• Home
  • حسین اصلی پور

    List of Articles حسین اصلی پور


  • Article

    1 - الگوی شبکه ای مسائل خط‌مشی گذاری حاشیه نشینی در ایران مبتنی بر تکنیک دیمتل
    Modiriat-e- farda , Issue 63 , Year , Summer 2020
    امروزه يكي از مهمترين نتايج شهرنشيني، پيدايش و گسترش پدیده حاشینه‌نشینی (سکونتگاه های غيررسمي) خارج از برنامه رسمی توسعه شهری است. پدیده حاشیه‌نشینی به دلیل ویژگی های خاص کالبدی، اجتماعی و قانونی، تهدیدی جدی برای پایداری و انسجام جامعه شهری تلقی می شوند. به همین دلیل More
    امروزه يكي از مهمترين نتايج شهرنشيني، پيدايش و گسترش پدیده حاشینه‌نشینی (سکونتگاه های غيررسمي) خارج از برنامه رسمی توسعه شهری است. پدیده حاشیه‌نشینی به دلیل ویژگی های خاص کالبدی، اجتماعی و قانونی، تهدیدی جدی برای پایداری و انسجام جامعه شهری تلقی می شوند. به همین دلیل اتخاذ تدابیر ویژه ای براي ساماندهی وضعيت کنونی و جلوگیری از گسترش آن در آينده، بایستی در دستور كار مدیران و دولتمردان قرار بگیرد. پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل ارتباط میان چالش ها و مسائل گوناگون حاشیه‌نشینی، با استفاده از تکنیک دیمتل به عنوان استراتژی تصمیم گیری نرم، روابط بین مسائل خط مشی‌گذاری این پدیده را شناسایی و ساختار دهی می نماید. نتایج حاصله، حاکی از وجود مشکلات اصلی چون از بین رفتن جامعه مهاجرفرست (مبدا) و کمبود خدمات شهری در سکونتگاه های غیر رسمی دارد. این دو چالش با اولویت وزنی متوسط در مدل، از چالش های دیگر درون مدل کمتر تاثیر می پذیرند و بر آنها به شدت اثر می گذارند، رفع این دو چالش بزرگ که بر بیش از 90 درصد سایر عوامل موجود در مدل، با شدت های بالا و به صورت مستقیم تاثیرگذارند، کمک بسیاری به حل بسیاری از چالش ها خواهد کرد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تاثير خط¬مشي صنعتي داخلي¬سازي بر توسعه صنعت خودرو در زنجيره ارزش جهاني: تحليل تطبيقي چين و مكزيك
    Rahbord-e-Tousee , Issue 76 , Year , Winter 2024
    چكيده با استفاده از مطالعات خط¬مشي¬گذاري تطبيقي و با توجه به ميزان رقابت¬پذيري در طول زنجيره ارزش جهاني ارزش (GVCs) مي¬توان اثر خط¬مشي¬هاي مرتبط را رديابي كرد. در اين مقاله خط¬مشي صنعتي الزامات داخلي¬سازي (LCRs) به عنوان رايج¬ترين و از جمله خط¬مشي¬هاي اوليه در الگوي تو More
    چكيده با استفاده از مطالعات خط¬مشي¬گذاري تطبيقي و با توجه به ميزان رقابت¬پذيري در طول زنجيره ارزش جهاني ارزش (GVCs) مي¬توان اثر خط¬مشي¬هاي مرتبط را رديابي كرد. در اين مقاله خط¬مشي صنعتي الزامات داخلي¬سازي (LCRs) به عنوان رايج¬ترين و از جمله خط¬مشي¬هاي اوليه در الگوي توسعه كشورها مورد بررسي قرار گرفته است تا با رويكرد متغير محور اثر آن بر ارتقاي جايگاه كشورها در GVCs در حوزه صنعت خودرو بررسي شود. به اين منظور دو كشور چين و مكزيك با استراتژي انتخاب نمونه نظام¬های با بیشترین درجه تشابه و بيشترين نتایج مشابه انتخاب شده¬اند. علاوه بر مرور تاريخي روند توسعه صنعت خودرو با تمركز بر خط¬مشي LCRs ، با استفاده از رگرسيون لجستيك به بررسي اثر اين خط¬مشي بر سه شاخص FVASH، REII و DVAFXSH پرداخته شده است. اين شاخص¬ها تعيين¬كننده¬ ميزان رقابت¬پذيري در طول GVCs مي¬باشند. رگرسيون لجستيك، رابطه لوجيت معناداري بين وضعيت خط¬مشي LCRs و متغير DVAFXSH نشان مي¬دهد ولي در مورد دو متغير ديگر اثر معناداري مشاهده نمي¬شود. مطالعه روند نيز نشان مي¬دهد پس از اجرا و حذف LCRs دو شاخص FVASH و REII تغيير چنداني نداشته¬اند اما DVAFXSH به ويژه در مكزيك افزايش يافته است. مي¬توان دريافت، اجراي نظام¬مند LCRs مي¬تواند در ارتقاي جايگاه كشورها در GVCs در بخش خودرو از طريق DVAFXSH اثرات قابل توجهي داشته باشد. Manuscript profile