ارائه مدلی جهت ارزیابی سامانه های مدیریت دانش با استفاده از کارت امتیازی متوازن در شرکت پارس خودرو
الموضوعات :
1 - دانشگاه پیام نور مرکز شهرری
2 - دانشگاه پیامنور، شهرری، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, سامانه های مدیریت دانش, کارت امتیازی متوازن , شرکت پارس خودرو , ارزیابی سامانه ها , خودرو ساز,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش شناسایی و الویت بندی معیار های سامانه های مدیریت دانش با استفاده از کارت امتیازی متوازن است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی ونوع تحقیق توسعه ای کاربردی و روش تعقیق رتبه بندی فریدمن و AHP است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان ارشد و مدیران شرکت پارس خودرو به تعداد 157 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 111 آزمودنی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها با طراحی پرسشنامه توسط مطالعات پیشین و نظر خبرگان استفاده شد. براي تعیین روایی پرسشنامه ها از شاخص روایایی محتواییCVR و جهت سنجش ميزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار 0.728 استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و EXPERT CHOICE تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که: الویت منظر های BSC به ترتیب منظر مالی ، مشتری، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی می باشد . در منظر مالی دانش مالی مدیر عامل بالاترین و اجتناب از تکرار هزینه ها پایین ترین و از منظر مشتری معیار افزایش کیقیت خدمات برای مشتری بیشترین و دانش از مشتری کمترین اولویت را داشته.از منظر رشد یاد گیری گویه توسعه و پرورش نیروی انسانی پر اهمیت ترین و تغییرات سامنه در جهت بهبود کم اهمیت ترین بوده و در آخرین منظر، منظر فرایند داخلی میزان اثربخشی سامانه در تحقق اهداف سازمانی دارای بیشترین اقبال و حجم اسناد داوری شده دارای کمترین توجه را داشته اند.
[1].اخوان، پیمان، باقری، روح الله، (1398)، مدیریت دانش، از ایده تا عمل، انتشارات آتی نگر.#
[2].حافظ نیا، محمدرضا. (1389). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.#
[3].حسن زاده، محمد (1388). مروري بر پیوند مدیریت دانش با علوم ارتباطات در "مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش، تهران، انتشارات کتابدار#
[4].خادم، عباس.، و خیابانی، صبا. (1385). رابطه بین رویه هاي مدیریت دانش و سطح نوآوري در سازمانهای مورد مطالعه: شرکتهای زیر مجموعه بنگاههاي اقتصادي منتخب شهر اصفهان ". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده مدیریت.#
[5].خاکی، غلامرضا. (1382). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب. #
[6].زمردی نیت، هادی.، ابراهیمی پور.، حسین.، هوشمند، الهه.، و وفایی نجار، علی. (1396). تدوین نقشه استراتژی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی در بیمارستان منتصریه)، راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، 2(3)، 173-80.#
[7].زنجیرچی، سیدمحمود.، و ربانی، مژده. (1385). رویکردي به دانش آفرینی، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 175.#
[8].سبزعلی، میثم. (1391). تعیین و اولویت بندی شاخص های ارزیابی عملکرد فرایند توسعه محصول جدید مبتنی بر روش کارت امتیازی متوازن (مطالعه موردی: شرکت سینجر)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور. #
[9].سرمد زهره.، بازرگان، عباس.، و حجازی، الهه. (1390). روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگه. #
[10].سيدجوادين، سيدرضا.، امامي، مصطفي.، , عبدالغني، رستگار. (1389). بررسي رابطه ي بين فرهنگ سازماني با مديريت دانش (مطالعه موردي: شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههای نفتي ايران). فصل نامه علمي- پژوهشي مديريت و منابع انساني در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 12.#
[11].سینکایی، سیروس.، آتشي، سيدحسين.، رضایی، شیلا. (1390). مورد بررسي نقش مديريت دانش در سازمانهای توليدي براي رسيدن به کلاس جهاني، فصلنامه پژوهشگر (مدیریت)، شماره 2. #
[12].شفيع زاده، حميد. (1386). مديريت دانش؛ نظريه ها، فناوري ها و رويكردها. فصلنامه تخصصي پارك ها و مراكز رشد. شماره 13.#
[13].صداقت، سامان.، اسدي، حسن.، ساجدی، احمد. (1391). رابطه مديريت دانش و عملکرد سازماني درصنعت هتلداري مطالعه موردي: هتل هاي 4 و 5 ستاره شهر تهران، مجله هتلداری، شماره 32. #
