Marketing strategies of inventions for successful entry into market
Subject Areas : Generalamirhossein tayyebi 1 , mohammadreza hamidizadeh 2
1 - Allameh Tabataba’I University
2 - مديريت بازرگانی دانشگاه شهيد بهشتی تهران
Keywords: Strategy, marketing, knowledge-based, inventions, commercialization,
Abstract :
The share of industries and services with the highest technology in each economy is one of the indicators for assessing the degree to which a knowledge-based economy is at work. Among these, commercialization of inventions and research achievements is one of the important issues in various societies. The purpose of this research is to identify and review the most important marketing strategies for inventions from the perspective of inventors. This research is an applied research, a descriptive survey, and a research mix method that first approaches the qualitative and then quantitative approach. In the qualitative stage, marketing strategies of inventions were identified using library studies and semi-structured interviews through targeted sampling with 8 experts in the field of commercialization and technology management. Then, at a small stage, a questionnaire was used in the research sample including the inventors of the regional festival of innovations and flourishing of the Roish Khorasan inventions. According to the Morgan table, according to the analysis method, 36 inventors were considered. Data analysis was done by t-test and TOPSIS method. The results show that 91% of inventors know too much importance of commercialization and marketing of their invention. In the case of the marketing mix, it was concluded that the importance of good features products with the highest scores were 46% and after that, the price of 28%, the promotion with 18% and finally advertising place was 8% by inventors. Finally, with notice to the 10 strategy outlined in the paper, inventors chose three of strategy marketing contain participation in international technology exhibitions, participation in national technology exhibitions and Internet marketing.
1. احمدی جشوقانی، عبداله و اسماعیلیان، غلامرضا (1394). ارزيابي اولويتبندي عوامل موثر بر بهبود تدوين استراتژي شركتهاي كوچك و متوسط دانشبنيان با استفاده از مدل ANP. مدیریت فردا. سال 13، شماره 43.
2. اکبری، مرتضی و ایمانی، صاحب و محمودی، رویا و عابدی، هدی و طلوع اصل، هادی (1397). اثرات ساختار شبکه، ذخیره دانش و ظرفیت جذب بر عملکرد نوآورانۀ شرکتهای دانشبنیان. نوآوري و ارزشآفرینی. سال ششم، شماره 12، ص 1 تا 20.
3. اقبالی، سیدمحسن و علیاحمدی، علیرضا و حیدری، مهدی (1391). عوامل موثر بر فرآیند تجاریسازی اختراعات و نوآوریهای دانشگاهی در ایران. دومین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی.
4. باقری نژاد، جعفر و کسرایی، احمدرضا و فرشاد، هومن (1396). شناسایی و تحلیل مشکلات سیستمی در نظام نوآوری ملی ایران. نوآوري و ارزشآفرینی. سال پنجم، شماره 10، ص 1 تا 24.
5. بندریان، رضا (1388). بازاریابی و تجاریسازی فناوریهای جدید: مراحل، عوامل تسهیلکننده و کلیدی موفقیت. فصلنامه رشد فناوری. شماره 19.
6. جاهد، حسینعلی و آراسته، حمیدرضا (1393). عوامل سازمانی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی. نوآوري و ارزشآفرینی. سال دوم، شماره 4، ص 5 تا 22.
7. حاجی نژاد، علی و تقیزاده، زهرا و رحیمی، دانا (1393). اولویتبندی قطبهای گردشگری و تدوین راهبردهای توسعه گردشگری منطقهای با استفاده از تکنیک TOPSIS و SWOT، مطالعه موردی: استان کرمانشاه. دوفصلنامه پژوهشهای بومشناسی شهری. سال چهارم، شماره هفتم، ص 33 تا 56.
8. حقیقی، محمدعلی و طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین (1394). مدیریت تکنولوژی و نوآوری. تهران: انتشارات نورا.
9. خیاطیان، محمدصادق و طباطبائیان، سید حبیبالله و امیری، مقصود و الیاسی، مهدی (1393). تحلیلی بر عوامل موثر بر رشد و پایداری شرکتهای دانشبنیان در ایران. نوآوری و ارزشافرینی. سال سوم، شماره6، ص 57 تا 74.
