-
Article
1 - شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)Roshd -e- Fanavari , Issue 2 , Year 13 , Spring 2017امروزه شرکتهای دانشبنیان به عنوان یک گزینه کلیدی برای تولید ثروت در کشورهای درحالتوسعه، وظیفه تبیین و مدلسازی فرآیندهای تحقیق و توسعه را بر عهده دارند و در اشاعه نوآوری کمک شایانی به صنعت میکنند. درواقع شرکتهای دانشبنیان یکی از مهمترین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی و Moreامروزه شرکتهای دانشبنیان به عنوان یک گزینه کلیدی برای تولید ثروت در کشورهای درحالتوسعه، وظیفه تبیین و مدلسازی فرآیندهای تحقیق و توسعه را بر عهده دارند و در اشاعه نوآوری کمک شایانی به صنعت میکنند. درواقع شرکتهای دانشبنیان یکی از مهمترین مؤلفههای اقتصاد مقاومتی و کلید تحقق آن به شمار می آیند و رشد و بالندگی آن ها میتواند مقاومت در برابر هجمههای اقتصادی را رقم بزند. ازاینرو شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار در اجرای مدیریت دانش در این گونه شرکت ها یکی از ضرورت های تحقیقاتی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. در حال حاضر تعداد 33 پارک علم و فناوری و بیش از 2700 شرکت دانشبنیان در پارکها مستقر هستند. پرسشنامهای بین 70 شرکت دانشبنیان واقع در پارکهای علم و فناوری دانشگاه تهران بهعنوان دومین پارک برتر کشور توزیع شد. در این تحقیق، روشهای مطالعه موردی و گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بکار گرفتهشده است. پرسشنامه با استفاده از تکنیک لیکرت طراحیشده و مشتمل بر 3 عامل اصلی سازمان، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات و 11 زیر معیار زیر است؛ اهداف و چشمانداز، رهبری، اجرایی، کاربرد، نرمافزاری، زیرساخت، فرهنگسازمانی، ایجاد انگیزه مالی و غیرمالی، الگوبرداری و ارزیابی. با تحلیل اطلاعات، آلفای کرون باخ 78/0 به دست آمد و با استفاده از آزمونهای فریدمن و T تک آزمونی ازجمله عوامل تأثیرگذار بر اجرای موفق مدیریت دانش میتوان به اهداف و چشماندازهای سازمان بهعنوان مهمترین عامل و به ایجاد انگیزه مالی بهعنوان کماهمیتترین معیار، اشاره نمود، این نتیجهگیری با توجه به ماهیت شرکتهای دانشبنیان قابل توجیه است. Manuscript profile -
Article
2 - اولویتبندی و تحلیل معیارهای مؤثر در عملکرد سازمانهای دانشبنیان با رویکرد مدیریتدانش در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری شهر تهرانRoshd -e- Fanavari , Issue 1 , Year 15 , Winter 2019امروزه موفقیت سازمانها تا حد زیادی مبتنی بر مدیریت راهبردی دانش میباشد. پیادهسازی سیستمهای مدیریتدانش با چالشهایی روبرو میباشد که باعث عدم کارایی مدیریت دانش در سازمانها خواهد شد. از اینرو شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار در اجرای موفق مدیریتدانش یکی از ضرو Moreامروزه موفقیت سازمانها تا حد زیادی مبتنی بر مدیریت راهبردی دانش میباشد. پیادهسازی سیستمهای مدیریتدانش با چالشهایی روبرو میباشد که باعث عدم کارایی مدیریت دانش در سازمانها خواهد شد. از اینرو شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار در اجرای موفق مدیریتدانش یکی از ضرورتهای مدیریت دانش است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. در حال حاضر تعداد 7 پارک علم و فناوری در شهر تهران و 1400 شرکت دانشبنیان در پارکها مستقر میباشند. در این تحقیق روشهای مطالعه موردی و گردآوری اطلاعات به صورت میدانی