[14].طهماسبی، مینا.، مالکی، غلام.، و صداقت، سامان. (1391). بررسي نقش واسطه اي انگيزيش شغلي بين مديريت دانش و بهرهوری معلمان منطقه درودزن فارس، مجله اموزش، شماره 16.#
[15].عباسی، راحله. (1389). بررسی رابطه تناسب نقشه دانش و موفقیت سیستم مدیریت دانش در شرکت های ایرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا. #
[15].عسکری، میلاد. (1396). بررسی اثربخشی مدیریت دانش در زنجیره تامین (مورد مطالعه: نمایندگی های شرکت ایران خودرو در شهرستان شاهرود)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. #
[16].عطایی، مرتضی. (1386). فرآیند اجرایی مدیریت دانش در سازمانها، مجله گسترش صنعت، 4(182).#
[17].علمشاهی، احمد. (1390). بومی سازی شاخص های نظام ارزیابی عملکرد دانشگاه پیام نور بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور. #
[18].فتحیان، محمد.، و احسانی، محمد. (1386). چارچوبی برای بهکارگیری مدیریت دانش در سازمانهای تحقیق وتوسعه کشور، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.#
[19].معماری، محبوبه. (1389). تبیین نقش سرمایه فکری و اعتماد در انتقال دانش سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. #
[20].موسی خانی، محمد.، و نادی، فرانک. (1390). ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش براساس کارت امتیازی متوازن و با استفاده از روش ارزیابی جامع فازی (مورد مطالعه: وزارت راه و ترابری)، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 3(9)، 162-139. #
[21].نصرآزادانی، محمد. (1394). مدل ارزیابی همکاری های بین سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان. #
[22].نوروزیان، میثم. (1386). دانش مدیریت دانش، ماهنامه، تدبیر، سال هفدهم، شماره،17. #
[23].هرج حسن آبادی، فهیمه. (1397). بررسی مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تامین پایدار با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). #
[24].الهی، سید مجید. (1394). بررسی تاثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد سازمان (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)، پیان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).#
[25].Abdullah, I., Umair, T., Rashid, Y., & Naeem, B. (2013). Developments on balanced scorecard: a historical review. World Applied Sciences Journal, 21(1), 134-141.#
[26].Abualoush, S., Masa’deh, R. E., Bataineh, K., & Alrowwad, A. (2018). The role of knowledge management process and intellectual capital as intermediary variables between knowledge management infrastructure and organization #performance. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 13, 279-309.
[27].Akhavan, P., & Atashgah, R. (2008, December). Developing a Knowledge Management Strategy Map. In The 4th Asia-Pacific International Conference on Knowledge Management Jointly with the 9th International Symposium on Knowledge and Systems Sciences, Guangzhou, China (pp. 173-178). #
[28].Alavi, M., Leidner, D.E. (2001). Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues, MIS Quarterly, 25(1), pp.107-136. #
[29].Al-Busaidi, K. A. (2020). Inter-Organizational Knowledge Sharing System in the Health Sector: Physicians' Perspective. In Virtual and Mobile Healthcare: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 351-368). IGI Global.#
[30].Asl, N.S., Rahmanseresht, H., 2007. Knowledge management approaches and knowledge gaps in organizations. In: Khosrow-Pour, M. (Ed.), Managing Worldwide Operations and Communications with Information Technology. Idea Group Inc., Hershey, PA, pp. 1427–1431#
[31].Cahyaningsih, E., Sensuse, D. I., & Noprisson, H. (2017). Multi Methods for Knowledge Management Strategy Roadmap of Government Human Capital Management. Procedia Computer Science, 124, 496-503.#
[32].Chen, S. C., Yang, C. C., Lin, W. T., Yeh, T. M., & Lin, Y. S. (2007). Construction of key model for knowledge management system using AHP-QFD for semiconductor industry in Taiwan. Journal of Manufacturing Technology Management, 18(5), 576-597.#
Debowski, S. (2006). Knowledge management. Australia: John Wiley & Sons Australia.
