ارائه مدلی جهت ارزیابی سامانه های مدیریت دانش با استفاده از کارت امتیازی متوازن در شرکت پارس خودرو
محورهای موضوعی : مديريت دانش
1 - دانشگاه پیام نور مرکز شهرری
2 - دانشگاه پیامنور، شهرری، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, سامانه های مدیریت دانش, کارت امتیازی متوازن , شرکت پارس خودرو , ارزیابی سامانه ها , خودرو ساز,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی و الویت بندی معیار های سامانه های مدیریت دانش با استفاده از کارت امتیازی متوازن است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی ونوع تحقیق توسعه ای کاربردی و روش تعقیق رتبه بندی فریدمن و AHP است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان ارشد و مدیران شرکت پارس خودرو به تعداد 157 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 111 آزمودنی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها با طراحی پرسشنامه توسط مطالعات پیشین و نظر خبرگان استفاده شد. براي تعیین روایی پرسشنامه ها از شاخص روایایی محتواییCVR و جهت سنجش ميزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0.728 استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و EXPERT CHOICE تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که: الویت منظر های BSC به ترتیب منظر مالی ، مشتری، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی می باشد . در منظر مالی دانش مالی مدیر عامل بالاترین و اجتناب از تکرار هزینه ها پایین ترین و از منظر مشتری معیار افزایش کیقیت خدمات برای مشتری بیشترین و دانش از مشتری کمترین اولویت را داشته.از منظر رشد یاد گیری گویه توسعه و پرورش نیروی انسانی پر اهمیت ترین و تغییرات سامنه در جهت بهبود کم اهمیت ترین بوده و در آخرین منظر، منظر فرایند داخلی میزان اثربخشی سامانه در تحقق اهداف سازمانی دارای بیشترین اقبال و حجم اسناد داوری شده دارای کمترین توجه را داشته اند.
The purpose of this research is to identify and prioritize the criteria of knowledge management systems using BSC. The research method is descriptive-survey and the type of applied developmental research is Friedman and AHP ranking tracking method. Statistical population included all experts and top managers of Pars Khodro Company (157 people) and sample size was 111 people based on Cochran formula. Data were collected using a questionnaire designed by previous studies and expert opinions. Content validity index (CVR) was used to determine the validity of the questionnaire and Cranach’s alpha coefficient of 0.728 was used to determine its reliability. Data were analyzed using SPSS and EXPERT CHOICE statistical software. The results showed that: BSC's vision is financial, customer, growth and learning and internal processes respectively. From the financial point of view, the CEO's financial knowledge is the highest and avoidance of duplication of costs is the lowest, and from the customer's perspective, the highest priority is to improve the quality of customer service and the customer's least. And change in the system is the least important of the improvements, and lastly, the internal process view has the least degree of effectiveness of the system in achieving the most desirable organizational objectives and document size.
[1].اخوان، پیمان، باقری، روح الله، (1398)، مدیریت دانش، از ایده تا عمل، انتشارات آتی نگر.#
[2].حافظ نیا، محمدرضا. (1389). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.#
[3].حسن زاده، محمد (1388). مروري بر پیوند مدیریت دانش با علوم ارتباطات در "مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش، تهران، انتشارات کتابدار#
[4].خادم، عباس.، و خیابانی، صبا. (1385). رابطه بین رویه هاي مدیریت دانش و سطح نوآوري در سازمانهای مورد مطالعه: شرکتهای زیر مجموعه بنگاههاي اقتصادي منتخب شهر اصفهان ". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده مدیریت.#
[5].خاکی، غلامرضا. (1382). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب. #
[6].زمردی نیت، هادی.، ابراهیمی پور.، حسین.، هوشمند، الهه.، و وفایی نجار، علی. (1396). تدوین نقشه استراتژی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی در بیمارستان منتصریه)، راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، 2(3)، 173-80.#
[7].زنجیرچی، سیدمحمود.، و ربانی، مژده. (1385). رویکردي به دانش آفرینی، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 175.#
[8].سبزعلی، میثم. (1391). تعیین و اولویت بندی شاخص های ارزیابی عملکرد فرایند توسعه محصول جدید مبتنی بر روش کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی: شرکت سینجر)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور. #
[9].سرمد زهره.، بازرگان، عباس.، و حجازی، الهه. (1390). روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگه. #
