The effectiveness of the moral behavior of Iranians from the presence of Imam Reza (AS) in Iran
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationOmran Gasemi kolashlu 1 , Davoud Esfahanian 2 , mahbub mahdavian 3 , Masomeh Gharadaghi 4
1 - Theology and Islamic teachings. History of the civilization of Islamic nations, Khoi branch, Khoi Islamic Azad University, Iran
2 - Department of History, Shabester Branch, Islamic Azad University, Shabester, Iran (corresponding author)
3 -
4 - Department of History, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran (corresponding author)
Keywords: Imam Reza (AS), governorate, Iran, Khorasan, behavior of Shiites,
Abstract :
With the emigration of Imam Reza (a.s.), places of pilgrimage and worship were established in Iran, which can be referred to as the construction of buildings such as mosques and seminaries centered on Shiite culture. The migration of Sadat after the arrival of Imam Reza (a.s.) to Iran, which was later persecuted by the Abbasids and many of them were martyred in different cities, and the tombs of each became a focus for Shiite culture and spread Shiism. The blessed tombs in Iran is a manifestation of the ideals of Shiism that was rooted in Islam and in fact it is considered a huge support for the high standards and values of the Shiite school. The main question of this research is what effect did the presence of Imam Reza in Iran have on the moral behavior of the people? The method of this research is descriptive-analytical. The results of this research show that with the presence of Imam Reza (a.s.) in Iran, people were guided towards spirituality, and after his martyrdom, the people of Iran were invited by promoting the culture of pilgrimage and the presence of Sadat. They found an increasing growth in spirituality. After the martyrdom of Imam Reza, his friends and Shiites noticed his pilgrimage, and gradually places of pilgrimage and worship appeared in Mashhad, and different classes of people, especially Shiite scholars, settled there.
آملی، اولیا الله (1348):تاریخ رویان، تهران: بنیاد فرهنگ ایران
ابن طقطقی، محمّد بن علی بن طباطبا ، (1350):تاریخ فخری، ترجمه محمد وحید گلپایگانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب
ابی الحدید، عبدالحمید هبة الله بن ،شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، جلد چهارم، قم، اسماعیلیان.
اسفندیار، بهاءالدین محمّد بن حسن بن (1366): تاریخ طبرستان، تصحیح عباس اقبال، جلد دوم ، تهران، انتشارات اقبال
بابویه قمی، محمد بن علی بن حسین بن موسی بن (1388): التوحید،ترجمه علی اکبرمیرزایی،تهران،نشرعلویون
جعفریان ، رسول (1391): تاریخ تشیع در ایران تا طلوع دولت صفوی، تهران، نشر علم، چ پنجم
حسینی، کمونه (1371): آرامگاههای خاندان پاک پیامبر(ص) و بزرگان صحابه و تابعین ، ترجمه عبدالعلی صاحبی، مشهد ، بنياد پژوهش های اسلامی آستان قدس
صالحی(۱۳۸۴):سیره امام رضا،قم،دارالهدی
سلطان الواعظین شیرازی(1385):شب های پیشاور،ج اول،قم ،انتشارات دلیل ما
شريف قرشي،باقر (1368): تحليلي از زندگاني امام كاظم(ع)،ترجمه محمدرضا عطايي مشهد،آستان قدس،
شیخ صدوق، مجمد بن علی ابن بابويه ( بي تا): عيون اخبار الرضا، ترجمه محمد تقي اصفهاني، تهران، علميه اسلاميه، ج اول
شیرازی ، فرصت الدوله(1377):آثار العجم یاتاریخ شیرازی،تصحیح منصور رستگار فسائی، تهران، امیرکبیر
شیرازی، سلطان الواعظین (1385):شب های پیشاور،ج اول،قم ،انتشارات دلیل ما
طبری،محمدبن جریر (1387):تاریخ الرسل والملوک،ترجمه ابوالقاسم پاینده،تهران،اساطیر، ج هشتم
