امروزه به علت تغییرات سریع خواستهها و نیازهای مشتریان و همچنین رقابتيشدن بازار، نياز به توسعه محصولات، رشد چشمگيري پيدا كرده است. موفقیت در توسعه محصول جديد نيازمند به درك عميق مشتريان است و اين امر مستلزم اثر متقابل و فعال با آنها است. توسعه محصول جديد يك راه براي More
امروزه به علت تغییرات سریع خواستهها و نیازهای مشتریان و همچنین رقابتيشدن بازار، نياز به توسعه محصولات، رشد چشمگيري پيدا كرده است. موفقیت در توسعه محصول جديد نيازمند به درك عميق مشتريان است و اين امر مستلزم اثر متقابل و فعال با آنها است. توسعه محصول جديد يك راه براي گوشدادن به آنچه كه مشتريان ميخواهند و پاسخگويي به نيازهاي آنها است. ایجاد قابلیت مشاركت مشتري سبب بروز ایدههایی نوآورانه و کاربردیشده و شرایط رقابتی شرکتها را بهبود میبخشد. از اینرو هدف این مقاله بررسی تأثیر قابلیت مشارکت مشتریان بر موفقیت توسعه محصولات جدید بوده و با در نظر گرفتن جذب دانش مشتری بهعنوان متغیر میانجی و نقش تعدیلگر شکاف منابع شرکت به توسعه مطالعات گذشته پرداخته شده است. این مقاله از نظر هدف،کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است و 30 شرکت دانشبنیان شهرستان رشت در این پژوهش مشارکت داشتهاند. برای آزمودن فرضیهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، قابلیت مشارکت مشتری بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق جذب دانش مشتری بر موفقیت توسعه محصول جدید تأثیر دارد ولی نقش تعدیلکننده شکاف منابع در رابطه بین جذب دانش مشتری و موفقیت توسعه محصول جدید تأیید نشد. از اینرو شرکتهای دانشبنیان برای موفقیت در توسعه محصول جدید لازم است که به ایجاد قابلیت مشارکت مشتریان و جذب دانش آنها توجه ویژه نمایند تا بتوانند در عرصه رقابتی و پویای بازار از جایگاه قابل قبولی برخوردار گردند.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.