یکی از دشوارترین چالشهای پیش روی مدیران امروزی، مدیریت نوآوری فناورانه است که منجر به ارزش آفرینی، سودآوری، ایجاد رقابتپذیری پایدار، محیطهای کاری فرحبخش و جذب و نگهداری نیروهای خلاق و بهرهور ميگردد. مدیریت موفقیتآمیز نوآوری فناورانه زمانی روی ميدهد که مجموعه گس چکیده کامل
یکی از دشوارترین چالشهای پیش روی مدیران امروزی، مدیریت نوآوری فناورانه است که منجر به ارزش آفرینی، سودآوری، ایجاد رقابتپذیری پایدار، محیطهای کاری فرحبخش و جذب و نگهداری نیروهای خلاق و بهرهور ميگردد. مدیریت موفقیتآمیز نوآوری فناورانه زمانی روی ميدهد که مجموعه گستردهاي از عناصر و فعالیتهای سازمانی به خوبی مدیریت شده و در چارچوب راهبرد نوآوری سازمان با یکدیگر یکپارچه گردند. یکی از مفاهیم مورد بحث در راهبرد نوآوری، قابلیتهای نوآورانه است. قابليتهاي نوآورانه، به عنوان مجموعه الگوهاي مهارتي مورد استفاده شركتها براي تدوين و پيادهسازي راهبرد نوآوری تعریف ميگردد. در هر مرحله از این فرايند، ابزارهای گوناگونی مورد استفاده قرار ميگیرد. انتخاب نوع ابزار مناسب، با توجه به معیارهای گوناگونی صورت ميپذیرد. برخی از این معیارها عبارتند از: ساده يا پيچيده بودن خدمات و محصولات شرکت و میزان عدم اطمینان نسبت به بازارهاي آتي احتمالي و محيطهاي رقابتي براي فناوري جديد. در این مقاله با استفاده از یک رویکرد یکپارچه در روش تصمیمگیری و روش نوآورانه که مبتنی بر نوآوری فنی- مهندسی است ابزارهای مناسب در هر مرحله از قابلیتهای نوآورانه، معرفی ميشود. برخی از پرکاربردترین این ابزارها عبارتند از ماتریس SWOT، تکنیک دلفی، نظریه خلاقانه حل مسأله (TRIZ)، پیشبینیهاي آماری، تحلیل سلسله مراتبی، روش تاگوچی، 6 سیگما و ساير.
پرونده مقاله
در زندگي امروزي، شرايط عدم اطمينان بر کل صنايع حاکم است. تغييرات قيمت کالاهاي اساسي، تغيير نرخ ارز و نيز تغيير قيمت سهام و به طور کلی تغييرات اقتصادی موجود در سراسر دنیا از جمله مواردي هستند که سازمانهاي امروزي دائماً با آن روبهرو هستند. يکي از وظايف سازمانها اين است چکیده کامل
در زندگي امروزي، شرايط عدم اطمينان بر کل صنايع حاکم است. تغييرات قيمت کالاهاي اساسي، تغيير نرخ ارز و نيز تغيير قيمت سهام و به طور کلی تغييرات اقتصادی موجود در سراسر دنیا از جمله مواردي هستند که سازمانهاي امروزي دائماً با آن روبهرو هستند. يکي از وظايف سازمانها اين است که با نوآوري در محصولات، اين مخاطرهها را به حداقل برساند. بهرهبرداری از فرصتهای محصول جدید و نوآورانه نیازمند تولید، توسعه و انتخاب بهترین ایدهها برای محصولات جدید است. مراحل اساسی این فرایند شامل درک نیاز به محصولات جدید، کشف منابع موجود و بالقوه ایدهها، و نهایتاً ارزیابی ایدهها است. این مراحل خود شامل تأمل بر اهداف و اولویتها، بررسی راهبردها، ارزیابی ایدههای محصول جدید و انتخاب بهترین کاندیداها (ایدههای محصول جدید) برای توسعه بیشتر میباشد. در این مقاله یک چارچوب مفهومی برای انتخاب بهترین ایدههای محصولات نوآورانه ارائه شده است. این مدل بیانگر چارچوبی است که بر مبنای درک نیازهای مشتریان، تعیین نیازمندیهای بخش بازار حیاتی و مشخصات مشتریان مورد نظر، ارزیابی سهامداران و تحلیل اهداف و راهبرد آنها، مدیریت شبکههای تأمین، تحلیل رقابتی، تحلیل زیرساخت و اولویتبندی ایدههای محصولات جدید و نوآورانه بنا نهاده شده است.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند