Nashriyyah -i Muhandisi -i Barq va Muhandisi -i Kampyutar -i Iran
,
Issue21,Year,
Spring
2010
اين مقاله قسمت اول از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. امروزه با گسترش شبکههاي قدرت و خصو More
اين مقاله قسمت اول از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. امروزه با گسترش شبکههاي قدرت و خصوصيسازي و رقابتيشدن صنعت برق، حاشيه امنيت شبکهها در مقابل انواع ناپايداري کاهش يافته است. در اين شرايط روشهاي حفاظتي متداول خصوصاً در حوادث تركيبي نميتوانند بهخوبي از شبكه در برابر ناپايداري محافظت كنند. در برخی از این حوادث با وجود این که روشهاي حفاظتي متداول فركانس سیستم را به محدوده مجاز باز ميگردانند، نهایتاً سيستم بر اثر افت ولتاژهاي شدید دچار ناپایداری ولتاژ ميگردد. در برخي حوادث ديگر افت ولتاژ شدید باعث اختلال در عملکرد رلههای فرکانسی ميگردد. در اين مقاله سه روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي مقابله با اينگونه حوادث پيشنهاد شده است. اين روشها بر اساس اطلاعات محلي اندازه ولتاژ و فرکانس و بدون نياز به ارتباط مخابراتي عمل ميكنند. در الگوريتمهاي پيشنهادشده، حذف بار از نقاط با افت ولتاژ بيشتر و طولانيتر در حين افت فركانس آغاز ميگردد و سرعت، محل و مقدار حذف بار بسته به محل وقوع حادثه و وضعيت ولتاژي سيستم و نرخ افت فركانس بهطور تطبيقي تغيير ميكند. در قسمت دوم مقاله، نتايج عددي شبيهسازي روش متداول و روشهاي پيشنهادي در يك شبكه بزرگ و واقعي ارائه شده و عملكرد اين روشها بهازاي حوادث مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.
Manuscript profile
Nashriyyah -i Muhandisi -i Barq va Muhandisi -i Kampyutar -i Iran
,
Issue21,Year,
Spring
2010
اين مقاله قسمت دوم از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. در قسمت اول مقاله، مفهوم كلي و الگ More
اين مقاله قسمت دوم از يك مقاله دوقسمتي است كه در آن چند روش حذف بار تركيبي تطبيقي براي اصلاح روش حذف بار فركانسي متداول بهمنظور بهبود پايداري سيستم قدرت و بالاخص افزايش حاشيه پايداري ولتاژ سيستم پس از وقوع حوادث شديد پيشنهاد ميگردد. در قسمت اول مقاله، مفهوم كلي و الگوريتم سه روش حذف بار تركيبي پيشنهادشده تشريح گرديد. همچنين روش طراحي اين الگوريتمها براي سيستمهاي قدرت شرح داده شد. در اين مقاله نتايج عددي شبيهسازي روش متداول و روشهاي پيشنهادي در يك شبكه بزرگ و واقعي ارائه ميگردد. تأثير روشهاي پيشنهادي بر افزايش حاشيه پايداري ولتاژ با شبيهسازي حوادث مختلف نشان داده ميشود و عملكرد اين روشهاي تطبيقي با يكديگر و با روش متداول مقايسه ميگردد. در این شبیهسازیها برای رسیدن به یک مدل واقعی و تحلیل دقیقتر رفتار ولتاژی سیستم، از مدل گسترده و ديناميك شبكه استفاده شده و بار بهصورت دینامیک و با استفاده از ترکیب بار استاتیک و موتور القایی مدل شده است. با در نظر گرفتن نتايج بهدست آمده ميتوان نتيجه گرفت كه با استفاده از روشهاي حذف بار پيشنهادي، سيستم قدرت در مقابل وقوع حوادث بزرگ مقاومتر شده و احتمال وقوع ناپايداري و فروپاشي كاهش مييابد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.