ارائه چارچوبي مفهومي براي انتخاب ايده هاي محصول جديد و نوآورانه
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتیاسر قاسمی نژاد 1 , فرهاد شاهمیری 2
1 - دانشگاه امام حسین (ع)
2 - -
کلید واژه: محصول جدید, ایدهها, محصول نوآورانه, ارزیابی.,
چکیده مقاله :
در زندگي امروزي، شرايط عدم اطمينان بر کل صنايع حاکم است. تغييرات قيمت کالاهاي اساسي، تغيير نرخ ارز و نيز تغيير قيمت سهام و به طور کلی تغييرات اقتصادی موجود در سراسر دنیا از جمله مواردي هستند که سازمانهاي امروزي دائماً با آن روبهرو هستند. يکي از وظايف سازمانها اين است که با نوآوري در محصولات، اين مخاطرهها را به حداقل برساند. بهرهبرداری از فرصتهای محصول جدید و نوآورانه نیازمند تولید، توسعه و انتخاب بهترین ایدهها برای محصولات جدید است. مراحل اساسی این فرایند شامل درک نیاز به محصولات جدید، کشف منابع موجود و بالقوه ایدهها، و نهایتاً ارزیابی ایدهها است. این مراحل خود شامل تأمل بر اهداف و اولویتها، بررسی راهبردها، ارزیابی ایدههای محصول جدید و انتخاب بهترین کاندیداها (ایدههای محصول جدید) برای توسعه بیشتر میباشد. در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای انتخاب بهترین ایدههای محصولات نوآورانه ارائه شده است. این مدل بیانگر چارچوبی است که بر مبنای درک نیازهای مشتریان، تعیین نیازمندیهای بخش بازار حیاتی و مشخصات مشتریان مورد نظر، ارزیابی سهامداران و تحلیل اهداف و راهبرد آنها، مدیریت شبکههای تأمین، تحلیل رقابتی، تحلیل زیرساخت و اولویتبندی ایدههای محصولات جدید و نوآورانه بنا نهاده شده است.
In modern life, uncertainty situations govern all industries. In today`s life, price changes of essential goods, changes in exchange rate as well as stock price, and generally current economic changes all around the world are the cases by which all organizations are involved with. Exploring new and innovative product opportunities involves the generation, development, and selection of the best ideas for new products. The fundamental steps include understanding the needs for new products, discovering existing and potential sources of ideas, describing internal and external requirements, and assessing the opportunities. The steps include reflecting on goals and priorities, examining guidelines, evaluating ideas of new product, and selecting candidates for further development. This paper presents a conceptual framework for selecting the best ideas of innovative products. The model represents a framework that is built upon understanding customer needs, determining the critical market-segment requirements and a profile of the target customers, stakeholder assessment and analyzing their goals and strategies, supply-networks management, competition analysis, infrastructure analysis, and ranking of new product ideas.