Imam Khomeini's Theological Reading of Ibn Arabi's Fusus al-Hikam
Subject Areas : Islamic theology
1 - Assistant Professor of Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute
Keywords: Ibn Arabi, Imam Khomeini, Leadership, Shi’a Theology, Infallible Imam,
Abstract :
The main problem of this research is to examine, explanation and analysis of Imam Khomeini's Shiite reading - on the issue of Leadership - from Ibn Arabi's Fusus al-Hikam. The present research has been carried out with a descriptive – analytical method, and its most findings are: Imam Khomeini - contrary to Ibn Arabi's view - believes in the necessity of divinely appointing Imam and specifying him by the Messenger of God (PBUH), and in this regard, he speaks like all Shi’a theologians. From this point of view, Divine proofs were before the creation because they are the mediators in creating the creation, and because they are the proof over the creation and guide the people, they are with the creation, and because they are the ends to which physical things lead, they will be after creation. Imam believes that it is not correct to limit the power of God's Saint in certain ways other than through his manifestation in the Name of the Powerful, because a Perfect Man who manifests the Name of the Powerful is the ruler of the worlds of creation, and therefore his power - contrary to Ibn Arabi's view - It is not subject to the renewal of likes and such. Thus, Imam Khomeini's adherence to the Shi’a theology, does not decorate his mysticism with the attribute of Shiite, but it can only be a reading from one of the most important mystical schools in the Islamic world.
ابن عربی (1380)، فصوصالحکم، تصحیح و تعلیق: ابوالعلاء عفیفی، تهران: انتشارات الزهراء.
جندی، مؤیدالدین (1387)، شرح فصوصالحکم، تصحیح و تحقیق: سیدجلالالدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب.
جوادی آملی، عبدالله (1393)، رحیق مختوم؛ شرح حکمت متعالیه، ج11، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، قم: مرکز نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1401)، رحیق مختوم؛ شرح حکمت متعالیه، ج34، تحقیق و تدوین: منصور شمس علیپور، قم: مرکز نشر اسراء.
حسنزاده آملی، حسن (1378)، ممدّ الهمم در شرح فصوصالحکم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حلّی، جمالالدین (1425ق)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تصحیح و تعلیق: حسن حسنزاده آملی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
خمینی، سیدروحالله (1410ق)، تعلیقات علی شرح فصوصالحکم و مصباحالانس، قم: مؤسسه پاسدار اسلام.
خمینی، سیدروحالله (1385)، التعلیقة علی الفوائد الرضویة، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).
خمینی، سیدروحالله (1386)، شرح دعاء السحر، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).
خمینی، سیدروحالله (بی تا)، کشف اسرار، تهران: بی جا.
خمینی، سیدروحالله (1381)، مصباحالهدایة الی الخلافة و الولایة، مقدمه: سیدجلالالدین آشتیانی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).
رودگر، محمدجواد (1394)، «عرفان شیعی و شاخصههای آن»، فلسفه دین، شماره 2، صص 258 ـ 227.
شیرازی، صدرالدین (1383)، شرح اصول کافی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فنائی اشکوری، محمد (1389)، «شاخصههای عرفان ناب شیعی»، شیعهشناسی، شماره 32، صص 30 ـ 7.
قیصری، شرفالدین (1381)، التوحید و النبوة و الولایة، در رسائل قیصری، تصحیح: سیدجلالالدین آشتیانی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
قیصری، شرفالدین (1397)، شرح فصوصالحکم، تصحیح: حسن حسنزاده آملی، در 2ج، قم: بوستان کتاب.
کاشانی، عبدالرزاق (1383)، شرح فصوصالحکم، مقدمه و تصحیح: مجید هادیزاده، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
کاکایی، قاسم و علیرضا وطنخواه (1399)، «مبانی معرفتشناسی عرفان شیعی با تأکید بر جامعالاسرار سیدحیدر آملی»، پژوهشنامه عرفان، شماره 23، صص 161 ـ 141.
کلینی، محمد بن یعقوب (1392)، اصول کافی، ترجمه سیدعلی مرتضوی، قم: انتشارات سرور.