[10].سيدجوادين، سيدرضا.، امامي، مصطفي.، , عبدالغني، رستگار. (1389). بررسي رابطه ي بين فرهنگ سازماني با مديريت دانش (مطالعه موردي: شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههای نفتي ايران). فصل نامه علمي- پژوهشي مديريت و منابع انساني در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 12.#
[11].سینکایی، سیروس.، آتشي، سيدحسين.، رضایی، شیلا. (1390). مورد بررسي نقش مديريت دانش در سازمانهای توليدي براي رسيدن به کلاس جهاني، فصلنامه پژوهشگر (مدیریت)، شماره 2. #
[12].شفيع زاده، حميد. (1386). مديريت دانش؛ نظريه ها، فناوري ها و رويكردها. فصلنامه تخصصي پارك ها و مراكز رشد. شماره 13.#
[13].صداقت، سامان.، اسدي، حسن.، ساجدی، احمد. (1391). رابطه مديريت دانش و عملکرد سازماني درصنعت هتلداري مطالعه موردي: هتل هاي 4 و 5 ستاره شهر تهران، مجله هتلداری، شماره 32. #
[14].طهماسبی، مینا.، مالکی، غلام.، و صداقت، سامان. (1391). بررسي نقش واسطه اي انگيزيش شغلي بين مديريت دانش و بهرهوری معلمان منطقه درودزن فارس، مجله اموزش، شماره 16.#
[15].عباسی، راحله. (1389). بررسی رابطه تناسب نقشه دانش و موفقیت سیستم مدیریت دانش در شرکت های ایرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا. #
[15].عسکری، میلاد. (1396). بررسی اثربخشی مدیریت دانش در زنجیره تامین (مورد مطالعه: نمایندگی های شرکت ایران خودرو در شهرستان شاهرود)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. #
[16].عطایی، مرتضی. (1386). فرآیند اجرایی مدیریت دانش در سازمانها، مجله گسترش صنعت، 4(182).#
[17].علمشاهی، احمد. (1390). بومی سازی شاخص های نظام ارزیابی عملکرد دانشگاه پیام نور بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور. #
[18].فتحیان، محمد.، و احسانی، محمد. (1386). چارچوبی برای بهکارگیری مدیریت دانش در سازمانهای تحقیق وتوسعه کشور، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.#
[19].معماری، محبوبه. (1389). تبیین نقش سرمایه فکری و اعتماد در انتقال دانش سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. #
[20].موسی خانی، محمد.، و نادی، فرانک. (1390). ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش براساس کارت امتیازی متوازن و با استفاده از روش ارزیابی جامع فازی (مورد مطالعه: وزارت راه و ترابری)، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 3(9)، 162-139. #
[21].نصرآزادانی، محمد. (1394). مدل ارزیابی همکاری های بین سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان. #
[22].نوروزیان، میثم. (1386). دانش مدیریت دانش، ماهنامه، تدبیر، سال هفدهم، شماره،17. #
[23].هرج حسن آبادی، فهیمه. (1397). بررسی مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تامین پایدار با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). #
[24].الهی، سید مجید. (1394). بررسی تاثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد سازمان (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)، پیان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).#
[25].Abdullah, I., Umair, T., Rashid, Y., & Naeem, B. (2013). Developments on balanced scorecard: a historical review. World Applied Sciences Journal, 21(1), 134-141.#
[26].Abualoush, S., Masa’deh, R. E., Bataineh, K., & Alrowwad, A. (2018). The role of knowledge management process and intellectual capital as intermediary variables between knowledge management infrastructure and organization #performance. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 13, 279-309.
[27].Akhavan, P., & Atashgah, R. (2008, December). Developing a Knowledge Management Strategy Map. In The 4th Asia-Pacific International Conference on Knowledge Management Jointly with the 9th International Symposium on Knowledge and Systems Sciences, Guangzhou, China (pp. 173-178). #
[28].Alavi, M., Leidner, D.E. (2001). Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues, MIS Quarterly, 25(1), pp.107-136. #
[29].Al-Busaidi, K. A. (2020). Inter-Organizational Knowledge Sharing System in the Health Sector: Physicians' Perspective. In Virtual and Mobile Healthcare: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 351-368). IGI Global.#
[30].Asl, N.S., Rahmanseresht, H., 2007. Knowledge management approaches and knowledge gaps in organizations. In: Khosrow-Pour, M. (Ed.), Managing Worldwide Operations and Communications with Information Technology. Idea Group Inc., Hershey, PA, pp. 1427–1431#
[31].Cahyaningsih, E., Sensuse, D. I., & Noprisson, H. (2017). Multi Methods for Knowledge Management Strategy Roadmap of Government Human Capital Management. Procedia Computer Science, 124, 496-503.#
[32].Chen, S. C., Yang, C. C., Lin, W. T., Yeh, T. M., & Lin, Y. S. (2007). Construction of key model for knowledge management system using AHP-QFD for semiconductor industry in Taiwan. Journal of Manufacturing Technology Management, 18(5), 576-597.#
Debowski, S. (2006). Knowledge management. Australia: John Wiley & Sons Australia.
