-
Article
1 - Digital Transformation Model, Based on Grounded TheoryJournal of Information Systems and Telecommunication (JIST) , Issue 4 , Year , Autumn 2021Given the emergence of Digital Transformation from Industry 4.0 and the rapid dissemination of technological innovations as well as their impact as a strong driving force in new businesses, efforts should be made to identify the dimensions of this core factor as rapidly MoreGiven the emergence of Digital Transformation from Industry 4.0 and the rapid dissemination of technological innovations as well as their impact as a strong driving force in new businesses, efforts should be made to identify the dimensions of this core factor as rapidly as possible. Providing a comprehensive overview of all aspects of the model. The purpose of this article is to provide insights into the state of the art of digital transformation in the last years and suggest ways for future research. This analysis is like a mapping of the subject literature into categories, so that with the help of a number of experts the evolutionary trends can be identified and further researched. In this way, with a deeper understanding of the subject, we have attempted to identify existing gaps. The findings suggest that organizations of all sizes must adapt their business strategy to the realities of digital transformation. This will largely lead to changing business processes as well as managing operations in a new and more intelligent tool-based way. Based on this research, organizations will evolve not just on their own, but on the whole value chain, and this will clearly change the way they produce and deliver value. Organizations can develop their digital ecosystem by creating and developing innovation centers and using open innovation strategy, and as a result, link their digital business to a value chain. Also in this article, we have identified the main categories and subcategories by examining the sources and using the grounded theory approach, as well as determining the relationship between them. Finally, we completed the work by identifying the digital transformation model as the central phenomenon of research. Manuscript profile -
Article
2 - طراحی الگویی به منظور بررسی توانمندی های واحد تحقیق و توسعه مطالعه موردی کارخانه شیمیایی مهد تابان(تاژ) بر مبنای مهندسی معکوسRoshd -e- Fanavari , Issue 3 , Year 7 , Summer 2011امروزه تحقیق و توسعه و فعالیت های مرتبط با دستیابی به تکنولوژیهای جدید در سراسر دنیا یک فعالیت عمده صنعتی شده است . علی رغم اینکه تحقیق و توسعه صنعتی در کشورهای توسعه یافته در سی سال گذشته ، فعالیتی بوده که اهمیت آن پیوسته رو به افزایش بوده است ، در عین حال کشورهای Moreامروزه تحقیق و توسعه و فعالیت های مرتبط با دستیابی به تکنولوژیهای جدید در سراسر دنیا یک فعالیت عمده صنعتی شده است . علی رغم اینکه تحقیق و توسعه صنعتی در کشورهای توسعه یافته در سی سال گذشته ، فعالیتی بوده که اهمیت آن پیوسته رو به افزایش بوده است ، در عین حال کشورهای در حال توسعه به تازگی به اهمیت آن پی برده اند . تکنولوژی محصولی است که در کارخانه تحقیق و توسعه به وجود می آید و واحدهای تحقیق و توسعه ، رکن زیر بنای تکنولوژی دانسته شده و بزرگترین منبع یگانه نو آوری ، تحقیق و توسعه است. برای دستیابی به تکنولوژی