-
Article
1 - شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر موفقیت پیادهسازی سیستم ERP در شرکتهای کوچک و متوسط با تأکید بر چرخه حیات این سیستمModiriat-e- farda , Issue 51 , Year , Summer 2017اجرای موفق سیستم ERP در یک سازمان، تمام فرایندهای آن سازمان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به افزایش راندمان و بهرهوری کلی در سازمان می شود. اما سازمانها در طول فرایند طراحی و پیادهسازی ERP با مشکلات و موانعی مواجه هستند که آنها را از رسیدن به اهداف مطلوب این سیستم ب Moreاجرای موفق سیستم ERP در یک سازمان، تمام فرایندهای آن سازمان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به افزایش راندمان و بهرهوری کلی در سازمان می شود. اما سازمانها در طول فرایند طراحی و پیادهسازی ERP با مشکلات و موانعی مواجه هستند که آنها را از رسیدن به اهداف مطلوب این سیستم باز می دارد. در تحقیق حاضر به شناسایی و رتبه بندی موانع پیادهسازی موفق ERP با درنظر گرفتن چرخه حیات این سیستم پرداخته می شود. از آنجا که بنگاههای كوچك و متوسط یكی از اولویتهای اساسی در برنامههای توسعه اقتصادی کشور می باشد لذا در این تحقیق بر صنایع کوچک و متوسط متمرکز شده و به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی سفیدرود رشت به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده است. اندازه نمونه مورد نیاز طبق فرمول کوکران تعداد 166 نفر پاسخدهنده بوده و برای تحلیل و بررسی نتایج از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. نتایج به دست آمده گویای تأیید عوامل استراتژی شرکت، مدیریت دانش و دقت اطلاعات، ساختار سازمانی، تجربه، دانش و تخصص اعضای تیم پروژه، و پشتیبانی و مشارکت مدیران عالیرتبه در مرحله قبل از پیادهسازی، و تأیید تمامی عوامل مؤثر در حین پیادهسازیERP می باشد. همچنین عوامل مدیریت تغییر، سیستم پذیرش/ مقاومت ERP، همکاری و ارتباط بین بخشها، مشارکت ذینفعان (کاربران نهایی، سهامداران و...)، و استفاده از یک کمیته راهبری نیز مورد تأیید نمونهی آماری در مرحله بعد از پیادهسازی ERP قرار گرفت. Manuscript profile -
Article
2 - ارزیابی تاثیر گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر افزایش رضایت مشتریان با درنظر گرفتن متغیر میانجی بازاریابی رابطه¬مندModiriat-e- farda , Issue 50 , Year , Spring 2017با توجه به اهميت مشتری و رضایت مشتری در موفقیت سازمان ها و نقش شیوه های بازاریابی در افزايش رضایت مشتری، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نحوه تاثیرگذاری گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر رضایت مشتری بپردازد و در این رابطه اثر بازاریابی رابطه مند به عنوان متغیر میانجی مور Moreبا توجه به اهميت مشتری و رضایت مشتری در موفقیت سازمان ها و نقش شیوه های بازاریابی در افزايش رضایت مشتری، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نحوه تاثیرگذاری گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر رضایت مشتری بپردازد و در این رابطه اثر بازاریابی رابطه مند به عنوان متغیر میانجی مورد مطالعه قرار می گیرد. تحقيق حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش پژوهش، توصيفي از نوع پيمايشي است. حوزه پژوهش حاضر، خدمات بانکداری بوده و جهت جمع آوری داده ها از نظرات خبرگان بانک ملی ایران استفاده شده است. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه هاي استاندارد گرایش به پذیرش تغییر سازمانی، بازاریابی رابطه مند و رضایت مشتری استفاده شده است. روايي پرسشنامه ها براساس روايي محتوايي و پايايي آن ها براساس شاخص آلفاي كرونباخ به ترتيب با مقدار 887/0، 898/0، 833/0 محاسبه گردید. این پژوهش به دنبال تعیین روابط علی و میزان اثرگذاری متغیرهای پژوهش بر یکدیگر اﺳﺖ. نتايج حاصل نشان مي دهد كه گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر بازاریابی رابطه مند و رضایت مشتری تأثيرگذار بوده و بازاریابی رابطه مند نيز بر رضایت مشتری تأثير مثبت و معناداري دارد. Manuscript profile -
