ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی مدیریت اجرایی در شرکت ملی گاز ایران براساس مدل کرک پاتریک
محورهای موضوعی :غلامرضا شمس مورکانی 1 , مهسا سیفی حسینآبادی 2
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 -
کلید واژه: ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی مدیریت اجرایی سطوح کرک پاترک شرکت ملی گاز ایران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی مدیریت اجرایی، در شرکت ملی گاز ایران، با روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه افراد شرکت کننده در این دوره می باشد. برای جمع آوری دادههای این پژوهش بر مبنای چهار سطح کرک پاتریک، از مصاحبه نیمه ساختمند و پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آنها با مقدار قابل قبول مورد تأیید قرار گرفته، استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای Spss و Excel و به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه نیمه ساختمند و سؤالات باز-پاسخ پرسشنامه از روش تحلیل محتوا به روش مقوله بندی اقدام شده است. یافته-ها نشان می دهند شرکت کنندگان نسبت به طراحی، محتوا، مدرس و سازماندهی دوره مذکور رضایت بالایی دارند و تا حدودی آموخته های خود را از طریق «گفتگوهای غیر رسمی» در محیط کار بکار می گیرند. از طرفی دیگر وجود ارتباط نزدیک بین نتایج مورد انتظار و از قبل تعیین شده با نتایج حاصل شده از برگزاری دوره، می توان نتیجه گرفت دوره مدیریت اجرایی، اثربخش بوده است
The current study aimed at effectiveness evaluation of the MBA training courses in Iranian National Gas Company, with descriptive–Survey methods. The study population consists of all participants in the courses. The data collection tools were semi-constructed interviews and researcher-made questionnaires which their reliability and validity were confirmed. In order to analyze the data, one-sample t-test, chi-square test and Friedman test (for quantitative data) and content analysis method (for qualitative data) have been applied. Findings show that a high proportion of respondents satisfied with the design, content, teacher and organization training courses and learning through "informal discussions" are almost used in the workplace. Also Findings show a correlation between the results of the holding period, with results expected from predetermined exists. Therefore it can be concluded that MBA course has been effective.