ظهور فناوريهاي نوين مانند «فناوري اطلاعات» تاثيرات گسترده و شگرفي بر ابعاد مختلف سازمان گذاشته است. يکي از اين ابعاد، موضوع «مديريت ارتباط با مشتريان» يا به اختصار CRM ميباشد. عمق اين تاثير به گونهاي است که «فناوري اطلاعات» يکي از ابعاد اصلي CRM به شمار مي آيد. کاربر More
ظهور فناوريهاي نوين مانند «فناوري اطلاعات» تاثيرات گسترده و شگرفي بر ابعاد مختلف سازمان گذاشته است. يکي از اين ابعاد، موضوع «مديريت ارتباط با مشتريان» يا به اختصار CRM ميباشد. عمق اين تاثير به گونهاي است که «فناوري اطلاعات» يکي از ابعاد اصلي CRM به شمار مي آيد. کاربرد فناوري اطلاعات در CRM باعث شده تا مفهوم نويني به عنوان «مديريت ارتباط با مشتري به صورت الكترونيكي (eCRM)»، در سطح سازمانها شکل بگيرد. اين مقاله با هدف بررسي چندجانبه eCRM، ابتدا نوآوريهاي ايجاد شده در CRM سنتي را بيان ميدارد و از اين منظر تفاوتهاي CRM و eCRM را بررسي ميكند. سپس به تعريف، ويژگيها و جايگاه eCRM ميپردازد. در گام بعد، كاربردهاي گوناگون فناوري اطلاعات را در رابطه با CRM مورد توجه قرار ميدهد و در مجموع فرصتهاي فراهم شده از طريق IT را در جهت توسعه CRM معرفي ميكند. در مرحله بعد روش ساده پيادهسازي eCRM، همراه با نكات ضروري آن، بيان مي شود. به علاوه چالشها و تهديدهاي فراروي eCRM و خطاهاي متحمل در پيادهسازي آن مورد بحث قرار ميگيرد. مروري خلاصه بر يك مورد موفق پيادهسازي eCRM قسمت بعدي مقاله خواهد بود. در خاتمه نيز، روندها و چشماندازهاي آينده eCRM مورد كنكاش قرار خواهد گرفت.
Manuscript profile
امروزه با توجه به گسترش پهنای ارتباطی آنلاین و توجه به مدیریتاطلاعات در سازمانها به منظور افزایش بهرهوری و قدرت رقابتی، استفاده اثربخش و کارآ از پورتالهای اطلاعاتی سازمانی در کسبوکارهای آنلاین ضروری است. به همین منظور، هدف از این پژوهش شناسایی و ایجاد رابطه بین More
امروزه با توجه به گسترش پهنای ارتباطی آنلاین و توجه به مدیریتاطلاعات در سازمانها به منظور افزایش بهرهوری و قدرت رقابتی، استفاده اثربخش و کارآ از پورتالهای اطلاعاتی سازمانی در کسبوکارهای آنلاین ضروری است. به همین منظور، هدف از این پژوهش شناسایی و ایجاد رابطه بین کارکردهای پورتال اطلاعاتی سازمان در جهت افزایش بهرهوری از اطلاعات در فضای کاری کسبوکارهای آنلاین است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. در گام اول این پژوهش ابعاد تشکیلدهنده مدل از ادبیاتنظری و مصاحبه با خبرگان (اساتید و متخصصان) این حوزه (مدیریت و IT) شناسایی شدند. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری بهره گرفته شد که در این روش با تجزیه معیارها در چند سطح مختلف به تحلیل ارتباط بین آنها میپردازد، که براساس مُد نظرات خبرگان و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، مدل پژوهش ارائه گردید. نتیجه تحقیق بیانگر فرایند دستیابی به مدیریتدانش از طریق دیگر کارکردهای شناسایی شده پورتالهای اطلاعاتی سازمانی در فضای کاری است که نشان میدهد ارتباط با متخصصان منجر به سه بعد همکاری، دسترسی سریعتر و ساختاریافتهتر به اطلاعات میشود که این سه بعد باعث ایجاد اطلاعات یکپارچه خواهند شد و در نهایت مدیریتدانش در سازمان از طریق فرایندی کارآ شکل میگیرد. بهطور کلی پژوهش حاصل نشان داد، میتوان با استفاده از پورتالهای اطلاعاتی سازمانی و بهینهسازی کاربردهای اطلاعاتی آن در سطح شرکت به یکی از مهمترین مؤلفههای قابل توجه در مدیریت شرکتهای تجاری آنلاین که مدیریتدانش است، دست یافت.
Manuscript profile
Social Studies in Tourism
,
Issue22,Year,
Summer
2023
با توجه به اهمیت نقش نیروی انسانی به عنوان مهم ترین شایستگی کلیدی و منبع خلق مزیت رقابتی در صنعت هتلداری، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رهبری برند بر رفتار شهروندی برند کارکنان در صنعت هتلداری شهر اصفهان پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی More
با توجه به اهمیت نقش نیروی انسانی به عنوان مهم ترین شایستگی کلیدی و منبع خلق مزیت رقابتی در صنعت هتلداری، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رهبری برند بر رفتار شهروندی برند کارکنان در صنعت هتلداری شهر اصفهان پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی کارکنان هتل های شهر اصفهان در بازه زمانی شهریور تا دی ماه 1399 بوده اند که از این جامعه نمونه ای 145 نفره با روش نمونه گیری مدل سازی معادلات ساختاری و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. برای گردآوری داده های پژوهش، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. به منظور بررسی و تأیید روایی پرسشنامه، روایی محتوایی آن بررسی و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شده است. در نهایت با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار PLS انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داده است که رهبری برند تأثیر مثبت و معنادار بر اشتیاق برند دارد و از این طریق می تواند منجر به بروز رفتاری حمایتی برند (رفتارهای سازگار، وجدان گرا و ابتکاری) گردد. همچنین مطابق با نتایج این پژوهش رفتارهای سازگار و رفتارهای ابتکاری بر رفتار شهروندی برند تأثیر مثبت و معنادار داشته است اما تأثیر معنادار رفتارهای ابتکاری برند بر رفتار شهروندی برند تأیید نشده است.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.