Reengineering of Commercialization Process Based on Spin-Off Model
Subject Areas :reza hajazi 1 , kambiz jamshidi 2 , roya rajabi 3 , fateme ronasi 4
1 - University of Tehran
2 -
3 -
4 -
Keywords: commercialization process, technical knowledge, technology, business, spin off model, incubator.,
Abstract :
In this paper, gaps in commercialization process in the industrial development and renovation organization of Iran (IDRO) were analyzed. The most important identified gap in the current commercialization process of IDRO is between know-how creation stage and business plan preparation stage. Based on benchmarking in this study, Spin-Off model is the best alternative for modification of commercialization process of IDRO. A conceptual model is presented for implementation of new commercialization process in IDRO
1. برنامه استراتژيك سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
2. www.cesaer.org/static/content/A_spin-off_from_PhD_research_to_a_new_company.ppt
3. Tomáš Stárek, "A spin-off from PhD research to a new company. Dr. Miroslav Svítek. CTU Prague, Faculty. of Transportation Sciences" ,PhD Thesis, Faculty of Transportation Sciences, Prague University,
4. Prof. Charlotte Maltin, "Linking Business and Science: The Scottish Experience", The Robert Gordon University Report, Lithuania. May, 2007
5. http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/rw/2006/s.koster/01_c1.pdf
6. http://www.cgg.uni-hamburg.de/english/workshop_innovation-Dateien/peine.ppt
7. http://www.spaceformtech.com/Delphideliversspin.pdf
1. http://ciceco.primarius.info/inc/download.php?dl=user&lang=en&f...&i=eAEzMQcAAKEAbA== -
2. V. E. Scholten, "The Early Growth of Academic Spin-Offs", PhD Thesis, (2005), Wageningen University, Rotterdam, Netherland
3. F. V. Herrero, "Technological Transfer from Universities: A Theoretical Review and empirical analysis of Spin-Offs in Spain", MsC Thesis, (2006), Spain
4. J. Souminen, "Linking Between Thinking with Research", Nokia Research Center, November 1, 2005
5. K. U. Leuven, "University level support of global start ups", Tratu Workshop, March 23, 2006, Belgium
6. R. C. R. W. VanEwijk, "University Industry Knowledge Transfer: Comparing contract research and spin-off creation", MsC Thesis, (2007), Eindhoven University of Technology
مهندسي مجدد فرآيند تجاري سازي
در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
سيد رضا حجازي، كامبيز جمشيدي، رويا رجبي، فاطمه رناسي
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، مديريت توسعه و ايجاد طرح ها
چكيده
در اين مقاله با نگاهي به فرآيند تجاري سازي به كار رفته در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكاف هاي موجود در فرآيند بررسي شدند. مهمترين شكاف شناسائي شده در فرآيند تجاري سازي، شكاف بين مرحله تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري مي باشد. با انجام يك مطالعه تطبيقي، مدل هاي مختلفي كه در دنيا براي تجاري سازي طرح هاي پژوهشي استفاده مي شوند بررسي شده و اين نتيجه حاصل شد كه مدل spin off يك مدل مناسب براي پر كردن شكاف موجود در مرحله مياني فرآيند تجاري سازي موجود مي باشد. وظايف يك spin off شناسائي شده و بر مبناي آن يك مدل مفهومي براي فرآيند تجاري سازي ارائه شد. اين مدل قادر خواهد بود شكاف هاي موجود در فرآيند تجاري سازي را پر كند. اين مدل مفهومي از مرحله دانش فني تا بازار را پوشش مي دهد. در نهايت ساختار سازماني مناسب براي پياده سازي چنين مدلي ارائه شده است.