10. سیادت، فاطمه (1392). بررسی موانع و چالشهای پیش روی تجاریسازی اختراعات و ارائه استراتژیهای تسهیلکننده مورد مطالعه: اختراعات شرکتکننده در جشنوارههای اختراعات بنیاد ملی نخبگان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد و علوم اداری. دانشگاه سمنان.
11. شفیعی، مسعود و موسوی، سید عبدالرضا (1392). تحلیل محتواي موانع، فرصتها و راهکارهاي توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در پانزده کنگرهي سه جانبه. نوآوري و ارزشآفرینی. سال اول، شماره 3، ص 5 تا 19.
12. شهبازی، کیومرث و حسنزاده، اکبر و جعفرزاده، بهروز (1393). بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی: رهیافت دادههای تابلویی. نوآوري و ارزشآفرینی. سال دوم، شماره 5، ص 43 تا 56. 13. شهنازی، روح اله (1391). عوامل مؤثر بر توليد صنايع با فناوري برتر در اقتصاد دانشمحور. فصلنامه رشد فناوری. سال نهم، شماره 33، ص 2 تا 12.
14. روستا، احمد و طیبی ابوالحسنی، امیرحسین و قلعه¬ای، فرهاد (1393). بررسی بیستگانه بازاریابی (مطالعه موردی شرکتMcDonald's).کنفرانس بینالمللی ابزار و تکنیکهای مدیریت، تهران.
15. زارع، حبیب و میرجلیلی، مهدی (1392). آسیبشناسی فرآیند تجاریسازی اختراعات؛ تحلیلی در سه قلمرو مخترع، محیط و اختراع. توسعه کارآفرینی. دوره ششم، شماره 4، ص 37 تا 56.
16. صفرلو، حسن و صفرلو، محسن (1392). الگوهای راهبردی برای بازاریابی و فروش فناوری در عرصه اقتصاد دانشبنیان. اولین همایش بینالمللی تجاریسازی فناوری، تهران.
17. صفرلو، حسن (1391). نقش شكلگيري فنبازارهاي منطقهاي در ايجاد ثروت با نگاهي به الگوي آسيا. دومين كنفرانس بينالمللي مديريت فناوري.
18. طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین (1395). شناسایی و طبقهبندی الزامات ورود موفق به بازار (مورد مطالعه شرکتهای دانشمحور با تکنولوژی پیشرفته)، پایاننامه كارشناسي ارشد مدیریت اجرایی. دانشگاه شهید بهشتی.
19. طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و کوشا، حمیدرضا (1395). ارزيابي عملكرد با به کارگیری تركيب مدل تحليل پوششي دادهها و Topsis (مورد مطالعه: گروه مشاوران جوان شهرداري مشهد). مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره14، شماره3، ص909تا936.
20. عزیزی، محمد (1394). بررسی تحلیلی-مقایسهاي عملکرد مراکز کارآفرینی برتر دانشگاههاي آمریکا و مراکز کارآفرینی دانشگاههاي منتخب ایران. نوآوري و ارزشآفرینی. سال چهارم، شماره 8، ص 21 تا 32. 21. کلانتری، اسماعیل و میگون پوری، محمدرضا و یدالهی فارسی، جهانگیر (1394). مطالعه عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبرد تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی (مورد مطالعه: فناوری نانو). مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره13، شماره2.
22. گودرزی، مهدی و بامداد صوفی، جهانیار و اعرابی، سیدمحمد و امیری، مقصود (1392). الگوي جامع تجاریسازی فناوري در پژوهشگاههاي دولتي ايران. مدیریت توسعه فناوری. شماره1، ص 37 تا 66.
23. ملکزاده، غلامرضا (1385). بازاريابي فناوري و تجاريسازي نتايج پژوهشها. فصلنامه رشد فناوری. دوره2، شماره 8.
24. ملکزاده، غلامرضا و خندهرو، نرگس و صادقی، تورج (1394). بازاریابی در شرکتهای فناور کوچک و متوسط نوپا؛ چالشها و راهکار. فصلنامه رشد فناوری. سال یازدهم، شماره43.
