Pazhūhish-i Źabān va Adabiyyāt-i Farsī
,
Issue0,Year
0
,
Spring
2009
مقالهي حاضر پژوهشي است دربارهي «همسانسازي» و كاركرد زيباشناختي آن در اشعار مهدي اخوان ثالث كه به روش استقرائي انجام شده است. يكي از تمهيدات زباني اخوان در شعر، استفاده از «همسانسازي» براي گسترش سازههاي كلام و ورود به عرصهي اطناب است. اخوان با پيوندي كه از نظر لفظي More
مقالهي حاضر پژوهشي است دربارهي «همسانسازي» و كاركرد زيباشناختي آن در اشعار مهدي اخوان ثالث كه به روش استقرائي انجام شده است. يكي از تمهيدات زباني اخوان در شعر، استفاده از «همسانسازي» براي گسترش سازههاي كلام و ورود به عرصهي اطناب است. اخوان با پيوندي كه از نظر لفظي يا معنايي بين دو ركن گروههاي «همسان بدلدار» ايجاد ميكند، از آنها به صورت عامل برجستهساز زبان و عنصر زيباييشناختي شعر استفاده ميكند. مهمترين نقش گروههاي «همسان بدلدار» در اشعار اخوان، آشناييزدايي، برجستهسازي، تبديل زبان ارجاعي به زبان ادبي و آفرينش زيبايي است. ازديگر جنبههاي كاركرد زيباييشناختي «همسانسازي» در اشعار اخوان عبارت است از: سوق دادن زبان شعر به سوي اطناب، توصيف مبدلمنه، ايجاد فاصلهي زيباييشناختي بين عقل و عاطفه. همچنين، با تكيه بر نقش اصلي گروههاي «همسان بدلدار» كه همسانپنداري در ادبيات است، اخوان با گزينش بدل از مجموعهي «مجردات، اجسام، گياهان، سيالات» و همنشين كردن آن با مبدلمنه، تصاوير زيبايي كه متكي بر تجريدپنداري، تجسم پنداري، گياهپنداري، سيالپنداري و غيره است، به نمايش گذاشتهاست.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.