برای مشارکت نيروگاه بخاري در تنظیم فرکانس شبکه علاوه بر تولید بار پایه، باید بويلر و توربين بهطور هماهنگ کنترل شوند. عدم کنترل هماهنگ بویلر- توربین سبب ناپایداری، نوسانیشدن توان تولیدی و پارامترهای بویلر، کاهش قابلیت اطمینان واحد و واردشدن تنشهای ترمودینامیکی به تجهی More
برای مشارکت نيروگاه بخاري در تنظیم فرکانس شبکه علاوه بر تولید بار پایه، باید بويلر و توربين بهطور هماهنگ کنترل شوند. عدم کنترل هماهنگ بویلر- توربین سبب ناپایداری، نوسانیشدن توان تولیدی و پارامترهای بویلر، کاهش قابلیت اطمینان واحد و واردشدن تنشهای ترمودینامیکی به تجهیزات میگردد. در اين مقاله یک سیستم کنترل پیشنهادی بر مبنای کنترل مد لغزشی برای کنترل هماهنگ دو پارامتر اصلی بویلر- توربین، یعنی دور توربین (فرکانس) و فشار بخار سوپرهیت خروجی بویلر ارائه میگردد. در این راستا سعی میشود تا با مدلسازی دقیق و کامل سیستم از قبیل توربو ژنراتور، بویلر و سیستمهای کنترلی آن، قابلیت روش پیشنهادی بهتر نمایان شود. این روش پیشنهادی بر روی نیروگاه بخاری اسلامآباد اصفهان شبیهسازی شده و با کنترلکنندههای تناسبی انتگرالی بهکار رفته در آن مقایسه شده است. نتایج شبیهسازی، قابلیت سیستم کنترل مد لغزشی را در کنترل فرکانس و فشار بخار سوپرهیت در حضور تغییرات بار و اغتشاشات بویلر به خوبی نشان میدهد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.