1. مقدمه: بررسي وضعيت موجود
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با آرمان پيشگام بودن در جهاني سازي صنايع ايران، وظيفه ارتقا توانائي هاي تكنولوژيك در صنعت و ايجاد صنايع با فناوري هاي نو به منظور تسريع در فرآيند صنعتي شدن كشور را بر عهده دارد. همچنين ايجاد نظام تجاري سازي فناوري هاي صنعتي در برنامه هاي عملياتي موجود در برنامه استراتژيك سازمان گسترش ديده شده است. بدين منظور سازمان گسترش در حوزه صنايع پيشرفته، فرآيند تجاري سازي ايده ها از اثبات ايده تا تشكيل شركت، ايجاد و توسعه بازار و ايجاد ارزش افزوده اقتصادي را در يك فرآيند پيوسته ديده است (شكل 1). بر مبناي اين فرآيند ساختار موجود معاونت توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكل گرفته و به فعاليت در زمينه اثبات ايده ها ي داراي پتانسيل لازم براي سرمايه گذاري در حوزه هاي تعريف شده و تبديل ايده هاي اثبات شده به شركت هاي مبتني بر فناوري هاي پيشرفته پرداخته است. اما از آنجا كه راهبرد توسعه اي به كار گرفته شده، چون هر پديده پوياي ديگر، مسيري نيست كه براي يكبار و در زماني مشخص به صورت ايستا از آن پيروي شود، اين راهبرد مي بايست به شكلي مستمر مورد نقد و ارزيابي قرار گيرد. عليرغم موفقيت هائي كه فرآيند تجاري سازي موجود كسب نموده است، بررسي نتايج حاصل از اين فرآيند، لزوم بازنگري در فرآيند تجاري سازي و به تبع آن ساختار هاي موجود را نشان مي دهد.
با بررسي فرآيند موجود تجاري سازي (شكل 1) و ساختار موجود معاونت توسعه صنايع پيشرفته به نظر مي رسد شكاف بين مرحله ايجاد دانش فني و تهيه طرح تجاري منجر به ايجاد شكاف بين دو مديريت موجود در اين معاونت (مديريت توسعه و ايجاد طرح ها و مديريت توسعه سرمايه گذاري) شده است، وجود شكاف بين مديريت توسعه و ايجاد طرح ها و مديريت توسعه سرمايه گذاري به عنوان يكي از مهمترين مشكلات موجود بر سر راه تجاري سازي پروژه هاي تعريف شده مي باشد. ريشه وجود اين مساله به عدم مناسبت بين خروجي مديريت توسعه و ايجاد طرح ها (دانش فني) و ورودي مديريت توسعه سرمايه گذاري (طرح سرمايه گذاري) بر مي گردد. شكاف موجود دره مرگ بسياري از طرح ها بوده و سوالي كه در اين خصوص وجود دارد اين است كه اين دره مرگ چگونه پر مي گردد.
بررسي مدل هاي موفق ايده تا محصول در دنيا نشان مي دهد بعد از تدوين دانش فني، گام هاي متعددي در يك فرآيند تدريجي و پيوسته برداشته مي شود تا تجاري سازي انجام گيرد و بدين ترتيب شكاف اشاره شده پر مي شود. در معاونت توسعه صنايع پيشرفته همه اين گام ها در اين مسير ديده نشده و شكاف مزبور منجر به عدم ارتباط بين دو مديريت شده است. خروجي مديريت توسعه و ايجاد طرح ها، ورودي فرآيند هاي ديگري مي باشد كه در معاونت توسعه صنايع پيشرفته تعريف نشده اند.
در اين تحقيق سعي شده است پاسخي براي حل اين مساله ارائه گردد. براي اين منظور مدل هاي موجود تجاري سازي در دنيا بررسي شده و با توجه به نياز هاي موجود يك مدل مفهومي بر مبناي مدل Spin Off ارائه شده است. بر مبناي اين مدل ساختار جديدي براي معاونت توسعه صنايع پيشرفته پيشنهاد شده است.
شكل 1. فرآيند تجاري سازي موجود در معاونت توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و وجود شكاف و دره مرگ در فرآيند موجود
2. مطالعه تطبيقي: از ايده تا بازار
براي تجاري شدن پروژه هاي تحقيقاتي، بايد دانش و فناوري از دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي به صنعت منتقل شوند. اين فرآيند، انتقال فناوري ناميده مي شود (Rogers, 2003). مكانيزم هاي متعددي براي اين نوع انتقال فناوري پيشنهاد شده است كه از جمله آنها اعطاي حق امتياز به شركت هاي موجود، موافقتنامه هاي مشاركتي R&D، آموزش و انتشار، همكاري هاي متقابل، مدل spin off و غيره مي باشند.
بررسي ها نشان مي دهد مدل spin off يكي از موفقيت آميزترين مدل هاي انتقال فناوري در مسير تبديل ايده به محصول و تجاري كردن پروژه هاي تحقيقاتي مي باشد. اين مدل امروزه توسط بسياري از دانشگاههاي معتبر دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد و در چند سال اخير صدها spin off بوجود آمده و از طريق آن هزاران شغل ايجاد شده است.