عاملی،شیخ حر (1414ق):وسائل الشیعه، قم، آل البیت
عرفان منش ، جلیل ( بی تا):چلچراغ شیراز،تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع)، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی
عرفان منش ، جلیل (1377): قيام و زندگاني احمد بن موسي، دانشنامه فارس، بنيادهاي بين شناسي،شيراز
عرفان منش ، جلیل (1391): مهاجران موسوي، تهران، اميركبير
عرفانمنش ، جليل (1374): جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع)از مدینه تا مرو
عطاردی قوچانی عزیزالله (1387)، مسند الامام الرضا، مشهد، ج نهم،
قرباني، ابوالقاسم (1375): زندگینامة ریاضی¬دانان دورة اسلامی از سدة سوم تا سدة یازدهم هجری، تهران، مرکز نشر دانشگاهی،چ دوم،
مجلسی،علامه محمد باقر (1379):بحارالانوار،ترجمه محمدجواد نجفی،تهران،اسلامیه،چ چهارم، ج چهل ونهم
مجلسی،محمدباقر (1403ق): بحارالانوار،بیروت ،موسسه الوفا
مدرسی طباطبایی، حسین (1375): مکتب در فرآیند تکامل، ترجمه هاشم ایزدپناه، بی جا، ج دوم
مرعشی، ظهیرالدین (1368): تاریخ طبرستان و رویان و مازندران،به کوشش محمدحسین تسبیحی،تهران
مسعودی ، علی بن حسین (1365):مروج الذهب ومعادن الجوهر ،ترجمه ابوالقاسم پاینده،تهران،بنگاه ترجمه ونشرکتاب
مسعودی، ابوالحسن (1370):مروج الذهب،ترجمه ابوالفضل پاینده ،تهران،نشر علمی و فرهنگی،چ چهارم،
میرخواند،میرمحمدبن سیدبرهان الدین(1370):روضه الصفا،تصحیح جمشید کیان فر،تهران،نشرخیام
نرشخی،محمدبن جعفر(1363):تاریخ بخارا،مصحح محمدتقی مدرس رضوی،تهران،توس
یعقوبی، احمدبن اسحاق یعقوبی(1385):تاریخ یعقوبی،ترجمه محمدابراهیم آیتی،تهران،نشربنگاه ترجمه وکتاب،ج دوم
همایون،محمدهادی(۱۳۹۲):کارکرد تمدن سازانه هجرت امام رضا به ایران،فصلنامه فرهنگ رضوی،شماره اول.
169 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 192- 169
تاثیر پذیری رفتار اخلاقی ایرانیان
از حضور امام رضا(ع) در ایران
عمران قاسمی کلشلو 1
داود اصفهانیان 2
محبوب مهدویان 3
معصومه قره داغی 4
چکیده
با هجرت امام رضا(ع) درایران فضاهای زیارتی و عبادی تاسیس شد که می توان به ساخت بناهایی مانند مساجد، حوزه های علمیه با محوریت فرهنگ تشیع اشاره نمود. مهاجرت سادات پس از ورود امام رضا(ع) به ایران که بعدها تحت تعقیب عباسیان قرار گرفته و عده زیادی از آنها در شهرهای مختلف به شهادت رسیدند و مزارهای هر یک به کانونی برای فرهنگ تشیع تبدیل و گسترش تشیع را فراهم کرد. مزارهای متبرک در ایران، نمودی از آرمان های تشیع که از اسلام ریشه گرفته بود و در حقیقت پشتوانة عظیمی برای معیارها و ارزش های والای مکتب تشیع محسوب می گردد. سوال اصلی این تحقیق عبارت ازاین که حضور امام رضا درایران چه تاثیری بر رفتار اخلاقی مردم داشت؟ روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی می باشد.نتایج ویافته های این تحقیق نشان می دهد که با حضور امام رضا(ع) در ایران مردم به سمت معنویّت هدایت شده و بعد از شهادت ایشان نیز با ترویج فرهنگ زیارت و حضور سادات دعوت شده مردم ایران در معنویّت رشد فزاینده ای پیدا کردند. پس از شهادت امام رضا دوستان و شیعیان آن حضرت متوجه زیارت آن حضرت شده و تدریجاً فضاهای زیارتی و عبادی در مشهد پدیدار گردید و اقشار مختلف مردم به ویژه علمای شیعه در آن سکنی گزیدند.
واژگان کلیدی
[1] . گروه الهیات و معارف اسلامی، تاریخ تمدن ملل اسلامی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
Email: omrangasemi86@yahoo.com
[2] . گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ،ایران. (نویسنده مسئول)
Email: esfahaniandavod@gmail.com
[3] . گروه الهیات و معارف اسلامی، تاریخ تمدن ملل اسلامی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
Email: dr.m.mahdavian@gmail.com
[4] . گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
Email: Masomehgaradagi90@gmail.com
تاریخ دریافت: 27/1/1402 پذیرش نهایی: 20/4/1402