بهکار گرفته شده است. بهمنظور سنجش متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه با استفاده از تکنیک لیکرت استفاده شده است که مشتمل بر ۳ عامل اصلی سازمان، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات و ۱۱ معیار به شرح زیر میباشد؛ اهداف و چشمانداز، رهبری و راهبرد، چرخه مدیریت دانش، کاربرد، نرمافزاری، زیرساخت، فرهنگ و جو سازمانی، ایجاد انگیزه مالی، تشویق روحیه کارکنان، الگوبرداری از بهترینها و مدیریت عملکرد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار ۷۸/۰ بدست آمد. آزمونهای فریدمن و One sample T test با استفاده از نرمافزار SPSS و برازش مدل با استفاده از نرمافزار LISREL مورد بررسی قرار گرفت، براساس نتایج این عوامل برحسب میزان اهمیت، بدین ترتیب اولویتبندی میشود: 1- اهداف و چشماندازهای سازمان 2- کاربرد فناوری اطلاعات 3- زیرساخت فناوری اطلاعات 4- چرخه مدیریتدانش سازمان 5- فرهنگ و جو سازمانی 6- ایجاد انگیزه مالی 7- رهبری و راهبرد سازمان 8- تشویق روحیه کارکنان 9- مدیریت عملکرد 10- الگوبرداری از بهترینها 11- نرمافزار فناوری اطلاعات. Manuscript profile -
Article
3 - عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش جهت پیادهسازی مدیریتدانش مطالعه موردي: سازمان مرکزي يکی از بانک هاي کشورRoshd -e- Fanavari , Issue 3 , Year 16 , Summer 2020امروزه دانش جزئی اساسی از سرمایه هر سازمانی است.حتی رقابت در بازار وابسته به توسعه دانش فردی و سازمانی است مدیریت دانش در پی آن است تا بتواند با پیوند بین استراتژیهای کلان سازمان و استراتژی مدیریت دانش به کسب دانش مناسب در زمان مناسب و به فرد مناسب و همچنین حفظ مزیت ر Moreامروزه دانش جزئی اساسی از سرمایه هر سازمانی است.حتی رقابت در بازار وابسته به توسعه دانش فردی و سازمانی است مدیریت دانش در پی آن است تا بتواند با پیوند بین استراتژیهای کلان سازمان و استراتژی مدیریت دانش به کسب دانش مناسب در زمان مناسب و به فرد مناسب و همچنین حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک کند. این مطالعه به دنبال بررسی عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان برای امروزه دانش جزئی اساسی از سرمایه هر سازمانی است. حتی رقابت در بازار وابسته به توسعه دانش فردی و سازمانی است مدیریتدانش در پی آن است تا بتواند با پیوند بین راهبردهای کلان سازمان و راهبرد مدیریت دانش به کسب دانش مناسب در زمان مناسب و به فرد مناسب و همچنین حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک کند. این مطالعه به دنبال بررسی عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان برای به اشتراکگذاشتن دانش خود با سایر کارکنان است. در این پژوهش، که مبتنی بر روش توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری متشکل از کارکنان سازمان مرکزی بانک مورد مطالعه به تعداد 191 نفر بوده که تعداد نمونه برابر با 128 نفر محاسبه شده است. نمونهگیری با استفاده از شیوه تصادفی ساده انجام گرفته و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به استادان و کارشناسان خبره مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق فرمول آلفای کرونباخ 4/82 درصد محاسبه گردید. از آزمون کولموگورف اسميرنف براي تشخيص نرمال و غيرنرمالبودن دادهها استفاده شد که نتيجه آن غیرنرمالبودن دادهها شده است. جهت آزمودن فرضيات تحقيق از آزمون همبستگی اسپيرمن براي دادههای غيرنرمال استفاده شده است. نتایج نشان داد که از دید کارکنان و مدیران بانک انگیزش بر تسهیم دانش کارکنان مؤثر است. از طرفی رابطه بین عوامل انگیزشی در ایجاد انگیزه کارکنان بانک یکسان نبوده و بیشترین نقش مربوط به پاداشهای مالی و غیرمالی و کمترین نقش مربوط به ساختار سازمانی بوده است.