تعريف spin off :
Spin off يك كسب و كار خطر پذير جديد است كه درون يك انكوباتور شكل مي گيرد و وظيفه تبديل ايده/فناوري به فرآيند/محصول را بر عهده گرفته و به تجاري سازي محصول مي پردازد. پر كردن دره مرگ اشاره شده يكي از نتايجي است كه به كارگيري اين مدل در پي خواهد داشت.
يك spin off بخشي از فرآيند پيوسته ايده تا محصول مي باشد كه در آن به تدريج از نقش دانشگاه يا موسسات تحقيقاتي كاسته شده و به نقش صنعت افزوده مي شود. شكل (2) يك مدل مفهومي از فرآيند انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت را نشان مي دهد. در اين مدل، در مراحل اوليه فرآيند انتقال فناوري، صنعت با حمايت از پروژه هاي تحقيقاتي به فرآيند ورود پيدا كرده و در يك فرآيند تدريجي از نقش دانشگاه كاسته شده و به تدريج به نقش صنعت افزوده مي شود . در نهايت در مرحله رها سازي spin off دانشگاه به طور كامل از چرخه خارج مي شود.
شكل (2) مدل مفهومي فرآيند انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت و كاهش نقش دانشگاه و افزايش نقش صنعت در حين فرآيند تجاري سازي همراه با تشكيل spin off
Spin off مي تواند شكاف موجود بين فرآيند هاي توليد دانش فني/خلق فناوري و سرمايه گذاري را پر نمايد. شكل (3-الف) دره مرگ در مسير تجاري سازي طرح هاي پژوهشي را نشان مي دهد. همانگونه كه در اين شكل مشاهده مي شود، دره مرگ بين طرح هاي پژوهشي و آغاز تجاري سازي وجود دارد و سرمايه گذاري خطر پذير در اين مرحله بايد پا به عرصه بگذارد كه در ادامه به مكانيزم هاي آن پرداخته مي شود. شكل (3-ب) نقش spin off در تجاري سازي طرح هاي پژوهشي، رسيدن محصول به بازار و پر نمودن دره مرگ را نشان مي دهد. شركت هاي spin off به عنوان واسطه اي بين دانشگاه و صنعت وظايفي چون نمونه سازي محصول، تست عملكرد، معرفي محصول به بازار، مستند سازي، جذب حمايت مشتري و غيره را بر عهده دارند.
(الف)
(ب)
شكل (3) شركت هاي spin off به عنوان واسطه اي بين دانشگاه و صنعت نقش پر كردن دره مرگ در فرآيند تجاري سازي را بر عهده دارند. در اين مرحله فعاليت هائي چون نمونه سازي محصول، تست عملكرد، معرفي محصول به بازار، مستند سازي، جذب حمايت مشتري و غيره انجام مي شود.
تشكيل يك شركت spin off نياز به انكوباتور دارد. انكوباتور تأمين كننده مكان فيزيكي، سرمايه اوليه، شبكه سازي و تشكيل خوشه ها، تأمين منابع تخصصي و كارشناسي و همچنين تأمين سرمايه هاي خطر پذير مي باشد. شركت هاي تشكيل شده در انكوباتور پس از طي مراحلي از چرخه حيات خود و انجام فعاليت هائي كه به برخي از آنها در فوق اشاره شد (شكل 3)، به تدريج از انكوباتور خارج مي شوند. شكل (4) ورود به انكوباتور و خروج از آن را نشان مي دهد.
شكل (4) نياز شركت هاي spin off به انكوباتور. يك انكوباتور مواردي چون مكان فيزيكي، سرمايه اوليه، شبكه سازي و تشكيل خوشه ها، تأمين منابع تخصصي و كارشناسي و سرمايه هاي خطر پذير را تأمين مي نمايد.
3.فرآيند تجاري سازي پيشنهادي بر مبناي مدل spin off
با توجه به مدل spin off كه در فوق توضيح داده شد، فرآيند بهبود يافته پيشنهادي جهت تجاري سازي ايده ها و سرمايه گذاري بر مبناي اين مدل براي اجرا در معاونت توسعه صنايع پيشرفته مطابق با شكل (5) پيشنهاد مي گردد. اين مدل براي پر نمودن شكاف نشان داده شده در شكل (1) طراحي شده است. همانگونه كه در شكل (1) ديده مي شود بين مراحل تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري، مكانيزمي پيش بيني نشده است. مدل ارائه شده در شكل (5) بعد از اثبات ايده و ايجاد دانش فني يك فرآيند تدريجي را نشان مي دهد كه در مراحلي به هم پيوسته به بازار و ايجاد ارزش افزوده منتهي مي گردد. مراحل دوم تا چهارم اين فرآيند به هم پيوسته نياز به استفاده از يك انكوباتور دارد. در زير مراحل مختلف اين فرآيند توضيح داده مي شود.
