امروزه یکی از بزرگترین مشکلات سازمانهای فناوری اطلاعات در کشورهای کمتر توسعهیافته، توجه بیش از حد این سازمانها به حوزهی زیرساخت و فناوری است. این توجه تا بدان جا بوده است که بسیاری از مدیران و سازمانها، وجود زیرساختها و فناوریهای بهروز را نشانهای از بلوغ فناو More
امروزه یکی از بزرگترین مشکلات سازمانهای فناوری اطلاعات در کشورهای کمتر توسعهیافته، توجه بیش از حد این سازمانها به حوزهی زیرساخت و فناوری است. این توجه تا بدان جا بوده است که بسیاری از مدیران و سازمانها، وجود زیرساختها و فناوریهای بهروز را نشانهای از بلوغ فناوری اطلاعات سازمان میدانند. اگرچه وجود امکانات فنی و زیرساختی مناسب مانند شبکه، سختافزار، نرمافزار و غیره برای ارائه خدمات مناسب و عملکرد مطلوب امری ضروری است، اما این ویژگیها نمیتواند باعث ایجاد مزیت رقابتی و افزایش بلوغ سازمان شود. حلقهی گمشده در این سازمانها که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، چگونگی استفاده از این امکانات در جهت نیل به اهداف سازمانی است. در حوزههای مختلف، استانداردها و بهروشهای متعددی برای تعریف و بهینهسازی فرآیندها وجود دارد. یکی از مهمترین مجموعه مدلهایی که بایستی در واحدهای فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرند، مدلها و چارچوبهای مربوط به حاکمیت فناوری اطلاعات هستند. حاکمیت فناوری اطلاعات بر روی پیادهسازی و مدیریت کیفیت خدمات فناوری اطلاعات بهنحویکه نیازهای کسبوکار را برآورده نماید، تمرکز دارد. حاکمیت فناوری اطلاعات توسط ارائهدهندگان خدمات از طریق ترکیب مناسبی از افراد، فرآیند و فناوری اطلاعات انجام میپذیرد. هدف این مقاله بررسی مدلها و چارچوبهای مختلف حاکمیت فناوری اطلاعات است تا با الگو برداری از این چارچوبها الگویی برای ارزیابی خدمات فناوری اطلاعات استخراج گردد.
Manuscript profile
نقش مديريت دانش در مديريت پروژه حائز اهميت است و اجراي مطلوب آن در موفقيت پروژه بسيار موثر است. يكي از مولفه هاي اصلي مديريت دانش، گروه هاي دانشي مي باشد كه مي بايست به نحو مطلوب بكارگرفته شوند. استفاده از قوانين وابستگي به منظور شناسايي ارتباط بين گروه هاي دانشي در تيم More
نقش مديريت دانش در مديريت پروژه حائز اهميت است و اجراي مطلوب آن در موفقيت پروژه بسيار موثر است. يكي از مولفه هاي اصلي مديريت دانش، گروه هاي دانشي مي باشد كه مي بايست به نحو مطلوب بكارگرفته شوند. استفاده از قوانين وابستگي به منظور شناسايي ارتباط بين گروه هاي دانشي در تيم پروژه مي تواند دربهبود چيدمان و افزايش سطح بهره برداري از گروه هاي دانشي موثر باشد. به منظور كشف قوانين وابستگي در بين متغيرها، متدولوژي هاي مختلف وجود دارد كه منجر به نتايج گوناگون مي شود. آنچه در اين پژوهش مورد توجه قرار مي گيرد بهره گيري از سه متدولوژي به منظور كشف اوليه قوانين وابستگي بين گروه هاي دانشي در بين اعضاء تيم پروژه مي باشد. سپس قوانين اوليه شناسايي شده پايش گرديده و با بهره گيري از تكنيك تصميم گيري چند شاخص قوانين پايش شده، اولويت بندي مي گردند. نتايج اين پژوهش با توجه به بهره گيري تركيبي از متدولوژي هاي كشف قوانين وابستگي و اولويت بندي نهايي قوانين با تكنيك TOPSIS مي تواند به معرفي بهترين قوانين وابستگي در بين گروه هاي دانشي در تيم هاي پروژه بپردازد كه اين نتايج به ارتقاء سطح عملكرد مديريت دانش در مديريت پروژه منجر گردد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.