واکاوی چالشهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکسیده سمیه قربی 1 , میثم لطیفی 2
1 - دانشجوی دکتری سیاست گذاری بازرگانی دانشگاه امام رضا(ع) مشهد
2 - دانشگاه امام صادق
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, تحلیل مضمون, بازاریابی دیجیتال, بازاریابی نوین,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری نوین برای ارائه محصول و خدمت به مشتریان با ترکیب فروش آنلاین و بازاریابی کالا و خدمات پدید آمدهاست. این ابزار با داشتن ویژگیهایی مانند اطلاعرسانی، سرگرمکنندگی، ایجاد جمعی از افراد و مشتریان و ایجاد تعامل و حفظ آن با مشتریان، به ابزاری بیهمتا در بازاریابی نوین تبدیل شدهاست؛ پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل چالشهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی انجام شدهاست. این پژوهش براساس هدف کاربردی و بلحاظ روش کیفی و دارای رویکرد استقرایی است. بمنظور تجزیه تحلیل دادههای مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق، از روش تحلیل مضمون استفاده شدهاست. جامعه آماری شامل 11 نفر از فعالان و خبرگان در حوزه بازاریابی دیجیتال و متون مناسب جهت استخراج شاخصها (مبانی نظری) است. در این پژوهش از روش گلوله برفی برای نمونهگیری و از اشباع مضامین به عنوان روشی جهت پایان نمونهگیری استفاده شدهاست. نتیجه تحلیل دادههای کیفی، شناسایی 9 مضمون فراگیر،21 مضمون سازمان دهنده و 10 مفهوم پایه است. مضامین فراگیر شامل جذب کاربر، تبلیغات دهان به دهان منفی، رقابت قیمتی، بهینهسازی سایت/صفحه اجتماعی، فقدان آموزش آکادمیک، کنترل ناپذیری رقابت، مجاب کردن مشتری، کمبود نیروی انسانی ماهر و زیرساختهای سازمان است که در قالب یک مدل ارائه شدهاست. در پایان بر مبنای نتایج پیشنهاداتی ارائه شدهاست.
Social networks have emerged as a convenient tool for providing products and services to customers by combining online sales and marketing of goods and services. This tool has become a unique tool in modern marketing with features such as information, entertainment, social creation of people and customers and interaction and retention with customers the present study aimed to identify and analyze the challenges of marketing in social networks. This research is based on an applied purpose and in terms of qualitative method and has an inductive approach. In order to analyze the data of in-depth semi-structured interviews, the content analysis method has been used. The statistical population includes 8 activists and experts in the field of digital marketing and appropriate texts for extracting indicators (theoretical foundations). In this research, snowball method has been used for sampling and saturation of themes has been used as a method to end sampling. The result of qualitative data analysis is the identification of 9 comprehensive themes, 21 organizing themes and 10 basic concepts. Comprehensive themes include user engagement, negative word of mouth, price competition, site / social page optimization, lack of academic training, uncontrollable competition, customer persuasion, lack of skilled manpower, and organizational infrastructure presented in a model. In the end, some suggestions are presented based on the results
آرایش، محمدباقر (1398). شناسایی و تحلیل چالشهای شرکتهای تعاونی عشایری استان ایلام با استفاده از تحلیل مضمون، مجله علمی پژوهشی تعاون و کشاورزی، شماره 250، ص 125-165.
ارباب، طاهره،1399، چالشهای تحقق تجارت الکترونیکی در ایران و راهکارها، همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار، تهران
آرمان، مانی، جاویدفر، محبت (1395). نقش فعالیتهای بازاریابی رسانهها در توسعه ارزش ویژه مشتری، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره ویژه نامه، ص 191-202.
اعظمی، محسن، آزادی، وحید، آینه، معصومه (1397). بررسی تأثیر فعالیت بازاریابی رسانههای اجتماعی درک شده بر قصد خرید مصرف کننده. جامعه شناسی آموزش پرورش، شماره 7، ص 181-197.
بخشی، بهاره، نصیری، بهاره، بختیاری، آمنه، طاهریان، مریم (1392). نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی کفه مام، شبکهای برای مادران و کودکان). پژوهش نامه زنان، پژوهش گاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم، ص 37-59.
