آثار حقوقی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی خلاف واقع
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشگاه مفید
کلید واژه: تبلیغات بازرگانی, تبلیغات خلاف واقع, مسئولیت مدنی, مسئولیت اخلاقی,
چکیده مقاله :
تبلیغات تجاری را باید عنصری اساسی در سرنوشت کشورها دانست که هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین المللی ایفای نقش می کند . گاه تبلیغات خلاف واقع هستند و اوصافی را در بر می گیرند که در کالا یا خدمات ارائه شده وجود ندارد. اینگونه تبلیغات از ابعاد متفاوت قابل بررسی هستند. از این ابعاد، آثار حقوقی و اخلاقی اینگونه تبلیغات بر حقوق اشخاص، جامعه و مخاطبین است. چنانچه تبلیغی حاوی مطالب خلاف واقع باشد، علاوه بر این که در رابطه قراردادی بعنوان تخلف از قرارداد و در حوزه مسؤولیت مدنی قابل طرح می باشد، آثار آن در حوزه اخلاق نیز قابل طرح است. سؤال اصلی این تحقیق این است که تبلیغات بازرگانی خلاف واقع از جهت حقوقی چه مسئولیتی برای اشخاص به دنبال دارد و چه اثری بر قرارداد بین طرفین خواهد گذاشت و از نظر اخلاقی چه آثار سوئی بر مخاطبان و جامعه خواهد داشت؟
we should account the advertising as a basic Element in the fate of countries, that role plays in both internal and International domain. Sometimes, the advertising is untrue, and includes some Properties that they are not in present goods or specific services .we can study this kind of advertising, in different aspects. From these aspects, we can name the legal and moral effects of false advertisings on human rights, society and Audiences. If the ads contain false, they are searchable in Ethics, In addition to the contractual relationship as breach of contract, and in civil liability. The main question of this Article is that what legal liability for false advertising is, and what are effects on contract between the parties, and also what are morally adverse effects on the audience and the community