[33].Febriyani, Y. (2016). The Perception of Knowledge Management System Implementation to Employee Performance is Measured With Balanced Scorecard at PT Vale Indonesia TBK.#
[34].Gandhi, S., 2004. Knowledge management and reference services. J. Acad. Libr. 30 (5), 368–381#
[35].Gandhi، S. (2004). Knowledge Management & Reference Services، The Journal Of Academic Librarianship، Vol. 30، No. 5، Pp. 45-53.#
[36].Gloet, M., & Samson, D. (2020). Knowledge management and systematic innovation capability. In Disruptive Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1198-1218). IGI Global.#
[37].Greco, M., Grimaldi, M., & Hanandi, M. (2013). How to select knowledge management systems: a framework to support managers. International Journal of Engineering Business Management, 5(Godište 2013), 5-6.#
[38].Halawi, L., McCarthy, R., & Aronson, J. (2017). Success Stories in Knowledge Management Systems. Issues in Information Systems, 18(1), 64.#
[39].IFLA, 2012. KM section brochure. Available at: http://www.ifla.org/files/assets/km/ publications/KM%20brochure%202012.pdf (accessed 15.02.15)#
[40].Jafari, M., Akhavan, P., Rezaee Nour, J., & Fesharaki, M. N. (2007). Knowledge management in Iran aerospace industries: a study on critical factors. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 79(4), 375-389.#
[41].Jasimuddin, S. M. (2008). A holistic view of knowledge management strategy. Journal of Knowledge Management, 12(2), 57-66.#
[42].Jones, D. (2003). Knowledge management and technical communication: a convergence of ideas and skills. Google Scholar.#
[43].Kanhanhalli, A., & Tan, B. C.Y (2004). A Review of Metrics for Knowledge Management Systems and Knowledge Management Initiatives. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, Big Island, Hawaii.#
[44].Kaplan R. S. and Norton D. P., Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes: Harvard Business Press, ٢٠٠٤#
[45].Kaplan R. S. and Norton D. P., The strategy-focused organization: How balanced scorecard companies thrive in the new business environment: Harvard Business Press, ٢٠٠١.#
[46].Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2008). Mastering the management system. Harvard business review, 86(1), 62.#
[47].Kaplan, R. S., Kaplan, R. E., Norton, D. P., Norton, D. P., & Davenport, T. H. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Press.#
[48].Kaplan, R. S., Norton, D. P., & Rugelsjoen, B. (2010). Managing alliances with the balanced scorecard. Harvard business review, 88(1), 114-120.#
[49].Khalifa, M., Yan Yu, A., & Ning Shen, K. (2008). Knowledge Management Systems Success: A Contingency Perspective. Journal of Knowledge Management, 12(1), 119-132#
[50].Lastres, S.A. (2011). Knowledge management in changing world. Available at: http://www.futureready365.sla.org/02/28/knowledge-management-in-a-changing-world/ (accessed 15.03.15).#
Management Systems, Knowledge Management in Libraries, DOI: 10.1016/B978-0-08-100564-4.00002-8.#
[51].Nazim, M., & Mukherjee, B. (2016). History and Evolution of Knowledge Management Systems, Knowledge Management in Libraries, DOI: 10.1016/B978-0-08-100564-4.00002-8.#
[52].Ngai, E. W., & Chan, E. W. C. (2005). Evaluation of knowledge management tools using AHP. Expert systems with applications, 29(4), 889-899.#
[53].Saraiva, H. (2011). The balanced scorecard: the evolution of the concept and its effects on change in organizational management.#
[54].Simamora, B. H. (2015). The impact of request tracker application as knowledge management system on employee performance. Journal of Theoretical & Applied Information Technology, 76(2).#
[55].Smits, M., & De Moor, A. (2004, April). Effective knowledge management in knowledge-intensive organizations. In Proceedings of Fifth European Conference on Organizational Knowledge, Learning, and Capabilities. Innsbruck, Austria.#
[56].Tiwana, A. (2000). The Knowledge Management Toolkit: Practical Techniques for Building a Knowledge
Management System. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.#
[57].Turban, E., & Aronson, J. E. (2004). Decision Support Systems and Intelligent Systems. 7th Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall#
[58].Turban, E., Rainer, R. K., & Potter, R. E. (2003). Introduction to Information Technology. 2nd Ed., New York: John Wiley & Sons Inc.#