شكل (5) مدل مفهومي فرآيند تجاري سازي بر مبناي مدل spin off براي پر نمودن شكاف و دره مرگ در فرآيند تجاري سازي موجود در معاونت توسعه صنايع پيشرفته
مرحله اول: ايجاد دانش فني
در اين مرحله ايده هائي كه قابليت تبديل شدن به محصول يا خدمات را دارند شناسائي شده و به دانش فني تبديل مي شوند. بنابراين ايده يابي يكي از وظايف عمده اين مرحله است. بدون يافتن ايده هاي مناسبي كه داراي يك نقشه راه مشخص جهت پيمودن مسير تجاري سازي باشند، تدوين دانش فني موفقيت آميز نخواهد بود. آنچه به اين امر كمك مي كند آينده پژوهي فناوري هاي پيشرفته مي باشد. بنابراين سه وظيفه عمده اي كه در اين مرحله داراي اهميت مي باشند به ترتيب عبارت از ايده يابي، آينده پژوهي فناوري هاي پيشرفته و تدوين دانش فني مي باشند. به منظور تدوين دانش فني، پروژه هائي با يكي از مكانيزم هاي موجود مديريت توسعه و ايجاد طرح ها (مكانيزم هاي مراكز كسب و كار كوچك (SBDC) يا نوآوري) صورت خواهد پذيرفت. پروژه هاي تكميلي مورد نياز به صورت موازي يا سري تعريف خواهند شد. بنابراين لازم است وظايف ديگري به وظايف فعلي مديريت توسعه و ايجاد طرح ها افزوده شود. اين وظايف شامل ايده يابي و آينده پژوهي فناوري هاي پيشرفته مي باشند كه در ادامه تشريح خواهند شد. مكان تحقق اين مرحله دانشگاه، شركت مجري يا گرفتن خدمت از مراكز ديگر بوده و ويژگي اين مرحله سياليت مكان تحقق، پررنگ بودن نقش دانشگاه يا مراكز تحقيقاتي و كمرنگ بودن نقش صنعت (مطابق با مدل مفهومي ارائه شده در شكل (2)) خواهد بود.
هزينه طرح ها در اين مرحله در صورتي كه ايده مورد نظر بطور خالص تحقيقاتي بوده و هنوز نمونه سازي آن صورت نپذيرفته باشد مي بايست توسط دانشگاه يا وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تأمين گردد. در غير اين صورت سازمان گسترش (به عنوان مثال از طريق ماده 8) متكفل تأمين هزينه خواهد بود.
مرحله دوم: خلق فناوري يا تبديل دانش فني به فناوري
براي خلق فناوري كه مرحله دوم از فرآيند تجاري سازي مي باشد، شركتهاي مجازي با مشاركت اساتيد و دانشجويان و يا ساير پژوهشگران حقيقي و حقوقي تاسيس مي شوند. در اين مرحله عقد قرار داد با اين شركت هاي مجازي انجام شده و پروژه هاي پايلوت/نيمه صنعتي كه منجر به خلق فناوري مي گردند تعريف و اجرا مي شوند. مكان تحقق اين مرحله از فرآيند تجاري سازي دانشگاه، شركت مجري يا انكوباتور (مراكز رشد دانشگاهي يا شركت هاي تخصصي) مي باشد. بسته به نوع پروژه و طرف قرارداد با سازمان، يكي از اين موارد انتخاب مي گردد. ويژگي اين مرحله افزايش سهم صنعت و كاهش سهم دانشگاه مطابق با مدل مفهومي فوق است. هزينه چنين پروژه هائي از طريق سازمان (به عنوان مثال ماده 8) و يا مشاركت بخش خصوصي و سازمان تأمين مي گردد.
