمینه بازاریابی درونی انجام شده و تعداد کمی از تحقیقات در مورد نقش کارکنان در پس زمینه های فرهنگی صورت گرفته شده است. به دنبال شکاف موجود در ادبیات، این پژوهش قصد دارد که اثر تعدیل گر تجانس فرهنگی بر عملیات بازاریابی درونی و روابط رضایتمندی کارکنان از لحاظ فرهنگی در محیط کار را بررسی کند؟ هدف از اين پژوهش، بررسي رابطه بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر تجانس فرهنگی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ استراتژی از نوع پژوهش های کمی و به روش پیمایشی و از نوع مقطعی است. جامعه آماري آن، کارکنان حوزه گردشگری در میان کردهای عراقی، ایرانی و ترکیه مي باشند که به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی ساده، نمونه ای 338 نفری از میان آنها انتخاب شد. جمع آوري اطلاعات به دو روش كتابخانه اي و ميداني(پرسشنامه) صورت گرفته است که به صورت آنلاین و چهره به چهره نظرسنجی صورت گرفت. سازه ها از طريق استفاده از مقياس هاي موجود مورد اندازه گيري قرار گرفته و به منظور بررسي تاثيرات از روش تحليل عامل تاييدي و مدل معادلات ساختاري استفاده شد. نتایج نشان می دهد که رابطه مثبتی بین عملیات بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان وجود دارد. بعلاوه، نتایج عملی و نظری این تحقیق و شواهد تجربی این نکته را تایید می کند که تجانس فرهنگی می تواند عملیات بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان را بیشتر تقویت کند.
The role of internal marketing in employee satisfaction has been empirically investigated. More than 200 research on internal marketing has been carried out and a small number of research has been made about the role of employees in cultural backgrounds. Following the gap in literature, the study aims to explore the moderating effect of cultural congruence on the internal marketing operations and the satisfaction of employee satisfaction in the workplace. The aim of this study is to investigate the relationship between internal marketing and employee satisfaction with regard to the mediating role of cultural congruence. This research is applicable in terms of purpose, and is a quantitative and survey method in terms of quantitative and cross - sectional method. The statistical population is the tourism field staff among the Iraqi, Iranians and Turkish Kurds, who were selected by simple random and stratified random sampling method from 338 individuals. Data were collected by library and field research (questionnaire) which were conducted online and face to face.Structures were measured using existing scales and confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to evaluate the effects. The results show that there is a positive relationship between internal marketing operations and employee satisfaction. Moreover, the empirical and theoretical results of this study and empirical evidence confirm that cultural congruence can further enhance the internal marketing operations and satisfaction of employees.
ابراهیمی, الهام؛ مهسا محمدی ساردو و علی شجاع،(۱۳۹۷)، واکاوی و تبیین پیامدهای شغلی و سازمانی بازاریابی داخلی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی 10 (3)
بازیارحمزه خانی, اسماعیل، (۱۳۹۸)، بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین و بازاریابی داخلی بر رفتار کاری نابهنجار با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی، پنجمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزشی عالی مهر اروند و مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار
بهاري جعفر, صالحي صادق, بذله مرجان.(1397). تاثير تعهد مديريت در کيفيت خدمات بر رضايت شغلي کارکنان در صنعت هتل داري (مورد مطالعه: هتل هاي پنج ستاره شهر تبريز) مطالعات اجتماعي گردشگري : بهار و تابستان , دوره 6 , شماره 11 ; از صفحه 27 تا صفحه 56 .
چهکندی نژاد فائزه؛ حکیم پور حسین ؛ (۱۳۹۵)، تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی بیمارستان های منتخب شهر بیرجند )، سومین کنفرانس بین المللی تحقیق و توسعه در علوم انسانی،مدیریت و اقتصاد
راسخ، کرامت الله؛ مصلح پور. (1391). عوامل اجتماعی- اقتصادی موثر بر رضایتمندی شغلی (مدیران مدارس دولتی شیراز). مطالعات جامعه شناسی, 5(15), 61-77.
صحراگرد, محمد و آزیتا شرج شریفی، (۱۳۹۷)، بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی کارکنان (مورد مطالعه: بانک پارسیان شهر تهران)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت وسیستم های فازی، ایوان کی، دانشگاه ایوان کی- موسسه بین المللی مهد پژوهش ره پویان حقیقت
طالبان, زهرا؛ پاشا سخائیان حاجی محمدی و فاطمه طالبان، (۱۳۹۴)، بررسی تاثیر متغیر میانجی فرهنگ سازمانی بر بازاریابی داخلی و رضایتمندی کارکنان، کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا
عبدالهي محمد, قادرزاده اميد.(1388). هويت جمعي غالب كردها در كشورهاي ايران و عراق، نامه علوم اجتماعي : دوره 17 , شماره پياپي 36 ; از صفحه 1 تا صفحه 25 .
