سياستگذاري براي مراكز تحقيق و توسعه براساس فرآيند ايده تا بازار؛ مطالعه موردي صنعت نفت ايران
محورهای موضوعی : مديريت تحقيق و توسعه
1 - -
کلید واژه: سياستگذاري تحقيق و توسعه, انواع سازمانهاي تحقيق و توسعه, انواع ساختار هاي تحقيق و توسعه شركتي, فرآيند ايده تا بازار, تحقيق و توسعه در صنعت نفت,
چکیده مقاله :
امروزه تحقيق و توسعه به يكي از مهمترين اركان شركتهاي بزرگ تبديل شده است. اما در خصوص ساختار و جايگاه تحقيق و توسعه در سازمان هاي بزرگ رويكردها و ساختارهاي متنوع و متفاوتي وجود دارد. اغلب شركت هاي بزرگ داراي سيستم تحقيق و توسعه درون سازماني ميباشند. بجز سيستم هاي تحقيق و توسعه شركتي، در بسياري از كشورها سازمانهاي تحقيق و توسعه مستقل نيز براي ارتقاء توانمنديهاي علمي و تكنولوژيكي ايجاد مي گردد. هريك از اين دو نوع سازمان تحقيق و توسعه ماموريت خاصي دارند و سياست گذاري تحقيق و توسعه در آنها نيازمند فرآيندي خاص ميباشد. هدف اين مقاله سياستگذاري تحقيق و توسعه در سازمانهاي تحقيق و توسعه براساس فرآيند ايده تا بازار ميباشد. بدين منظور ابتدا اركان فرايند ايده تا بازار و پس از آن انواع سازمانهاي تحقيق و توسعه شامل شركتي و غير شركتي تشريح ميشود. سپس انواع ساختارهاي تحقيق و توسعه در تحقيق و توسعه شركتي (سازمانهاي بزرگ) تعريف و براساس اركان فرآيند ايده تا بازار به تعريف سياستهائي براي وظايف و ماهيت فعاليتهاي آنها و بخشهاي متمركز و غير متمركز تحقيق و توسعه شركتي (در ساختارهاي هيبريدي تحقيق و توسعه) پرداخته ميشود. سپس مباني مطرح شده براي صنعت نفت به عنوان بزرگترين صنعت كشور كه داراي بخشهاي متعدد تحقيق و توسعه است به عنوان مطالعه موردي به اجرا در آمده و درنهايت پيشنهاداتي براي بهبود وضعيت تحقيق و توسعه در صنعت نفت ارائه ميگردد.
Nowadays, R&D is becoming one of the most important pillars of corporations. But there are several different and diverse approaches regarding the structure and position of R&D department in corporations. Most of the large companies have in-house R&D department. Except corporate R&D, also independent research and development organizations has been established in many countries to promote scientific and technological capabilities. Each of these two types of research and development organizations has a special mission then policy making for them requires a particular process. The aim of this paper is to policy making for research and development organizations according to idea to market process. For this purpose, first, the elements of idea to market process and then the types of research and development organizations, including corporate and non corporate were described. Then different types of structures of corporate R&D ( in large organization ) will be defined and policies for the duties and nature of their activities in centralized and decentralized sectors of corporate R&D (in hybrid R&D structures) based on the elements of the idea to market process are discussed. Next, the proposed principles for the oil industry as the country's largest industry, which has several research and development departments as a case study, have been applied and finally suggestions for improving research and development in the petroleum industry are presented.