بررسی موسیقی بیرونی و کناری اشعار حسرت همدانی
محورهای موضوعی : تحلیل متون نظم
1 - مدرس مدعو، زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 4697- 19395 تهران، ایران
کلید واژه: وزن شعر, حسرت همدانی, قافيه, بحور عروضي, زحافات, رديف,
چکیده مقاله :
تدوين فرهنگ تاريخي عروض شعر فارسي به نحوي که بتوان زمان آغاز به کار رفتن يک وزن و سپس ميزان کاربرد آن در ادوار بعدي و تعيين بسامد و ترسيم فراز و نشيب موجود در تداول هر يک از اوزان عروضي را به دقت تمام تعيين کرد، امروزه خصوصاً با توجه به وجود چاپهاي منقح از دواوين و منظومههاي شعر فارسي، امري بسيار ضروري و مفيد به نظر ميرسد؛ خاصه از آن جهت که جاي چنين فرهنگي ـ البته با ويژگيهاي مذکور فوق ـ در حوزه پژوهشها و منابع موجود خالي است. بديهي است اولين قدم در راه تدوين چنين فرهنگي، بررسي يک يک ديوانهاي شعر فارسي موجود و استخراج نتايج آن به عنوان مواد و عناصر اوليه و اساسي مورد نياز است. اين مقاله، پاسخي است به اين نياز ضروري که در آن ديوان اشعار حسرت همدانی را از جهت رديف، قافيه و اوزان عروضي بررسي کردهايم. روشی که برای این کار مد نظر است، روش توصیفی ـ تحلیلی است. حسرت در اشعار خود، هشت بحر از بحور عروضی استفاده کردهاست که در این میان بحر هزج بسامد بالایی دارد. اکثر اشعار وی در قالب مُسدس و دارای قافیه اسمی هستند. در غزلیات وی حروف روی «ن» و «ر» بیشتر بکار رفتهاند. بسامد استفاده از ردیف و اشعار مردف در غزلیات شاعر زیاد است. در موسیقی کناری، استفاده حسرت از کلمات خوش آهنگ و مصوّت بلند در قافیه باعث زیبایی و گوشنوازی اشعار وی شدهاست.
Compilation of the historical culture of Persian prose pronouns in such a way that the time of beginning of a weight and then the amount of its use in the next periods and frequency can be determined and the ups and downs in the circulation of each of the prosodic weights can be determined carefully, especially today Considering the existence of revised editions of Davin and poems of Persian poetry, it seems to be very necessary and useful; Especially since the place of such a culture - of course with the above-mentioned characteristics - in the field of research and available resources is empty. Obviously, the first step in compiling such a culture is to study the existing madnesses of Persian poetry one by one and to extract the results as the necessary basic materials and elements. This article is a response to this urgent need in which we have examined the poetry collection of Hasrat Hamedani in terms of rows, rhymes and prosodic weights. The method used for this work is descriptive-analytical method. In his poems, Hasrat has used eight seas of prosody, among which the sea of Hazj has a high frequency. Most of his poems are in the form of the founder and have a nominal rhyme. In his lyric poems, the letters "N" and "R" are used more. The frequency of using different lines and poems in the poet's sonnets is high. In side music, the use of .
1- آرين پور،يحيي، (1387) از صبا تا نيما (دوره بازگشت بيداري)، جلد اول، تهران: زوار.
2- دنبلی، عبدالرزاق بن نجفقلی، (1342) تذکره نگارستان دارا، تصحیح عبداالرسول خیام پور، تبریز: بینام.
3- دهخدا، علیاکبر، (1377) لغتنامه، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه.
4- سلمانی، مهدی، (1395) حسرت در حسرت «تأملی بر دیوان حسرت همدانی». مجله متنشناسی ادب فارسی (علمی -پژوهشی)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه اصفهان، دوره جدید، شماره 1، (پیاپی 29) صص 116- 103.
5- شفيعيكدكني، محمّدرضا، (1379) موسیقی شعر، تهران: آگه.
6- ـــــــــــــــــــــــــ ، (1386) زمینه اجتماعی شعر فارسی، چاپ دوم. تهران: اختران.
7- شميسا، سيروس، (1374) آشنايي با عروض و قافيه، چاپ یازدهم، تهران: فردوسي.
8- ــــــــــــــــ ، (1386) سير غزل در شعر فارسي، ويرايش دوم، چاپ اول، تهران: علم.
9- گروسی، فاضل خان، (1376) انجمن خاقان، با مقدمه توفیق سبحانی، تهران: روزنه.
10- محمود میرزا قاجار، (1346) سفینۀ المحمود، تصحیح عبدالرسول خیام پور، تبریز: موسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
11- ملاح، حسنعلی، (1385) پیوند موسیقی و شعر، تهران: فضا.
12- نواب شیرازی، علی اکبر، (1371) تذکره دلگشا، تصحیح منصور رستگار فسایی، شیراز: نوید شیراز.
13- ولك، وارن؛ رنه، آستن، (1373) نظريه ادبيات، ترجمه ضيا موحد و پوران مهاجر، تهران: علمي و فرهنگي.
14- هدایت، رضا قلی خان، (1374) تذکره ریاض العارفین، تصحیح ابوالقاسم رادفر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15- همايي، جلال لدين، (1373) فنون بلاغت و صناعات ادبي، تهران: هما.
16- همدانی، ملا محمد تقی، (1389) دیوان حسرت همدانی، تصحیح رضا عبداللهی، تهران: نگاه.