بودلایی، حسن، کشاورز نیک، بهروز، محمدی مقدم، یوسف. (1397). مطالعه کیفی ردپای دیجیتال در مدیریت منابع انسانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی,
حمیدنیا، آرش و شکرچی زاده، احمدرضا،1396، رفتار مصرف کننده، ارزش ویژه برند و بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی در بازارکالاهای لوکس- (مروری بر مدلهای مربوطه)، دومین کنفرانس سالانه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز
خانیکی, هادی, اتابک, محمد, عزیزی, فرید. (1396). تحلیل وضعیت شبکههای اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس (مورد مطالعه چند گروه فیسبوکی). فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 18(37), 101-130.
روشندل اربطانی، طاهره (1395) تأثیر شبکههای اجتماعی بر بهبود وفاداری و ارتباط مشتری-برند (مورد مطالعه: برند لپ تاپ)، مدیریت بازرگانی، پاییز 1395، دوره هشتم شماره سوم، ص 587 تا 606
زارع ابراهیم آباد، اکرم، میراسماعیلی، بی بی سادات، (1394)، بررسی تأثیر شبکه اجتماعی فیس بوک بر تغییر هویت فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، مدیریت فرهنگی، تابستان 94، دوره 9، شماره 28 ص 73 تا 93
زنوزی، سیدجعفر و میلانی، فرزانه،1395، بررسی تأثیر استفاده از استراتژیهای بازاریابی مبادلهای و رابطهای بر جلب اعتماد مشتریان در شبکههای اجتماعی، اولین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی پیشرفت، تهران
زینالدینی بیدمشکی, زهره, ابوالقاسمی, محمود, رضاییزاده, مرتضی, خراسانی, اباصلت. (1398). شناسایی روشهای یادگیری در مدیران شرکتهای دانشبنیان: رویکردی کیفی. سیاست علم و فناوری, 12(3), 63-76.
شهابی، محمود، بیات، قدسی (1391) اهداف و انگیزههای عضویت افراد در شبکههای اجتماعی (مطالعهای درباره جوانان شهر تهران)، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، سال سیزدهم، شماره بیست.
شیخی آزاده، شافعی رضا، فاروقی هیوا. بررسی عوامل مؤثر بر افزایش اعتماد مشتریان در خرید کالا و خدمات اینترنتی. مدیریت بازاریابی. 1393
شیر خدایی، میثم، نوری پور، امیر حسین، شریعتی، فاطمه (1393). اندازهگیری تأثیر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری بر قصد خرید مواد غذایی حلال در بازارهای کلیدی اروپا، پژوهشنامه مدیریت بازاریابی، شماره 1 سال اول.
عابدی جعفری، حسن و تسلیمی، محمدسعید و فقیهی، ابوالحسن و شیخ زاده، محمد،1390، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی
غفوریان شاگردی، امیر، دانشمند، بهناز، بهبودی، امید (1396). تأثیر بازاریابی شبکههای اجتماعی بر وفاداری برند و قصد خرید مصرفکنندگان. تحقیقات بازاریابی نوین.
فتح اله زاده فرحناز. رسانههای اجتماعی و تجارت الکترونیک؛ سرمایه گذاری بر اذهان در قرن 21. کتاب مهر. 1394
فروتن, معین, رشادت جو, حمیده. (1394). مفهوم پردازی هویت حرفهای اعضای هیات علمی؛ ارائه یک مدل کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(1),
قربی، سیده سمیه،1399، بررسی تأثیر فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر قصدخرید مشتری در شرکت آتیساز ایرانیان در شهر مشهد، همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار، تهران
نژاد محمد نامقی، احسانه، شادنوش، نصرت الله، غفاری، داریوش (1395). تأثیر تبلیغات در شبکههای اجتماعی بر قصد خرید در صنعت کالاهای تند گردش، فصلنامه مدیریت کسبوکار، شماره 32.