روشهای گوناگونی وجود دارد و یکی از مهمترین روشهای دسترسی به تکنولوژی مخصوصا ً در بین کشورهای در حال توسعه ، مهندسی معکوس می باشد ، که روشی آگاهانه از روی تکنولوژی موجود می باشد . در این مقاله ضمن بررسی و مرور پیشینه تحقیق و توسعه ( R&D) و مهندسی معکوس ، مدل نرم افزاری شبیه سازی شده جهت دستیابی به موثرترین پارامتر ها و عوامل موثر R&D و روابط آنها و ارائه ی استراتژیهای بهینه در واحد تحقیق و توسعه و دستیابی به تکنولوژیهای نوین مورد بررسی قرار می گیرد . همچنین جامعه مورد مطالعه در واحد R&D کارخانه شیمیایی مهد تابان ( تا ژ) که یکی از کارخانجات صنعتی مهم در ایران است، می باشد. برخی از عوامل موثر کلیدی مورد بررسی در واحد تحقیق و توسعه کارخانه تا ژ عبارتند از: تعداد پروژه های انجام شده در واحد R&D ، ورودی های سیستم اعم از(مواد اولیه و نیاز جدید) ، نیروی انسانی متخصص و ماهر ، مدیریت متبحر واحد تحقیق و توسعه ، برنامه ریزی و کنترل پروژه واحد تحقیق و توسعه R&D)) Manuscript profile -
Article
3 - تجاري سازي تکنولوژي عامل موثر درتوسعه تکنولوژي و اقتصادRoshd -e- Fanavari , Issue 4 , Year 5 , Autumn 2009امروزه تحقيقات را به خاطر نوآوري و نوآوري را به خاطر سود اقتصادي نگاه ميکنند. در دنياي کنوني تحقيقات خصلت فرهنگي به معناي مرسوم کلمه را از دست داده و به عاملي اقتصادي تبديل گرديده است. تجاري سازي بخش مهمي از فرآيند نوآوري است و هيچ تکنولوژي و محصولي بدون آن با موفقيت و Moreامروزه تحقيقات را به خاطر نوآوري و نوآوري را به خاطر سود اقتصادي نگاه ميکنند. در دنياي کنوني تحقيقات خصلت فرهنگي به معناي مرسوم کلمه را از دست داده و به عاملي اقتصادي تبديل گرديده است. تجاري سازي بخش مهمي از فرآيند نوآوري است و هيچ تکنولوژي و محصولي بدون آن با موفقيت وارد بازار نميشود. ايجاد بسترهايي براي عرضه دانش و تکنولوژي، علاوه بر فراهم آوردن ارزشهاي اقتصادي قابل توجه براي سازمانها، منجر به رشد اقتصادي و تکنولوژيک جامعه ميشود. در اين مقاله سعي داريم تا ضمن معرفي تجاري سازي تکنولوژي و فرآيند آن، به بررسي اهميت تجاري سازي تکنولوژي و نقش آن در توسعه تکنولوژيهاي جديد بپردازيم، همچنين در ادامه عوامل مهم تاثيرگذار درتجاري سازي تکنولوژي و موفقيت آن، و نيز طبقه بندي و ريسکهاي تجاري سازي تکنولوژي مورد بررسي قرار ميگيرد. Manuscript profile -
Article
4 - ضرورت پرداختن به توسعه محصولات جدید و نقش نوآوری،R&D و تکنولوژی درآنRoshd -e- Fanavari , Issue 2 , Year 5 , Spring 2009درجهان اقتصادی امروزه بیشتر سازمانها در جستجو برای یافتن عوامل ایجاد مزیت رقابتی هستند . فرآیند توسعه محصول جدید برای انواع مختلف سازمانهای تولیدی/خدماتی اکنون مزیت رقابتی محسوب می شود . توسعه محصولات جدید به سازمانها کمک خواهد کرد تا موقعیت رقابتی و انحصاری خود را در ب Moreدرجهان اقتصادی امروزه بیشتر سازمانها در جستجو برای یافتن عوامل ایجاد مزیت رقابتی هستند . فرآیند توسعه محصول جدید برای انواع مختلف سازمانهای تولیدی/خدماتی اکنون مزیت رقابتی محسوب می شود . توسعه محصولات جدید به سازمانها کمک خواهد کرد تا موقعیت رقابتی و انحصاری خود را در بازار رقابت حفظ نمایند. در این مقاله سعی داریم تا ضمن معرفی توسعه محصولات جدید، راهبردها ، الگوها و فرآیند آن به اهداف و دلایل اهمیت توسعه محصولات جدید بپردازیم. همچنین در ادامه به نقش نوآوری ، تحقیق و توسعه، تکنولوژی و مدیریت در فرآیند توسعه محصولات جدید پرداخته و عوامل حائز اهمیتی را که در شکست و موفقیت توسعه محصولات جدید نقش دارند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. Manuscript profile -
Article
