Social Studies in Tourism
,
Issue16,Year,
Autumn_Winter
2020
احیاء، حفظ و رونق بناهای تاریخی در ایران، وابستگی مستقیمی با حضور گردشگران میراث دارد؛ لذا هدف این تحقیق، تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث، در قالب یک مدل مفهومی بر مبنای بازدیدکنندگان مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی در اردبیل، ایران بود. روش تح More
احیاء، حفظ و رونق بناهای تاریخی در ایران، وابستگی مستقیمی با حضور گردشگران میراث دارد؛ لذا هدف این تحقیق، تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث، در قالب یک مدل مفهومی بر مبنای بازدیدکنندگان مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی در اردبیل، ایران بود. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و حجم نمونه به روش نمونهگیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران (حجم جامعه نامعلوم) به تعداد 375 نفر تعیین شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای اسپیاساس و ایموس انجام شد. نتایج نشان داد، غالب پاسخگویان رضایتمندی نسبتاً مطلوبی بابت بازدید از مجموعه داشتند. مطابق نتایج تحلیل معادلات ساختاری، اثرگذارترین متغیرهای مربوط به وفاداری، تصویر مقصد و رضایتمندی گردشگر، به ترتیب متغیر بازدید مجدد گردشگران از مجموعه، آگاهی و علاقه و هزینههای گردشگری بود. تصویر مقصد نیز بر رضایتمندی اثر معناداری دارد؛ اما تأثیر تصویر مقصد گردشگری بر وفاداری گردشگران میراث، از مسیر متغیر میانجی رضایتمندی معنادار است. لذا، تمرکز برنامههای بازاریابی گردشگری میراث بر بهبود تصویر مقصد میان گردشگران میراث، الزاماً منجر به افزایش بازدید مجدد گردشگران از مجموعه نمیشود. اما توجه به متغیر رضایتمندی بهویژه در زمینه کاهش هزینههای گردشگری و افزایش احساس امنیت، میتواند بر وفاداری گردشگران بیشتر اثرگذار باشد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.