[33].Febriyani, Y. (2016). The Perception of Knowledge Management System Implementation to Employee Performance is Measured With Balanced Scorecard at PT Vale Indonesia TBK.#
[34].Gandhi, S., 2004. Knowledge management and reference services. J. Acad. Libr. 30 (5), 368–381#
[35].Gandhi، S. (2004). Knowledge Management & Reference Services، The Journal Of Academic Librarianship، Vol. 30، No. 5، Pp. 45-53.#
[36].Gloet, M., & Samson, D. (2020). Knowledge management and systematic innovation capability. In Disruptive Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1198-1218). IGI Global.#
[37].Greco, M., Grimaldi, M., & Hanandi, M. (2013). How to select knowledge management systems: a framework to support managers. International Journal of Engineering Business Management, 5(Godište 2013), 5-6.#
[38].Halawi, L., McCarthy, R., & Aronson, J. (2017). Success Stories in Knowledge Management Systems. Issues in Information Systems, 18(1), 64.#
[39].IFLA, 2012. KM section brochure. Available at: http://www.ifla.org/files/assets/km/ publications/KM%20brochure%202012.pdf (accessed 15.02.15)#
[40].Jafari, M., Akhavan, P., Rezaee Nour, J., & Fesharaki, M. N. (2007). Knowledge management in Iran aerospace industries: a study on critical factors. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 79(4), 375-389.#
[41].Jasimuddin, S. M. (2008). A holistic view of knowledge management strategy. Journal of Knowledge Management, 12(2), 57-66.#
[42].Jones, D. (2003). Knowledge management and technical communication: a convergence of ideas and skills. Google Scholar.#
[43].Kanhanhalli, A., & Tan, B. C.Y (2004). A Review of Metrics for Knowledge Management Systems and Knowledge Management Initiatives. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, Big Island, Hawaii.#
[44].Kaplan R. S. and Norton D. P., Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes: Harvard Business Press, ٢٠٠٤#
[45].Kaplan R. S. and Norton D. P., The strategy-focused organization: How balanced scorecard companies thrive in the new business environment: Harvard Business Press, ٢٠٠١.#
[46].Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2008). Mastering the management system. Harvard business review, 86(1), 62.#
[47].Kaplan, R. S., Kaplan, R. E., Norton, D. P., Norton, D. P., & Davenport, T. H. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Press.#
[48].Kaplan, R. S., Norton, D. P., & Rugelsjoen, B. (2010). Managing alliances with the balanced scorecard. Harvard business review, 88(1), 114-120.#
[49].Khalifa, M., Yan Yu, A., & Ning Shen, K. (2008). Knowledge Management Systems Success: A Contingency Perspective. Journal of Knowledge Management, 12(1), 119-132#
[50].Lastres, S.A. (2011). Knowledge management in changing world. Available at: http://www.futureready365.sla.org/02/28/knowledge-management-in-a-changing-world/ (accessed 15.03.15).#
Management Systems, Knowledge Management in Libraries, DOI: 10.1016/B978-0-08-100564-4.00002-8.#
[51].Nazim, M., & Mukherjee, B. (2016). History and Evolution of Knowledge Management Systems, Knowledge Management in Libraries, DOI: 10.1016/B978-0-08-100564-4.00002-8.#
[52].Ngai, E. W., & Chan, E. W. C. (2005). Evaluation of knowledge management tools using AHP. Expert systems with applications, 29(4), 889-899.#
[53].Saraiva, H. (2011). The balanced scorecard: the evolution of the concept and its effects on change in organizational management.#
[54].Simamora, B. H. (2015). The impact of request tracker application as knowledge management system on employee performance. Journal of Theoretical & Applied Information Technology, 76(2).#
[55].Smits, M., & De Moor, A. (2004, April). Effective knowledge management in knowledge-intensive organizations. In Proceedings of Fifth European Conference on Organizational Knowledge, Learning, and Capabilities. Innsbruck, Austria.#
[56].Tiwana, A. (2000). The Knowledge Management Toolkit: Practical Techniques for Building a Knowledge
Management System. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.#
[57].Turban, E., & Aronson, J. E. (2004). Decision Support Systems and Intelligent Systems. 7th Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall#
[58].Turban, E., Rainer, R. K., & Potter, R. E. (2003). Introduction to Information Technology. 2nd Ed., New York: John Wiley & Sons Inc.#