نشاطی، ابوالفضل، اکبر عبدالحسین زاده، مختاری، لعیا (1397). عوامل مؤثر بر پذیرش تبلیغ اینترنتی در دیدگاه مدیران تولیدیهای لوازم ورزشی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان آذربایجان شرقی، فصلنامه مدیریت کسب و کار 10 (39)
نظری عامله کیانوش، جعفری پژمان، غفاری فرهاد. استراتژیهای محتوا در شبکههای اجتماعی: جوامع برند سلامت محور در ایران. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت). 1397-
هاشمی، شهناز و سلطانی فر، محمد،1392، شبکههای اجتماعی؛ رسانههایی هوشمند در راستای برندینگ آن لاین
هزارجریبی، جعفر و مرادی، سجاد،1396، درک شهروندان از معانی و تعاریف شادکامی (پژوهشی کیفی در استان ایلام)
Fathi E, Malekshahi Beiranvand F, Hatami Varzaneh A, Nobahari A. Health Care Workers Challenges during Coronavirus Outbreak: The Qualitative Study. RBS. 2020; 18 (2):237-248
Wijaya, A., & Sisca, E. C. Effectiveness and Challenges of Social Media Marketing. Management, 79(79), 8.
Perule, N., Shetty, D. K., Naik, N., Maddodi, B. S., Malarout, N., & Jain, M. (2020). A Systematic Review for the use of the SERVQUAL Model in Banks in India.
Kaur, H., Paruthi, M., Islam, J., & Hollebeek, L. D. (2020). The role of brand community identification and reward on consumer brand engagement and brand loyalty in virtual brand communities. Telematics and Informatics, 46, 101321
Shen, C. W., Luong, T. H., Ho, J. T., & Djailani, I. (2020). Social media marketing of IT service companies: analysis using a concept-linking mining approach. Industrial Marketing Management, 90, 593-604.
Yu, S., & Hu, Y. (2020). When luxury brands meet China: The effect of localized celebrity endorsements in social media marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 54, 102010.
Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., ... & Wang, Y. (2020). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 102168.
Enyinda, C. I., Opute, A. P., Fadahunsi, A., & Mbah, C. H. (2020). Marketing-sales-service interface and social media marketing influence on B2B sales process. Journal of Business & Industrial Marketing.
Hasanat, M. W., Hoque, A., Anwar, M., Akter, S., & Hamid, A. B. A. (2020). A critical review of digital marketing in Bangladesh. International Journal of Research in Social Sciences, 10(02).
Kampani, N., & Jhamb, D. (2020). Analyzing the role of e-crm in managing customer relations: A critical review of the literature. J. Crit. Rev., 7(4), 221-226.
Kampani, N., & Jhamb, D. (2020). Analyzing the role of e-crm in managing customer relations: A critical review of the literature. J. Crit. Rev., 7(4), 221-226.
Aji, P., Nadhila, V., & Sanny, L. (2020). Effect of social media marketing on Instagram towards purchase intention: Evidence from Indonesia’s ready-to-drink tea industry. International Journal of Data and Network Science, 4(2), 91-104.
Peitzika, E., Chatzi, S., & Kissa, D. (2020). Service Quality Expectations in the Fitness Center Context: A Validation of the Expectations Component of the SERVQUAL Scale in Greece. Services Marketing Quarterly, 1-16.
Chen, S. C., & Lin, C. P. (2019). Understanding the effect of social media marketing activities: The mediation of social identification, perceived value, and satisfaction. Technological Forecasting and Social Change, 140, 22-32.
Ismail, A. R., Nguyen, B., & Melewar, T. C. (2018). Impact of perceived social media marketing activities on brand and value consciousness: Roles of usage, materialism and conspicuous consumption. International Journal of Internet Marketing and Advertising
Felix, R., Rauschnabel, P. A., & Hinsch, C. (2017). Elements of strategic social media marketing: A holistic framework. Journal of Business Research, 70, 118-126.
Ashley, C., & Tuten, T. (2015). Creative strategies in social media marketing: An exploratory study of branded social content and consumer engagement. Psychology & Marketing, 32(1), 15-27.
Chen, S. C., & Lin, C. P. (2015). The impact of customer experience and perceived value on sustainable social relationship in blogs: An empirical study. Technological Forecasting and Social Change, 96, 40-50
Constantinides, E. (2014). Foundations of social media marketing. Procedia-Social and behavioral sciences, 148, 40-57.
Ali-Hasan, N., & Adamic, L. A. (2007, March). Expressing Social Relationships on the Blog through Links and Comments. In ICWSM.
www.innovationpei.com/ebusiness