در سیستم اقتصادی جهانی و رقابت روزافزون موجود، خلاقیت و نوآوری در حکم بقا و کلید موفقیت سازمانها است. در چنین شرایطی، کسب و کارها دریافتهاند که کسب مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر سرمایههای فکری آنهاست و موفقیتشان تا حد زیادی به توانایی آنها در مدیریت این دارایی ارزشمن More
در سیستم اقتصادی جهانی و رقابت روزافزون موجود، خلاقیت و نوآوری در حکم بقا و کلید موفقیت سازمانها است. در چنین شرایطی، کسب و کارها دریافتهاند که کسب مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر سرمایههای فکری آنهاست و موفقیتشان تا حد زیادی به توانایی آنها در مدیریت این دارایی ارزشمند بستگی دارد. در کنار موارد یاد شده و با افزایش نگرانیهای زیستمحیطی از طرف مصرفکنندگان، دولتها و جوامع مختلف در سراسر جهان، شرکتهای تولیدی در صدد توسعهی برنامههای دوستدار محیطزیست مانند توسعهی محصول سبز، برند سبز، فناوری و نوآوری سبز برآمدهاند. مرور پیشینه نشان میدهد که علیرغم پژوهشهای متعددی که در حوزه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمانها انجام شده است به مفاهیم نوآوری فناورانه سبز و ارتباط آن با سرمایه فکری سبز توجه بسیار محدودی شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری سبز بر نوآوری فناورانه سبز پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را تمام شرکتهای فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان خوزستان تشکیل میدهند، چرا که توجه به ملاحظات زیستمحیطی در صنایعی که در ارتباط مستقیم با محیطزیست قرار دارند از اهمیتی دوچندان برخوردار است. در پژوهش حاضر از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش PLS جهت آزمون فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که تمام ابعاد سرمایه فکری سبز شامل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای سبز به شکل مستقیم بر نوآوری فناورانه سبز اثرگذار هستند. همچنین براساس نتایج نهایی این پژوهش سرمایه انسانی سبز بیشترین تأثیر را هم به شکل مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق تقویت سایر ابعاد سرمایه فکری سبز بر نوآوری فناورانه سبز دارد. در نتیجه ضروری است که توسعه و تقویت این بعد از سرمایه فکری سبز در اولویت قرار گیرد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.