به اشتراک گذاشتن دانش خود با سایر پرسنل است. در این پژوهش، که مبتنی بر روش توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری متشکل از کارکنان سازمان مرکزی بانک مورد مطالعه به تعداد 191 نفر بوده که تعداد نمونه برابر با 128 نفر محاسبه شده است. نمونه گیری با استفاده از شیوه تصادفی ساده انجام گرفته و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به استادان و کارشناسان خبره مورد تایید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق فرمول آلفای کرونباخ 82.4 درصد محاسبه گردید. از آزمون کولموگورف اسميرنف براي تشخيص نرمال و غيرنرمال بودن داده ها استفاده شده که نتيجه آن غيرنرمال بودن داده ها شده است. جهت آزمودن فرضيات تحقيق از آزمون همبستگی اسپيرمن براي داده هاي غير نرمال استفاده شده است. نتایج نشان دادکه ازدید کارکنان و مدیران بانک انگیزش برتسهیم دانش کارکنان موثراست. از طرفی رابطه بین عوامل انگیزشی در ایجاد انگیزه کارکنان بانک یکسان نبوده و بیشترین نقش مربوط به پاداش های مالی و غیر مالی و کمترین نقش مربوط به ساختار سازمانی بوده است. Manuscript profile -
Article
4 - عوامل بحرانی موفقیت استارت آپ های مبتنی بر فناوری مدرن، مروری سیستماتیکRoshd -e- Fanavari , Issue 4 , Year , Autumn 2023امروزه استارت آپ ها جزیی از مجموعه های اقتصادی - اجتماعی مهم وکلیدی در اقتصادهای کشورهای مختلف به شمار می آیند. این در حالی است که آمار نشان می دهد بیش از 80 درصد استارت آپ ها در سال اول تاسیس خود دچار شکست می شوند. شناسایی عوامل مهم موفقیت در راه اندازی استارت آپ ها خط Moreامروزه استارت آپ ها جزیی از مجموعه های اقتصادی - اجتماعی مهم وکلیدی در اقتصادهای کشورهای مختلف به شمار می آیند. این در حالی است که آمار نشان می دهد بیش از 80 درصد استارت آپ ها در سال اول تاسیس خود دچار شکست می شوند. شناسایی عوامل مهم موفقیت در راه اندازی استارت آپ ها خطر شکست را کاهش داده و در نتیجه احتمال موفقیت آنها را افزایش می دهد. مقاله حاضر یک پژوهش مروری-کتابخانه ای در مورد بررسی عوامل کلیدی موفقیت استارت آپ های مبتنی بر فناوری مدرن است. امروزه استارت آپ ها به عنوان پدیده ای مهم در جامعه اقتصادی دنیا مطرح هستند. روند شکل گیری و تغییر این پدیده در طول سالیان در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و سعی شده است که تصویری از اهم موضوعات داخل اتاق فکر استارت آپ ها ارائه گردد که موید تغییر و تکامل این پديده از سال 1984 تا سال 2022 است. به این منظور از طریق جستجو در مقالات ژورنال های معتبردنیا و فیلتر کردن آن ها بر اساس موضوع این پژوهش در نهایت تعداد 159 مقاله انتخاب شد. در گام بعدی معنای موفقیت استارت آپ ها از نظرمحققان استخراج و بیان گردید و عوامل موفقیت از لابلای این تحقیقات به سه دسته سازمانی، فردی و خارجی تقسیم گردید. این متغییرها در 46 دسته مختلف شناسایی و درجدول پیوست ارائه شد. نتایج این تحقیق به بنیانگذاران استارت آپ ها کمک می کند تا با دید بازتری نسبت به تاسیس و به ثمر رساندن شرکت خود در بازار رقابتی اقدام نمایند. Manuscript profile