مدیریت دانش یکی از راهحلهای مناسب برای کسب سودمندی و کارایی در سازمانها به شمار میآید. روند اوج یافتن نقش دانش در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب سیاستهای راهبردی سازمانها جای گیرد. بر این اساس، توجه ویژه به مدیریت دانش و شناخت مهم ترین عو More
مدیریت دانش یکی از راهحلهای مناسب برای کسب سودمندی و کارایی در سازمانها به شمار میآید. روند اوج یافتن نقش دانش در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب سیاستهای راهبردی سازمانها جای گیرد. بر این اساس، توجه ویژه به مدیریت دانش و شناخت مهم ترین عوامل مؤثر در اجرای موفق آن از جهت تحقق اهداف سازمانها ضروری به نظر میرسد .در این تحقیق با مطالعه مقالات مختلف 30 عامل فرعی در قالب 7 عامل اصلی رهبری، فرهنگ سازمانی، منابع و نیروی انسانی، فناوری اطلاعات، ارزیابی و اندازه گیری عملکرد، راهبرد ها ، فرایندها و فعالیت ها که همان عوامل مؤثر در اجرای موفق مدیریت دانش در شرکت های دانشبنیان میباشند شناسایی شده است و توسط مدیران شرکت های مختلف دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رتبه بندی شدهاند. بر این اساس اولویت عوامل اصلی در اجرای موفق مدیریت دانش به صورت منابع و نیروی انسانی، رهبری، راهبرد ها، فرهنگ سازمانی، فرایندها و فعالیت ها، فناوری اطلاعات و ارزیابی و اندازه گیری عملکرد تعیین شده است. از بین عوامل فرعی مؤثر در موفقیت اجرای مدیریت دانش به ترتیب استخدام کارکنان واجد شرایط، برخورداری از یک چشمانداز مشترک، ایجاد فضا و زمان مناسب برای بارش افکار و برخورداری از اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شفاف برای مدیریت دانش بالاترین اهمیت را در موفقیت اجرای مدیریت دانش در شرکت های دانش بنیان کسب کرده اند.
Manuscript profile
سازمانهای امروزی در محیطی کاملاً متغیر و پیچیده فعالیت میکنند و پیوسته در تلاش هستند برای باقیماندن در عرصه رقابت، رویکردهای نوینی در پرورش، حفظ و نگهداری منابع انسانی بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانی اتخاذ کنند. منتورینگ، هنر تسهیل کردن اجرای فعالیتها، فرايند یادگی More
سازمانهای امروزی در محیطی کاملاً متغیر و پیچیده فعالیت میکنند و پیوسته در تلاش هستند برای باقیماندن در عرصه رقابت، رویکردهای نوینی در پرورش، حفظ و نگهداری منابع انسانی بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانی اتخاذ کنند. منتورینگ، هنر تسهیل کردن اجرای فعالیتها، فرايند یادگیری و پیشرفت فردی است و بهطور مداوم بر فرايندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز میکند. منتورینگ رویکردی نوین پیش روی سازمانها در جهت هدایت صحیح نیروی انسانی در رسیدن به اهداف سازمانی است بنابراین منتورینگ، فرد باتجربه را قادر میسازد که فردی کمتجربه را از طریق توسعه شایستگیهایش هدایت و حمایت کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد منتورینگ، تعیین معیارهای شایستگی و ارزیابی کیفی منتورها در شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان است. در آزمودن منتورها ابتدا پروتکل مربوط به ارزیابی و اولویتبندی شایستگیها بهمنظور استخراج معیارهای پراهمیت در اختیار منتورها قرار گرفت که براساس نظرات ایشان و معیارهای بااهمیت بالاتر، پرسشنامه محقق ساختهای تدوین و مطابق با جامعه مورد پژوهش از 20 شرکت تولیدی - خدماتی از بین شرکتهای مستقر در شهرک سنجش شد. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و بهمنظور انجام آزمونهای آماری از نرمافزار SPSS استفادهشده است. نتایج نشان داد منتورها در چهارچوب رویکرد منتورینگ بهطورکلی در سطح متوسط و خوبی عمل کردهاند. با توجه به آزمون t تک گروهی تمامی معیارها به غیر از برخی از آنها با اختلاف ناچیز در ارزیابی عملکرد منتورها مناسب هستند.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.