Environmental sciences and geography knowledge
,
Issue2,Year,
Spring
2022
هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتواي کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایههای پنجم) بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است. بر اساس جامعه آماري کتاب فارسی تعیین گردیده است و ابزار اندازهگیری، محتواي دو کتاب فارسی یعنی کتاب خوانداري و نوشتاري (در پایههای پنجم) و فر More
هدف اصلی از پژوهش حاضر تحلیل محتواي کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایههای پنجم) بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد بوده است. بر اساس جامعه آماري کتاب فارسی تعیین گردیده است و ابزار اندازهگیری، محتواي دو کتاب فارسی یعنی کتاب خوانداري و نوشتاري (در پایههای پنجم) و فرم محقق ساخته میباشد.
بهمنظور تحلیل محتوا از روش واحد ثبت درزمینه استفادهشده است و با استفاده از جداول، فراوانی و درصد به توصیف و تحلیل دادهها پرداختهشده است. روایی ابزار اندازهگیری از طریق فرمول در پایه پنجم، 33/ 91 % توافق و پایایی ابزار بر اساس روش ضریب توافق زمانی طی سه ماه متوالی با انجام پذیرفت. تحلیل و تفسیر دادهها بر اساس spss استفاده از فرمول همبستگی پیرسون و نرمافزار شاخصهاي آمار توصیفی و از فرمول آزمون تفاوت فراوانی با اتکا بر فرمول کاي اسکوئر (خی دو) تک متغیر مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج این پژوهش نشان داد که:
بیشتر محتوا و تصاویر کتابهای فارسی )خوانداری و نوشتاري ( هر سهپایه در سطح حافظه شناختی قرار دارند و به سطح تفکر واگرا و ارزش یاب کمتر توجه شده است. در ضمن براساس نتایج به دست آمده در زمینه فعالیت ها و تمرینات در پایه پنجم سطح تفکر همگرا، حافظه شناختی و تفکر واگرا از تعادل نسبتاً خوبی برخوردار میباشد. در پایه پنجم در فعالیت هاي بخوانیم به تفکر همگرا بیشتر توجه شده است و در تمرینات بنویسیم به سطح واگرابیشتر توجه شده است.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.