مرحله سوم: تجاري سازي (به عنوان مثال با ايجاد spin off)
مرحله سوم از فرآيند پيشنهادي شامل ايجاد شركت در انكوباتور (مراكز رشد دانشگاهي يا شركت هاي تخصصي) جهت ايجاد فرآيندهاي لازم و توليد محصول براي دستيابي به بازار مي باشد. فعاليت هاي عمده در اين مرحله به قرار زير مي باشند.
– شناسائي نيازهاي فناوري و كاربردهاي بالقوه
– توسعه طرح تجاري (روش هاي جذب سرمايه گذاران، مستند كردن طرح عملياتي و كنترل كسب و كار، آناليز بازار، شناسائي نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري شركت، فعاليت هاي بازاريابي و فروش)
– جستجو براي حاميان مالي (استفاده از صندوق سرمايه گذاري خطر پذير (venture capital)
– تهيه زيرساخت هاي لازم براي تاسيس شركت
– نمونه سازي محصول و تست عملكرد
– معرفي محصول به بازار و جذب حمايت مشتري
– مستند سازي
مرحله چهارم: رها سازي spin off
در اين مرحله كه بخشي گريز ناپذير از فرآيند تجاري سازي است، در يك بازه زماني يك تا 5 ساله spin off به تدريج از انكوباتور خارج مي شود و به يك شركت مستقل تبديل مي شود. در انتهاي اين فاز شركت بدون هيچگونه حمايتي قادر به ادامه حيات در يك محيط رقابتي خواهد بود. در غير اين صورت به منظور كسب آمادگي هاي لازم همچنان در انكوباتور باقي مي ماند. در اين مرحله محصول به بازار معرفي شده و حمايت مشتري جلب شده است. فرآيندهاي توليدي و لجستيكي به طور كامل شكل گرفته اند و كنترل بر روي آنها وجود دارد. spin off هاي موفق به عنوان يك طرح سرمايه گذاري اثبات شده ورودي فرآيند سرمايه گذاري سازمان مي باشند.
مرحله پنجم: ايجاد شركت مستقل و رشد و انجام امور اجرائي طرح هاي صنايع پيشرفته
در اين مرحله يك شركت كاملا مستقل و داراي سهم مشخصي از بازار ايجاد شده است. اين شركت با توجه به فعاليت هائي كه در مراحل قبل صورت گرفته است داراي بازار تثبيت شده مي باشد. محصولات و بازارهاي جديد ايجاد مي گردند و ارتقاء فرآيند و محصول در مرحله رشد روي مي دهد. گسترش بازار و در صورت امكان صادرات در اين مرحله ديده مي شود. ايجاد شركت در اين مرحله از طريق طرح هاي سرمايه گذاري ارائه شده توسط شركت هاي تخصصي يا ساير شركت ها و افراد حقيقي نيز انجام مي شود. انتقال فناوري از كشورهاي ديگر نيز مسير ديگري براي ايجاد شركت در اين مرحله است. مدل ارائه شده در شكل (5) اين مسير را نيز نشان مي دهد. اين مرحله اولين حلقه اتصال به بازار و ايجاد ارزش افزوده مي باشد.
مرحله ششم: نظارت بر شركتها و واگذاري آنها
واگذاري شركت آخرين مرحله از فرآيند تجاري سازي پيشنهادي مي باشد. فروش شركت و يا واگذاري در بورس مكانيزم هاي اجرائي اين مرحله مي باشند. سازمان گسترش در پايان اين مرحله نقش توسعه اي خود در راستاي ايجاد صنايع مبتني بر فناوري هاي برتر را ايفا نموده است.
