پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب راهبرد تحول دیجیتالی صنعت حمل و نقل بار جادهای با تمرکز بر فناوری اینترنتاشیاء و تحلیلگری داده از روش پژوهش علم طراحی استفاده میکند. این پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مق More
پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب راهبرد تحول دیجیتالی صنعت حمل و نقل بار جادهای با تمرکز بر فناوری اینترنتاشیاء و تحلیلگری داده از روش پژوهش علم طراحی استفاده میکند. این پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت حمل ونقل بار جادهای ایران که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند، اخذ شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری انجام شد و در بخش کمی از آمار استنباطی، آزمون تی تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. گام پنجم روش علم طراحی، با آزمون چارچوب راهبرد طراحیشده در شرکتی در صنعت مربوطه انجام شد. نتایج نشان داد راهبرد تحول دیجیتالی شامل دو راهبرد مدیریتی و عملیاتی است. همچنین پیامدها، عوامل اثرگذار، سازوکارها، تسهیلگرها و موانع در این چارچوب ارائه شد. براساس نتایج، از میان مؤلفههای چارچوب، راهبردهای مدیریتی نیازمند تقویت بیشتر هستند.
Manuscript profile
Journal of Information and Communication Technology
,
Issue59,Year,
Spring_Summer
2024
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام ش More
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی نیز نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی نیز از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. در نهایت 40 شاخص در قالب 8 عامل استخراج شد و با استفاده از تحلیل عاملی، رتبهبندی شاخصها و عوامل اثرگذار انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی دارای بالاترین رتبه بوده و زیرساختهای نرمافزاری، زیرساختهای سختافزاری، اقتصادی، عوامل بیرونی، قانونی، فرهنگی و ضریب نفوذ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود سازمانها برنامه توانمندسازی نیروی انسانی خود را در راستای استفاده از فناوری و ابزار دیجیتال مورد نیاز لحاظ نمایند.
Manuscript profile
Journal of Information and Communication Technology
,
Issue59,Year,
Spring_Summer
2024
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام ش More
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی نیز نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی نیز از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. در نهایت 40 شاخص در قالب 8 عامل استخراج شد و با استفاده از تحلیل عاملی، رتبهبندی شاخصها و عوامل اثرگذار انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی دارای بالاترین رتبه بوده و زیرساختهای نرمافزاری، زیرساختهای سختافزاری، اقتصادی، عوامل بیرونی، قانونی، فرهنگی و ضریب نفوذ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود سازمانها برنامه توانمندسازی نیروی انسانی خود را در راستای استفاده از فناوری و ابزار دیجیتال مورد نیاز لحاظ نمایند.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.