بررسی کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی از نظر ميزان هماهنگی در جدایی یا اتّصال پایه واژههای فعلی و غیرفعلی در کلمات مرکّب
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایران
1 -
کلید واژه: کتابهای درسی کلمات مرکب تکواژ پایه پسوندواره فعلی پسوندواره اسمی جدانویسی متصلنویسی,
چکیده مقاله :
در اين کار پژوهشی تمام کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی کلمه به کلمه بررسی شده است. در اين بررسی، شيوۀ نگارش کلمات مرکّب با توجّه به نحوۀ جدايی یا اتّصال پایه واژه ها به یکدیگر مورد توجّه ويژه بوده و ميزان هماهنگ بودن کتابهای مختلف سالهای مختلف مورد مقايسه قرار گرفته است. گردآوری داده ها از طريق بررسی تک تک کلمات کتابهای مذکور صورت پذیرفته است. با توجه به نوع تحقيق، نحوۀ گردآوری داده ها و تجزيّه و تحليل آنها، روش انجام کار توصيفی است. جامعۀ آماری اين پژوهش کليۀ کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی است و با توجّه به اينکه تمام کلمات کتابها مورد بررسی قرار گرفته، حجم نمونه نيز تمام کتابهای فوق بوده و نمونه گيری انجام نشده است. تجزيّه وتحليل دادهها از طريق مشخص کردن فراوانی و ناهماهنگیهای مربوط به اتّصال يا جدايی تکواژهای مختلف صورت پذيرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در تعدادی از کتابهای درسی و همچنین در بین آنها در مقایسه با یکدیگر ناهماهنگیهایی از نظر نحوۀ اتّصال پایه واژه ها در کلمات مرکّب وجود دارد.
In this research all text books of primary school for the academic year of 1387– 88 are studied word by word, (with especial focus on the words having different written forms), the way they are written regarding inflectional and derivational morphemes and the degree of consistency in attaching/ detaching different morphemes to/ from each other. The work is conducted for all grades in a comparative way. Research population consists of all books of different grades of primary school studied in the academic year of 1387 – 88; data of the research consists of all words in books. Since all the words in these books are considered, no randomization is made. The research is descriptive, regarding the type of the research, and data collection and their analysis. Data analysis is done determining the frequency and percentage of morphemes in their attached/ detached spelling, and the probable inconsistency in their spelling. According to the findings of the research, there is some inconsistency within the same textbook, or textbooks of different grades in attaching/ detaching morphemes.