ریسکهای بسیاری در فرایند توسعه محصول جدید در تمام صنایع بهطور ذاتی وجود دارد. از اینرو درک، شناسایی و رتبهبندی ریسکها از اهمیتی راهبردی برای شرکتها برخوردار است. هدف این مطالعه شناسایی و رتبهبندی ریسکها در فرایند توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران میبا More
ریسکهای بسیاری در فرایند توسعه محصول جدید در تمام صنایع بهطور ذاتی وجود دارد. از اینرو درک، شناسایی و رتبهبندی ریسکها از اهمیتی راهبردی برای شرکتها برخوردار است. هدف این مطالعه شناسایی و رتبهبندی ریسکها در فرایند توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران میباشد. در این راستا، براساس ادبیات پژوهش و مصاحبههای تخصصی انجامشده با خبرگان، شاخصهای اصلی ایجاد ریسک در توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران شناسایی شدند. با توجه به اینکه میان معیارها و زیرمعیارها رابطه وجود دارد، از تکنیک دیماتل برای شناسایی الگوی روابط استفادهشده و با در نظر گرفتن معیارها شبکه روابط شناسایی شد. در نهایت با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP) و با بکارگیری نرمافزار سوپردسیژن، رتبهبندی معیارها و زیرمعیارها بهدست آمد. نتیجه حاصل از تکنیکهای بهکار گرفته شده حاکی از این است که ریسک سازمانی از بیشترین اهمیت در مدیریت ریسک فرایند توسعه محصول جدید صنعت خودرو کشور برخودار بوده و ریسک فنیکمترین اهمیت را دارا میباشد. از طرفی زیرمعیار برنامهریزی نادرست منابع، دارای بالاترین اهمیت و زیرمعیار فقدان ارتباطات کافی دارای کمترین اهمیت در صنایع خودروسازی ایران میباشد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.