بررسی کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی از نظر ميزان هماهنگی در جدایی یا اتّصال پایه واژههای فعلی و غیرفعلی در کلمات مرکّب
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: کتابهای درسی کلمات مرکب تکواژ پایه پسوندواره فعلی پسوندواره اسمی جدانویسی متصلنویسی,
ملخص المقالة :
در اين کار پژوهشی تمام کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی کلمه به کلمه بررسی شده است. در اين بررسی، شيوۀ نگارش کلمات مرکّب با توجّه به نحوۀ جدايی یا اتّصال پایه واژه ها به یکدیگر مورد توجّه ويژه بوده و ميزان هماهنگ بودن کتابهای مختلف سالهای مختلف مورد مقايسه قرار گرفته است. گردآوری داده ها از طريق بررسی تک تک کلمات کتابهای مذکور صورت پذیرفته است. با توجه به نوع تحقيق، نحوۀ گردآوری داده ها و تجزيّه و تحليل آنها، روش انجام کار توصيفی است. جامعۀ آماری اين پژوهش کليۀ کتابهای درسی سال تحصيلی 88 – 1387 دورۀ ابتدايی است و با توجّه به اينکه تمام کلمات کتابها مورد بررسی قرار گرفته، حجم نمونه نيز تمام کتابهای فوق بوده و نمونه گيری انجام نشده است. تجزيّه وتحليل دادهها از طريق مشخص کردن فراوانی و ناهماهنگیهای مربوط به اتّصال يا جدايی تکواژهای مختلف صورت پذيرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در تعدادی از کتابهای درسی و همچنین در بین آنها در مقایسه با یکدیگر ناهماهنگیهایی از نظر نحوۀ اتّصال پایه واژه ها در کلمات مرکّب وجود دارد.