Exploratory and confirmatory factor analysis of intra-university factors for Universitie’s promotion at National and International Rankings
Subject Areas : GeneralMohammad khanazizi 1 , aliakbar aminbidokhti 2 , abdolrahim nave ebrahim 3 , maghsod farasatkhah 4
1 -
2 -
3 -
4 - گروه برنامه ریزی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
Keywords: Intra-university factors, ranking, exploratory research,
Abstract :
Abstract The present study aimed at designing the internal factors model for promoting universities in national and international Rankings through exploratory mixed method. The statistical population in the qualitative section included policymakers and experts in higher education, university administrators and faculty members who were selected through targeted sampling and 17 interviewes were done. Also, in the quantitative section of the statistical society, 600 university administrators ,state universities of Tehran, among which 302 people by Stratified random sampling method were selected. The data in the qualitative section were analyzed through semi-structured interviews and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was extracted from the statistical sample and analyzed using spss and smart-pls software. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and a divergent and convergent validity test. The reliability of the questionnaire was also calculated using Cronbach's alpha and Composite Reliability software. According to the findings, the intra-university factors of university promotion can respectively be classified into eight factors including: good governance, quality assurance system, human resources productivity, administrative health, regional development, university autonomy, IT infrastructure and educational facilities.
آهنچیان، محمدرضا (1394). دستهبندی و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی. طرح مطالعاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
احمدی ده قطب الدینی، محمد؛ عبدلی، محمدعلی؛ فرزاد، ولی اله و کیامنش، علیرضا (1389). ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مهندسی محیطزیست دانشگاه تهران، فصلنامه نامه آموزش عالی، 3 (11)، 9-37.
اسدی، محمد (1395). نقش عوامل استقلال دانشگاهی در رتبهبندی دانشگاههای اروپایی، فصلنامه نامه آموزش عالی، 9 (36)، 31- 49.
بازرگان، عباس (1394). استانداردهای آموزش عالی: از آرمان تا واقعیت، فصلنامه نامه آموزش عالی، 8 (30)، 11- 23.
بلوچی، آزاده (1387). رتبهبندی دانشگاه پیام نور، پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ثمری، عیسی؛ یمنی، محمد؛ صالحی عمران، ابراهیم و گرایی نژاد، غلامرضا (1392). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند توسعه دانشگاهی در دانشگاههای دولتی ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2 (7)، 67- 100.
زارع بناد کوکی، محمدرضا و وحدت زاد، محمدعلی (1394). بررسی نظامهای رتبهبندی دانشگاهها: یک رویکرد انتقادی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17 (65)، 95- 131.
سرایی، حسن (1372). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: سمت.
شوریابی، اشرف (1389). مطالعه راهکارهای ارتقاء رتبه دانشگاه پیام نور در رتبهبندیهای داخلی و خارجی، پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
کلاین، پل (1994). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه سید جلال صدرالسادات و اصغر مینایی (1393). تهران: سمت.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس (1996). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (ویرایش ششم). (ترجمه احمدرضا نصر اصفهانی و همکاران، 1383). تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار smart-pls. تهران: کتاب مهربان.
محمدی، آیین و مجتهد زاده، ریتا (1387). ارزیابی مقایسهای و رتبهبندی مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور. تهران: مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی.
موسوی، میر فضلالله (1382). بررسی امکان ارتقاء ایران به ده کشور اول تولیدکننده علم در جهان، فصلنامه رهیافت، (30)، 79- 89.
واعظ زاده، صادق (1384). شاخصهای ارزشیابی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران. هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
Alzalabani, A. (2014). Academic quality and ranking: A methodical approach for departmental ranking of colleges and universities in Saudi Arabia, beykent university journal of social sciences, 7 (1), 32-55.
Arkali Olcay, G., Bulu, M. (2016). Rankings of turkish universities in international university ranking indexes, journal of higher education, 6 (2), 95-103.
Bastedo, M.N., & Bowman, N.A. (2011). College ranking as an interorganizational dependency: establishing the foundation for strategic and institutional accounts. Research in higher education, 52 (1), 3-23.
Clark, B.R. (1995). Leadership and innovation in universities: from theory to practice, Tertiary education and management, 1 (1), 7-11.
Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, journal of marketing research, 18 (3), 39-50.
Grouwe, A.D. (2009). Without capacity, there is no development. IIEP.
Hazelkorn, E. (2008). Learning to live with league tables and ranking: the experience of institutional leaders, Higher education policy, 21, 193-215.
Kehm, B., M. (2014). Global university rankings-impacs and unintended side effects, European journal of education, 49 (1), 102-112.
Khorshidi, A., M., & Soleimani, A. (2008). Effective factors and indicators of productivity of university and centers of higher education. Quarterly journal of research in educational system, (5).
Naceur, J. (2009). Economic and cultural factors affecting university excellence, Quality assurance in education, 17 (4), 416- 429.
Pop, O., Popescu, S. & Dragomir, M. (2015). Empirical study of the factors which have an impact on university performancein EU countries, reflected by the shanghai ranking, international engineering and technology education conference, 1-4 november, Romania, sibiu.
Ridder-Symons, H.P. (2006). The university as European cultural heritage: a historical approach, Higher education in europe, 31 (4).
Salmi, J. (2013). A strategy for developing world-class universities in chlie, pontificia Universidad catolicade chile, 50 (1), 130-146.
Usher, A., & Savino, M. (2007). A global survey of university league tables, Higher education in europe, 32 (1), 5-15.