Journal of Psychology
,
Issue103,Year,
Autumn
2022
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودحمایتی بر مهارتهای ارتباطی نوجوانان مبتلا به سرطان با عارضه ریزش مو انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی تک آزمودنی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو هفته و یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان 15-12 More
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودحمایتی بر مهارتهای ارتباطی نوجوانان مبتلا به سرطان با عارضه ریزش مو انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی تک آزمودنی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو هفته و یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان 15-12 سال مبتلا به ریزش موی ناشی از شیمیدرمانی/ رادیوتراپی شهر تهران در سال 1400 تشکیل دادند و گروه نمونه شامل 4 نوجوان مبتلا به ریزش موی ناشی از شیمیدرمانی/ رادیوتراپی بود که با روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود، انتخاب شدند. برنامه مداخله آموزش خودحمایتی طی 5 جلسه اجرا شد و افراد نمونه در دو مرحله خط پایه A)) و مرحله آزمایشی B)) به پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (عطارها، 1386) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد و نتایج آزمون t نشان داد که آموزش خودحمایتی اثر ماندگاری بر ارتباط مؤثر و مؤلفههای آنها برای نوجوانان مبتلا به ریزش موی ناشی از شیمیدرمانی/ رادیوتراپی دارد. از این رو میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودحمایتی به دلیل آموزش خودآگاهی، مهارتهای ارتباطی و رهبری میتواند منجر به ارتقای ارتباط مؤثر نوجوانان مبتلا به ریزش موی ناشی از شیمیدرمانی/ رادیوتراپی شود.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.