Research of deviance and social problems
,
Issue7,Year,
Spring
2023
ادراک و تجربه از جنسیت به مثابه الگوی تثبیت¬شده میتواند بر کنشهای اجتماعی و تربیتی افراد، نقش مهمی داشته باشد. این تحقیق به مطالعه تجربه-های زیسته دانشآموزان دختر از دخترانگی میپردازد. روش پژوهش، روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. نمونه مورد بررسی، هفده نفر از دا More
ادراک و تجربه از جنسیت به مثابه الگوی تثبیت¬شده میتواند بر کنشهای اجتماعی و تربیتی افراد، نقش مهمی داشته باشد. این تحقیق به مطالعه تجربه-های زیسته دانشآموزان دختر از دخترانگی میپردازد. روش پژوهش، روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. نمونه مورد بررسی، هفده نفر از دانشآموزان دختر تهران است. تعداد نمونههای مورد بررسی بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد. روش جمعآوری دادهها، روش مصاحبه نیمه¬ساختاریافته است. روش تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون است. پس از جمعآوری دادهها، روایتهای دانشآموزان از دخترانگی، کدگذاری و مقوله¬بندی شد. با بررسی مصاحبهها، سه مضمون اصلی به دست آمده است که در مرحله تحلیل، 9 مقوله فرعی و 23 مفهوم به دست آمد. مضامین اصلی شامل ویژگیهای دخترانه، مسائل دخترانه و عاملیت دخترانه میشود. همچنین مقوله¬های فرعی نیز شامل ویژگی انحصاری دخترها، تفاوت دختر و پسر، دختر خوب بودن، تبعیض جنسیتی، نگاه جنسیتی، کلیشههای جنسیتی، تغییر نگرشها، نقش خانواده در مسائل و راهبردهای دخترانه میشود. بررسی تجربه¬های زیسته دختران نشان میدهد که هرچند نمونههای بررسی¬شده برخی از ویژگیهای احساسی و رفتاری مرسوم دخترانگی را بازتولید میکنند، روایتهای دانشآموزان از دخترانگی نشان میدهد که آنها به دلیل دختر بودن با محدودیتها و محرومیتهایی در جامعه مواجه هستند. همچنین آنها در زندگی اجتماعی و روزمره، احساس بیعدالتی و تبعیض میکنند. دانشآموزان مورد بررسی از تصورات غلط اجتماعی که نسبت به دختران وجود دارد، ناراضی بوده، خواستار عاملیت و کنشگری بیشتر دختران در جامعه هستند.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.