1. روش پياده سازي مدل پيشنهادي
بررسي ساختار معاونت توسعه صنايع پيشرفته نشان مي دهد كه ساختار سازماني موجود براي پياده سازي مدل تجاري سازي پيشنهادي مناسب نمي باشد. از اين رو تغيير ساختار معاونت توسعه صنايع پيشرفته بر مبناي فرآيند جديد ايده تا محصول (بر اساس مدل spin off) به منظور پركردن شكاف هاي موجود ضروري به نظر مي رسد. شكل (6) يك ساختار سازماني پيشنهادي كه بر مبناي مدل مفهومي spin off طراحي شده است را نشان مي دهد. در اين ساختار كه يك ساختار وظيفه اي (Functional) مي باشد فرآيند تجاري سازي از نيازسنجي و ايده يابي يابي آغاز مي شود كه تحت نام اداره ايده يابي انجام وظيفه مي كند، در مرحله آينده پژوهي فناوري هاي پيشرفته و تدوين دانش فني از فعاليت هائي هستند كه همراه با ايده يابي سه وظيفه عمده مديريت توسعه دانش فني را مشخص مي نمايند. در مديريت تجاري سازي و توسعه سرمايه گذاري صنايع پيشرفته فعاليت هاي تبديل دانش فني به فناوري و تجاري سازي انجام مي گيرد. spin off ها مطابق با مدل مفهومي ارائه شده، مي توانند تشكيل شده و بعد از رها سازي تدريجي به شركت هاي مستقل تبديل گردند. دو اداره تبديل دانش فني به فناوري و اداره تجاري سازي در اين مرحله در نظر گرفته شده است. در نهايت مديريت امور اجرائي طرح هاي صنايع پيشرفته وظيفه امور اجرائي شركت ها و نظارت بر آنها را بر عهده خواهد داشت. ساختار سازماني ارائه شده در شكل (6) در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به تصويب رسيده و در مرحله پياده سازي مي باشد.
شكل (6) ساختار سازماني لازم به منظور اجرائي نمودن مدل تجاري سازي مبتني بر مدل spin off
2. نتيجه گيري
در اين تحقيق با بررسي فرآيند تجاري سازي به كار گرفته شده در معاونت توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، شكاف هاي موجود در فرآيند شناخته شدند. اين شكاف ها در مراحل آغازين (نياز سنجي) و در مراحل مياني (شكاف بين مرحله تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري) شناسائي شدند. با انجام يك مطالعه تطبيقي، مدل هاي مختلفي كه در دنيا براي تجاري سازي طرح هاي پژوهشي استفاده مي شوند بررسي شده و اين نتيجه حاصل شد كه مدل spin off يك مدل مناسب براي پر كردن شكاف موجود در مرحله مياني فرآيند تجاري سازي موجود مي باشد. وظايف يك spin off و نياز هاي آن از جمله نياز آن به انكوباتور شناسائي شده و بر مبناي آن يك مدل مفهومي براي فرآيند تجاري سازي ارائه شد. اين مدل مفهومي از مرحله دانش فني تا بازار را پوشش مي دهد. مرحله آغازين فرآيند تجاري سازي، نيازسنجي است. در اين مدل مفهومي شش مرحله فرآيند تجاري سازي بعد از دريافت و اثبات ايده ها به ترتيب، ايجاد دانش فني، خلق فناوري، ايجاد spin off، رها سازي spin off، ايجاد شركت مستقل و رشد و در نهايت واگذاري شركت مي باشند. هر يك از اين مراحل در اين مقاله تشريح شده اند. در نهايت ساختار سازماني مناسب براي پياده سازي چنين مدلي ارائه شده است.
3. مراجع
1. برنامه استراتژيك سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
2. www.cesaer.org/static/content/A_spin-off_from_PhD_research_to_a_new_company.ppt
3. Tomáš Stárek, "A spin-off from PhD research to a new company. Dr. Miroslav Svítek. CTU Prague, Faculty. of Transportation Sciences" ,PhD Thesis, Faculty of Transportation Sciences, Prague University,
4. Prof. Charlotte Maltin, "Linking Business and Science: The Scottish Experience", The Robert Gordon University Report, Lithuania. May, 2007
5. http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/rw/2006/s.koster/01_c1.pdf
6. http://www.cgg.uni-hamburg.de/english/workshop_innovation-Dateien/peine.ppt
7. http://www.spaceformtech.com/Delphideliversspin.pdf
1. http://ciceco.primarius.info/inc/download.php?dl=user&lang=en&f...&i=eAEzMQcAAKEAbA== -
2. V. E. Scholten, "The Early Growth of Academic Spin-Offs", PhD Thesis, (2005), Wageningen University, Rotterdam, Netherland
3. F. V. Herrero, "Technological Transfer from Universities: A Theoretical Review and empirical analysis of Spin-Offs in Spain", MsC Thesis, (2006), Spain
4. J. Souminen, "Linking Between Thinking with Research", Nokia Research Center, November 1, 2005
5. K. U. Leuven, "University level support of global start ups", Tratu Workshop, March 23, 2006, Belgium
6. R. C. R. W. VanEwijk, "University Industry Knowledge Transfer: Comparing contract research and spin-off creation", MsC Thesis, (2007), Eindhoven University of Technology