سرمقاله
Subject Areas :
1 - رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، ایران
Keywords: فلسفه تاریخ, تقدیر, شر بشری, قانون, حقوق بشر, صهیونیسم,
Abstract :
تاریخ چیزی جز مجموع رفتارهای جوامع بشری و واکنشهای روح جهان و بعبارتی، جمع جبری آندو، نیست. انسان در رفتارهای اجتماعی خود وقایعی را، اعم از خیر و شر، بُروز میدهد و جهان، که موجودی زنده و درّاک است، در برابر آن از خود واکنش نشان میدهد، که فرهنگ قرآنی به آن نام «تقدیر» داده است و از ارادة الهی برمیخیزد. پس جمع جبری کردارهای اجتماعات بشر و واکنشهای جهان قانونمند الهی ـکه گاه به آن دهر و زمانه میگویندـ در طول زمان، همان تاریخ است. در موضوع وجود شرّ در جوامع بشری نیز گفته شده که شرّ عبارتست از رفتارهایی که از ناحیة بشر سر میزند و بر خلاف ساختار طبیعی او، یعنی قانون طبیعت باشد؛ ساختاری که بر اساس و پایة خیر و پیروی از قوانین خلقت، و قوانین اسلام، بنا شده و نام «فطرت» به آن داده¬اند. ولی گاه انسان بسبب داشتن اختیار، روش حیوانی را برمیگزیند و بجای رفتار خیرآمیز، رفتار و روشی ضد فطرت و شرارتآمیز در پیش میگیرد. تاریخ و جهان گذشته، انباشته از این شرارتها و جنایات بشر میباشد و در تاریخ معاصر و قرن حاضر نیز فراوان دیده میشوند. نمونه¬یی از این شرارتها، کردار نسل فاسد صهیونیستی میباشد که دست او از آستین آمریکا و انگلیس بیرون آمده و جنایات و نسل¬کشی و کشتار مردم بیگناه فلسطین را به آنجا رسانده که حتی وجدان جامعة جهانی را بیدار کرده است. اما خداوند متعال بر اساس آفرینش حکیمانة خود، روح جهان را آموخته است که چسان در هنگام خود، تقدیر الهی را که میزان و ترازوی عدل در جهان است، بکار بیندازد و جنایتکاران را کیفر دهد. از آن جمله، شکست و خواری نظام صهیونیستی اسرائیل است که مجبور به صلح خفّت¬بار در برابر گروه کوچک فلسطینیان غزّه شد و از طرفی دیگر، حامی جنایتکار او، یعنی آمریکا را، صحنة بلاهای آسمانی و آتشسوزی مهیب و طولانی ساخت که ضعف حکومت پوشالی آنرا نشان دهد. و «باش تا صبح دولت بدمد؛ کاین هنوز از نتایج سحر است»!
خامنهای، سیدمحمد (1404) سرمقاله، خردنامه صدرا، شماره 118.