Article
3 - ارائهی مدلی جهت ارزیابی رضایت مشتریان در حوزهی فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: شرکتهای عضو سازمان نظام صنفی رایانهای تهران)Modiriat-e- farda , Issue 60 , Year , Autumn 2019چکیده امروزه سازمانهای توليدي و خدماتي، ميزان رضايت مشتري را بهعنوان معياري مهم براي سنجش كيفيت كار خود قلمداد میکنند. لذا در محيط کسبوکاری كه پيوسته پيچيده و رقابتي میشود كسب رضايت مشتري در حال تبدیلشدن به هدف اصلي شرکتها است. هدف اين پژوهش ارائه مدلي جهت سنجش Moreچکیده امروزه سازمانهای توليدي و خدماتي، ميزان رضايت مشتري را بهعنوان معياري مهم براي سنجش كيفيت كار خود قلمداد میکنند. لذا در محيط کسبوکاری كه پيوسته پيچيده و رقابتي میشود كسب رضايت مشتري در حال تبدیلشدن به هدف اصلي شرکتها است. هدف اين پژوهش ارائه مدلي جهت سنجش شاخص رضایت مشتریان در حوزهی فناوری اطلاعات میباشد. ابتدا ادبيات و پیشینه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته و پس از استخراج عوامل بالقوه و طراحی مدل مفهومی تحقیق، این عوامل در جامعه آماری هدف مورد ارزیابی قرار میگیرند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از نظرات خبرگان شامل 75 نفر از مدیران و کارشناسان حائز شرایط استفاده شده است. تجزیه و حلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS 2 و SPSS انجام و بر اساس نتایج، معنادار بودن همهی مسیرها و فرضیات مورد تائید قرار گرفت. بعلاوه اینکه معنادار بودن مسیر خدمات پشتیبانی در ارتباط با متغیرهای مدل آمریکایی شاخص رضایت مشتریان (ACSI) نیز با ضریب مسیر و ضریب رگرسیونی بالایی مورد تائید قرار گرفت. Manuscript profile -
Article
4 - توسعه مدلی جهت ارزیابی عوامل پذیرش فنآوری اطلاعات در بخش سلامت (مطالعه موردی: استقرار سیستم برنامهریزی منابع بیمارستانی در بیمارستانهای دولتی استان سمنان)Modiriat-e- farda , Issue 63 , Year , Summer 2020امروزه حرکت بهسوی فنآوریهای نوین برای سازمانها امری انکارناپذیر است. اما سازمانها میبایست پیش از انتقال فنآوری، همه جوانب ورود فنآوری به سازمان خود را مورد بررسی قرار دهند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل پذیرش فنآوری اطلاعات در بخش سلامت پرداخته و در این میان استقرا Moreامروزه حرکت بهسوی فنآوریهای نوین برای سازمانها امری انکارناپذیر است. اما سازمانها میبایست پیش از انتقال فنآوری، همه جوانب ورود فنآوری به سازمان خود را مورد بررسی قرار دهند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل پذیرش فنآوری اطلاعات در بخش سلامت پرداخته و در این میان استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع بیمارستانی (HRP) در بیمارستانهای دولتی استان سمنان به عنوان مطالعه موردی بررسی میشود. لذا جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان بیمارستانهای دولتی استان سمنان بوده که طی یک سال گذشته از سیستم اطلاعات منابع بیمارستانی استفاده کردهاند. تعداد کل افراد جامعه آماری مورد مطالعه حدود 600 نفر میباشد. با استفاده از فرمول کوکران و با لحاظ خطای 7% اندازه نمونه 147 برای انجام تحقیق حاضر بدست آمد. لذا تعداد 200 پرسشنامه بین افراد حائز شرایط توزیع و در نهایت تعداد 150 پرسشنامه کامل و سالم دریافت شد. توصیف دادهها از طریق نرمافزار SPSS و برای آزمون معادلات ساختاری از نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر، یک مدل بومی شده پذیرش فنآوری را در حوزه سلامت ارائه میکند. ضمن آنکه تحلیل عاملی در فاصله اطمینان 95% نشان داد که روانسازی فرآیندهای بیمارستانی بر سودمندی درک شده و تمایل به استفاده از فنآوری اطلاعات و سیستمهای برنامهریزی منابع بیمارستانی موثر است. همچنین تسهیلکنندههای سازمانی میتوانند موجب افزایش سهولت استفاده درک شده از این سیستمها میشوند. در نهایت امنیت این سیستمها نیز منجر به افزایش تمایل کارکنان به استفاده از آن خواهد شد. Manuscript profile