هر حوزه دانشی از شاخهها و زمینههای متنوعی تشکیل شده است و در درون هر کدام از آنها سوالات و مسائلی وجود دارد که نیازمند تحقیق است. ولیکن از منظر ساختارهای سازمانی تعیین زمینهها و انجام پژوهش بر روی آنها، در کاهش هزینه موثر بوده و معیارهایی نیاز است تا بر اساس آن زمی More
هر حوزه دانشی از شاخهها و زمینههای متنوعی تشکیل شده است و در درون هر کدام از آنها سوالات و مسائلی وجود دارد که نیازمند تحقیق است. ولیکن از منظر ساختارهای سازمانی تعیین زمینهها و انجام پژوهش بر روی آنها، در کاهش هزینه موثر بوده و معیارهایی نیاز است تا بر اساس آن زمینههای پژوهشی شناسایی شود. این مساله خصوصا در زمینه پژوهشهای میان رشتهای قرآن با دیگر علوم خود را نشان میدهد . بر این اساس مقاله حاضر با هدف شناسایی معیارهایی جهت تعیین زمینههای پژوهشی در حوزه مطالعات میان رشتهای قرآن و علوم تدوین شده است. روش انجام این پژوهش از نظر روششناسی کیفی بوده و در آن با استفاده از مطالعه کتابخانهای، گروه متمرکز و تکنیک گروه اسمی (NGT) انجام شده است. جامعه آماری شامل 7 نفر از کارشناسان علوم قرآنی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و مدیریت آموزشی بودهاند. با استفاده از نظرات کارشناسان 7 معیار جهت تعیین زمینههای پژوهشی تعیین شدهاند، این هفت معیار عبارتند از تعیین میزان خلأهای پرداختن به موضوع، تعیین ظرفیت قرآنی پرداختن به موضوع، بازار پژوهش موضوع، تنوع حوزههای دانشی مرتبط، میزان تاثیرگذاری مشکلات آن حوزه بر جامعه، در برگیری موضوع، توان تخصصی موجود در کشور و سازمان است.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.