5 - بررسي تاثيرات جهاني شدن R&D بر توسعه تکنولوژي و نوآوريRoshd -e- Fanavari , Issue 4 , Year 4 , Autumn 2008افزايش رقابت و انگيزه بقاء بسياري از سازمانها را برآن داشته که فعاليتهاي خود را بر توليدات اساسي و توانمنديهاي محوري متمرکز کنند که اين امر مستلزم سرمايهگذاري در تحقيقات و ايجاد نوآوريهاي تکنولوژيک ميباشد. انجام تحقيقات در سازمانها با هدف حمايت از نوآوري صورت مي Moreافزايش رقابت و انگيزه بقاء بسياري از سازمانها را برآن داشته که فعاليتهاي خود را بر توليدات اساسي و توانمنديهاي محوري متمرکز کنند که اين امر مستلزم سرمايهگذاري در تحقيقات و ايجاد نوآوريهاي تکنولوژيک ميباشد. انجام تحقيقات در سازمانها با هدف حمايت از نوآوري صورت ميگيرد و فعاليتهاي R&D بايد فرصتهاي کسبوکار جديدي خلق کرده و يا کسبوکار فعلي سازمان را متحول نمايد. همچنين شدت يافتن رقابت موجب افزايش حمايت کشورها و سازمانها از فعاليتهاي R&D شده است. پيچيدگيهاي تحقيقات مبتني بر دانش، تکنولوژي و نوآوري و نيز پويايي کسبوکار و بازار، سازمانها را مجبور کرده تا در حجم، مقياس، موقعيت مکاني و جهتگيري فعاليتهايشان تجديدنظر کنند. امروزه R&D تاثير مستقيمي بر نوآوري، بهرهوري، کيفيت، سطح استاندارد زندگي، سهم بازار و نيز ديگر عواملي که در افزايش توان رقابتي سازمانها موثر هستند، دارد. با ظهور پديده جهاني شدن روشهاي کسب تکنولوژي نيز تغيير کرده و روشهاي جديدي خلق گرديده که به کشورها و سازمانها امکان دستيابي به تحقيقات در سطوح مختلف را ميدهد. در اين مقاله سعي شده تا ضمن ارائه تعريفي از جهاني شدن و R&D، به بررسي تاثيرات جهاني شدن بر R&D شامل ظهور روشهاي جديد کسب تکنولوژي که منجر به دسترسي به تحقيقات دانشي و توسعهاي ميگردد، بررسي شاخصهاي تاثيرپذير از R&D، لزوم مميزي R&D و نوآوري در سازمانها، معرفي برخي از فاکتورهاي مرتبط با R&D نظير هزينه، بازار، تکنولوژي، مزيت رقابتي و چالشها و فرصتهاي حاصل از فرآيند جهاني شدن بر فعاليتهاي R&D در کشورهاي در حال توسعه، پرداخته شود. Manuscript profile -
Article
6 - نقش دولت، دانشگاه و صنعت در تقويت نوآوري و نظام ملي نوآوري در ايرانRoshd -e- Fanavari , Issue 3 , Year 4 , Summer 2008تغييرات سريع فناوري در دهههاي اخير موجب شده است تا کشورها به نوآوري و اهميت آن بيش از پيش پي ببرند. روابط پيچيده فناوري و نوآوري باعث پديد آمدن نظام نوآوري گرديده است. نظام ملي نوآوري، در سطح ملي در جهت تجاري نمودن ايدهها و انتقال مستمر دانش از سطح توليد دانش تا بهره Moreتغييرات سريع فناوري در دهههاي اخير موجب شده است تا کشورها به نوآوري و اهميت آن بيش از پيش پي ببرند. روابط پيچيده فناوري و نوآوري باعث پديد آمدن نظام نوآوري گرديده است. نظام ملي نوآوري، در سطح ملي در جهت تجاري نمودن ايدهها و انتقال مستمر دانش از سطح توليد دانش تا بهرهبرداري و تجاري سازي آن ايفاي نقش مينمايد. اجزاء کلي اين نظام عبارتند از سازمانها و عرفها. اين نظام وظيفه توليد، انتشار و استفاده از نوآوريها را برعهده دارد. بهعبارت ديگر نظام ملي نوآوري، نظامي جامع و فراگير است که از سياستگذاران دولتي، خلقکنندگان دانش جديد، استفادهکنندگان دانش و انواع روابط متقابل آنها شکل گرفته است. در اين مقاله سعي شده است تا به وظايف دولت، دانشگاه و صنعت در نظام ملي نوآوري پرداخته و نحوه روابط متقابل آنها را مورد بررسي قرار دهيم. Manuscript profile -
Article