25. ملکی، مرتضی و حاجی حسنی، نسرین (1392). سرمایهگذاري بر شخصیت نام تجاري و اعتبار در تبلیغات. مدیریت بازرگانی. دوره 5، شماره 4، ص 79 تا 98.
26. ملکی مین باش رزگاه، مرتضی و کهیاری حقیقت، امین (1395). بررسی تأثیر نوآوری بازاریابی بر استراتژی رقابتی کسبوکار (مورد مطالعه: خوشه قطعات خودرو شهرکهای صنعتی استان سمنان. نوآوري و ارزشآفرینی. سال پنجم، شماره 9، ص 123 تا 136.
27. مومني، منصور (1385). مباحث نوين تحقيق در عمليات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
28. نظافتی، نوید و رادفر، رضا و ورعی، فاطمه (1391). استراتژی مدیریت دانش کسب و کار. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. شماره10.
29. واکر، آورویل سی (1383). استراتژي بازاریابی با رویکرد تصمیم محور، ترجمه: سید محمد اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی.
30. Del Campo, A. & Sparks, A. & Hill, R. C. & Keller, R.T (1999). The transfer and commercialization of university-developed medical imaging technology: Opportunities and problems. IEEE Transaction on Engineering Management, 46(3), 289-298.
31. Gliga, G. & Evers, N. (2010). Marketing challenges for high-tech SMEs, Innovative Marketing, Volume 6, Issue 3, 104-112.
32. Langa, M. E., Morales, F. X. M., Miquel, J. V. T. (2015). How shared vision moderates the effects of absorptive capacity and networking on clustered firms’ innovation. Scandinavian Journal of Management, 31(3), 293-302.
33. Lenoir T., Rosenberg N., Rowen H., Lecuyer C., Colyvas J., Goldfarb B. (2004). Inventing the entrepreneurial university: Stanford and the co-evolution of Silicon Valley, www.siepr.stanford.edu programs/ SST_seminars/Lenoir.pdf. Google Scholar
34. Mansour Khaki, M. (2015). Review for ways of International marketing, Tehran Chamber of Commerce, Industries, Mines and Agriculture.
35. Mehregan, Mohammadreza, Dehghannayeri, Mahmoud. (2009). An integrated BSC-TOPSIS Approach to Evaluate the Best’s Iranian Business Schools, Journal Industrial Management, Vol. 1, No. 2, 153 – 168.
36. Mohr, J. & Sarin, S. (2009). Drucker’s insights on market orientation and innovation: implications for emerging areas in high-technology marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, 37(1), 85-96.
37. Monge-Agüero, Mauricio & Peñalver, Antonio & Garcia-Perez-de-Lema, Domingo. (2014). Entrepreneurial University: The Costa Rica Institute of Technology Experience, Springer.
38. O’Shea, Rory P. & Chugh, Harveen & Allen, Thomas J. (2008). Determinants and consequences of university spinoffs activity: a conceptual framework. Techno Transfer, 33, 653-666.
39. Porter, M.E. (2003). Building the Microeconomic Foundations of Competitiveness in the Global Competitiveness Report 2002-2003, World Economic Forum, New Yourk: Oxfore Universiyt Press.
40. Reamer, A. (2003). Technology transfer and commercialization their role in economic development. Economic development administration, U.S.department of commerce.
41. Sammy C.H. Li, Peter Robinson, Ade Oriade, (2017). Destination marketing: The use of technology since the millennium, Journal of Destination Marketing & Management, 6(2), 95-102.
42. Sheng-Hshiung, T. (2002). The evaluation of airline service quality by fuzzy MCDM. Tourism Management, Vol. 23, 107–115.
43. Tayebi Abolhasani, Amirhossein & Esmaeilpour Charandabi,Sina & Nafari, Javid (2016). Strategies of International marketing with view to the export of medicinal plants, Iran, 2nd International Conference on Management and Humanities, Istanbul, Turkey.
44. Wu, C .S., Lin, C.T., Lee,C. (2010). Optimal marketing strategy: A decision-Making with ANP and TOPSIS, Production Economics, 127, 190-196.
45. Yadav, Naveen & Swami, Sanjeev & Pal, Prosanto (2006). High Technology Marketing: Conceptualization and Case Study, VIKALPA, 31.