مرزی، وحید(1396). اولویت بندی انگیزه های گردشگران عراقی بازدید کننده از شهر مقدس مشهد، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال 5، شماره 9، بهار و تابستان
یزدی رمضانی مجرد, سارا؛ مهناز بهراد و سعید یزدی رمضانی مجرد، (۱۳۹۴)، بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان، کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا
Abzari, M., Ghorbani, H., & Madani, F. A. (2011). The effect of internal marketing on organizational commitment from market-orientation viewpoint in hotel industry in Iran. International Journal of Marketing Studies, 3(1), 147-155.
Ahmed, P. K., & Rafiq, M. (2003). Internal marketing issues and challenges. European Journal of Marketing, 37(9), 1177-1186.
Barnes, B. R., Fox, M. T., & Morris, D. S. (2004). Exploring the linkage between internal marketing, relationship marketing and service quality: a case study of a consulting organization. Total Quality Management, 15(5/6), 593-601.
Bell, S. J., Mengüç, B., & Stefani, S. L. (2004).When customers disappoint: a model of relational internal marketing and customer complaints. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(2), 112-116.
Bennett, T., & Carter, D. (2001). Culture in Australia: Policies, publics and programs. Cambridge: Cambridge University Press.
Bowers, M. R., & Martin, C. L. (2007). Trading places redux: employees as customers, customers as employees. Journal of Services Marketing, 21(2), 88-98.
Costantino, G., Magady, R. G., & Primavera, L. H. (2009). Congruence between culturally competent treatment and cultural needs of older Latinos. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(5), 941-949.
Huang, Y. T., & Rundle-Thiele, S. (2013). Exploring internal marketing measurement, working paper. Griffith University.
Hwang,W.-C. (2006). the psychotherapy adaptation and modification framework -application to Asian Americans. American Psychotherapy, 61(7), 702-715.
Kelemen, M., & Papasolomou, I. (2007). Internal marketing: a qualitative study of culture change in the UK banking sector. Journal of Marketing Management, 23(7-8), 745-767.
King, C., & Grace, D. (2010). Building and measuring employee-based brand equity. European Journal of Marketing, 44(7), 938-971.
Mosahab, R., Mahamad, O., & Ramayah, T. (2011). Motivational orientation as an internal marketing tool in service training: a study of service delivery in a hospital. International Journal of Business and Management, 6(2), 93-100.
Naudé, P., Desai, J., & Murphy, J. (2003). Identifying the determinants of internal marketing orientation. European Journal of Marketing, 37(9), 1205-1278.
Paraskevas, A. (2001). Internal service encounters in hotels: an empirical study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(6), 285-292.
Sadiku-Dushi, Nora. Léo-Paul Dana, Veland Ramadani, (2019), Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance, Journal of Business Research,Vol (100)
Selma Kadic-Maglajlic, Nathaniel Boso, Milena Micevski, (2018), How internal marketing drive customer satisfaction in matured and maturing European market, Journal of Business Research,Volume 86,
Sommer, S. M., Bae, S. H., & Luthans, F. (1996). Organisational commitment across culture: the impact of antecedents on Korean employees. Human Relations, 49(4), 977-993.
To, W.M. E.F. Martin, Billy T.W. Yu, (2015) Effect of management commitment to internal marketing on employee work attitude, International Journal of Hospitality Management, Volume 45
Tsai, P. (2010). The diasporic identities of Taiwanese immigrants in Brisbane, Australia. Journal of Population Studies, 40, 91-155.
Ville, S. (2009). “Marketing connections”: insights into relationship marketing from the Australasian stock and station agent industry. In Papers present at yjr business hist conference. World Tourism Organization. (2012). UNWTO World Tourism Barometer and statistical annex, November. In UNWTO World Tourism Barometer, (pp.1-40).
Zampetakis, L. A., & Moustakis, V. (2007). Fostering corporate entrepreneurship through internal marketing e implications for change in the public sector. European Journal of Innovation, 10(4), 21.
Zeybeka, A. Y., Brienb, M., & Griffith, D. A. (2003). Perceived cultural congruence’s influence on employed communication strategies and resultant performance: a transitional economy international joint venture illustration. International Business Review, 12(4), 499-521.