7 - تبیین تاثير شبکهسازی R&D بر افزایش ارزش در SMEsRoshd -e- Fanavari , Issue 2 , Year 4 , Spring 2008در سالهاي اخير، اهميت و نقش شركتهاي کوچک و متوسط در کشـورهـاي صنعـتي و کشورهـاي در حـال تـوسعـه رو بــه افزايش بوده و بهدليل ظهور تکنولوژیهاي نوين در توليد و ارتباطات، تحولاتي در روشهاي توليد، توزيع و ساختار تشکيلاتي بنگاهها پديد آمده و در همين راستا اهميت واحدهاي Moreدر سالهاي اخير، اهميت و نقش شركتهاي کوچک و متوسط در کشـورهـاي صنعـتي و کشورهـاي در حـال تـوسعـه رو بــه افزايش بوده و بهدليل ظهور تکنولوژیهاي نوين در توليد و ارتباطات، تحولاتي در روشهاي توليد، توزيع و ساختار تشکيلاتي بنگاهها پديد آمده و در همين راستا اهميت واحدهاي کوچک و متوسط سير فزايندهاي پيدا نموده است. کشورهاي پيشرفته و تازه توسعه يافته بهمنظور تضمين رقابت در بازار آزاد و جلوگيري از انحصار شرکتهاي بزرگ، هميشه راهبردها و سياستهاي ويژهاي را براي ارتقاي صنايع کوچک و متوسط و تسهيل ورود شرکتهاي کارآفرين در عرصه اقتصادي اتخاذ نمودهاند. شبكه به گروهي از شركتها اطلاق ميشود كه در رابطه با پروژه خاصي با هم همكاري دارند و از تخصصهاي هم بهمنظور غلبه بر مشكلات معمول و روزمره و دستيابي به راندمان بهتر استفاده ميكنند. شبكهها بهعنوان بستر و موقعيت قوي در مبحث تجارت جهاني مطرح و از دهه 90 نيز در حوزه تجارت نوين و مساعدت در ايجاد نوآوريها در شركتهاي كوچك و متوسطٌ شديداً مورد توجه قرار گرفتند. از آنجا كه شركتهاي کوچک و متوسط قيود، مشکلات و فرصتهاي مشابه دارند، يك خط مشي شبکهاي مشابه، تسهيلات شبکهاي متناسب با ضرورتها و نيازهاي شركتهاي کوچک و متوسط فراهم ميکند، همچنين خوشهسازی و شبكهسازي شركتهاي کوچک و متوسط بهعنوان يك منبع مهم اطلاعاتي و ايدهسازي براي نوآوريهاي فرايند و توليد است. از سوي ديگر شركتهاي کوچک و متوسط مرتبط با هم، ميتوانند R&D منسجم داشته باشند که هزينه کلي آن از مجموع هزينههاي R&D هر شركتهاي کوچک و متوسط به تنهايي و جداگانه کمتر است. همچنين توسعه محصول، بهبود فرآيند، مشاورههاي مشترک و هماهنگي در بهبود فرآيندها در شركتهاي کوچک و متوسط قرار گرفته در نظام شبکهاي بسيار ثمربخشتر از فرآيند و مشاوره براي شركتهاي کوچک و متوسط مجزا از هم ميباشد. اخذ گواهينامههاي استاندارد و کدهاي مربوط براي تشکيلات شبکهاي سهلالوصولتر و کمهزينهتر است. همچنين شبکههاي آموزشي، امکان دسترسي به منابع آموزشي منسجم و مستمر را براي کليه شركتهاي کوچک و متوسط در شبکه فراهم ميآورد و بهطور كلي اينكه منافع ناشي از تشکيل شبکه شركتهاي کوچک و متوسط ميتواند رافع نيازهاي آنها در ارتباط با ورود به عرصه رقابت جهاني باشد. در اين مقاله سعي داريم تا ضمن بررسي نقش شبكهسازي R&D در ميان شركتهاي کوچک و متوسط، به چالشها و فرصتهاي حاصل از آن بپردازيم. همچنين به منافع و عوايدخوشهسازی و شبكهسازي ميان شركتهاي کوچک و متوسط پرداخته و خلق ارزشهاي حاصل از شبكهسازي R&D در موفقيت و پيشرفت شركتهاي کوچک و متوسط در بازار رقابت را مورد تحليل قرار خواهیم داد. Manuscript profile -
Article
8 - شناسایی و رتبهبندی عوامل ارزیابی آمادگی الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسطRoshd -e- Fanavari , Issue 3 , Year 14 , Summer 2018طی دهه گذشته نقش بنیادی و کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرایند گذار و تغییر سازمانها به اثبات رسیده است و با توجه به توان از بین بردن فاصله زمانی و مکانی کارآیی سازمانها را افزایش داده است. آمادگی الکترونیکی بستر ورود به عصر نوین و فعالیت در دنیای شبکهای و Moreطی دهه گذشته نقش بنیادی و کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرایند گذار و تغییر سازمانها به اثبات رسیده است و با توجه به توان از بین بردن فاصله زمانی و مکانی کارآیی سازمانها را افزایش داده است. آمادگی الکترونیکی بستر ورود به عصر نوین و فعالیت در دنیای شبکهای و همچنین رقابت در بازار است. از اینرو طراحی الگوهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی متناسب با شرایط داخلی و محیطی سازمانها و جوامع با هدف سنجش سطح آمادگی الکترونیکی آنها ضروری است و بدون ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان، فعالیت در دنیای شبکهای غیرممکن و یا موانع آن بسیار زیاد خواهد بود. در عصر اطلاعات، ارزیابی آمادگی الکترونیکی بهمنظور برنامهریزی برای توسعه قابلیتهای لازم از جنبههای مختلف فنی و سازمانی بهطور روزافزونی اهمیت پیدا میکند. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی مدلهای ارائه شده برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی و طبقهبندی آنها، عوامل مؤثر در ارزیابی آمادگی الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط جهت ورود به بازار تجارت الکترونیک با رویکرد ترکیبی فراتلفیق و آنتروپی شانون بررسی و شناسایی شده است. در این مقاله جهت تعیین این عوامل پس از شناسایی و معرفی انواع مدلهای موجود؛ مفاهیم، ابعاد و شاخصهای تحقیق با استفاده از روش فراتلفیق استخراج و با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبهبندی شدهاند که نتایج پژوهش حاکی از این است که عوامل سازمانی آمادگی الکترونیکی در رتبه اول، عوامل محیطی آمادگی الکترونیکی در رتبه دوم و عوامل سرمایه انسانی آمادگی الکترونیکی در رتبه سوم قرار میگیرند. Manuscript profile -
Article
9 - ارائه مدلی برای پایش بلوغ امنیت اطلاعاتRoshd -e- Fanavari , Issue 4 , Year 16 , Autumn 2020امروزه امنیت اطلاعات یکی از چالشهای اصلی در عصر دانایی و اطلاعات محسوب میشود و حفاظت از اطلاعات در برابر دسترسی غیرمجاز، تغییرات، خرابکاری و افشا، امری ضروری و اجتنابناپذیر به شمار میرود. هدف و انگیزه این مقاله به دلیل ارائه مدل بلوغ امنیت اطلاعات برای پایش اجرای ام Moreامروزه امنیت اطلاعات یکی از چالشهای اصلی در عصر دانایی و اطلاعات محسوب میشود و حفاظت از اطلاعات در برابر دسترسی غیرمجاز، تغییرات، خرابکاری و افشا، امری ضروری و اجتنابناپذیر به شمار میرود. هدف و انگیزه این مقاله به دلیل ارائه مدل بلوغ امنیت اطلاعات برای پایش اجرای امنیت در سازمانها و ارائه بهترین شیوههای پیادهسازی امنیت است. پژوهش حاضر که در یکی از شرکتهای زیرمجموعه صنعت نفت انجام شده است، به صورت روش آميخته كيفي ـ كمي انجام شده است. به منظور جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای، مطالعات میدانی، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است و مقالات، اسناد، دستورالعملها و مبانی مربوط به شناسایی چالشهای امنیت فناوری اطلاعات براساس الزامات استاندارد ISO 27001 در این مجموعه ستادی مورد بررسی قرار گرفته است. براي شناسايي موانع و کاستیهای امنيتي يك سازمان خاص، مدلهاي مختلفي ارائه شده است. هدف، شناسايي يك فاصله بين تئوري و عمل ميباشد كه ميتواند از طريق رويكرد فرايند محور به هم نزديك شوند. مدل بلوغي كه در اين پروژهش معرفي و مورد استفاده قرار ميگيرد، يك نقطه شروع براي پيادهسازي امنيت، يك ديدگاه عمومي از امنيت و يك چارچوب براي اولويتبندي عمليات، فراهم ميسازد. اين مدل بلوغ امنيت اطلاعات داراي 5 فاز ميباشد. مدل بلوغ امنيت اطلاعات بهعنوان ابزاري جهت ارزيابي توانايي سازمانها براي مطابقت با اهداف امنيت، يعني، محرمانگي، يكپارچگي و در دسترسبودن و جلوگيري از حملات و دستيابي به مأموريت سازمان عليرغم حملات و حادثهها ميباشد. نتایج ارزیابی نشان میدهد که سازمانهایی که سرمایهگذاریهای امنیتی را در پیش رو دارند، باید ضرورت بهكارگيري امنيت اطلاعات در سازمان توسط مديران عالي درك شده باشد، و علاوه بر اقداماتي که در زمينه امنيت محيط فيزيكي، شبكه و كامپيوترهاي شخصي و كنترلهاي دسترسي و رمزنگاري صورت گرفته است آموزش و فرهنگسازی لازم پیادهسازی شود. Manuscript profile