The influence of Iranian culture in the establishment of Christianity in Armenia with considerations about some ritual terms of the Armenian Church
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationAli Rahmani 1 , Nadereh Nafisi 2 , Soleiman Aminzadeh 3 , Farzad Mafi 4
1 - PhD student of ancient Iranian history, Faculty of Literature and Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
2 - Assistant Professor of Culture and Ancient Languages, Faculty of Literature and Human Sciences, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
3 -
4 - Assistant Professor of Archaeology, Faculty of Literature and Human Sciences, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran
Keywords: Christianity, Armenia, ritual terms, Iranian languages,
Abstract :
In 301 AD, as a result of the efforts of "Gregor Roshangar", the first "Archbishop" (Catholicos) of the Armenian Apostolic Church, Christianity was announced as the official religion of Armenia. But it should be noted that Christianity was preached long before this date, that is, in the beginning of the first century AD by "Apostle Thaddeus" and in the second century by "Apostle Bartholomew". Although these two apostles had many followers, Christianity was not yet accepted by the general public in Armenia. Saints such as "Hripsime", "Gayane" and their disciples who were trying to spread Christianity were also stoned by the king's orders, because they had turned away from the popular religion of the time. Christianity spread in the North Caucasus lands mostly by Armenian and Georgian missionaries, but from the ninth to the twelfth centuries, all these Christian lands gradually converted to Islam and the Christian works in this region disappeared. For example, the first reference to the spread of Christianity by the Armenian Apostolic Church in Dagestan dates back to the 4th century AD; In one of the versions of "Darband Name" it is mentioned that the residents of Darband accepted Christianity in 355 AD. The authors of this article have investigated some religious terms of the Armenian Church such as "cross", "maabd" and "altar" and have shown that all these terms are derived from Iranian languages and even traces of them can be seen in the languages of the North Caucasus.
آساطوریان، گارنیک (1399)، «دو اصطلاح مسیحی در زبانهای شمال قفقاز»، پژوهشهای زبانی – ادبی قفقاز و کاسپین، شمـ 5، صص 7-12.
آگاتانگغوس (1382)، تاریخ ارمنیان، ترجمة گارون سارکسیان، تهران: نائیری.
آیوازیان (ترزیان)، ماریا (1371)، وامواژههای ایرانی میانة غربی در زبان ارمنی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آیوازیان، ماریا و گارنیک آساطوریان (1375)، «وامواژههای ارمنی در زبان فارسی»، ترجمة ماریان آیوازیان، فرهنگ، شمـ 17، صص 267-275.
آیوازیان، ماریا (1381)، «اطلاعاتی چند دربارۀ زبان ارمنی»، فصلنامۀ فرهنگی پیمان، س 6، شمـ 22.
بنونیست، امیل (۱۳۹۴)، دین ایرانی: بر پایۀ متنهای معتبر یونانی، ترجمۀ بهمن سرکاراتی، تهران: قطره.
پاسدرماجیان، هراند (1366)، تاریخ ارمنستان، ترجمۀ محمد قاضی، تهران: نشر تاریخ ایران.
توکلی، فرحناز (1389)، « نقش کلیسای ارمنی در تداوم استمرار هویت ارمنیان»، فصلنامۀ فرهنگی پیمان، س 14، شمـ 52 (آنلاین).
تیموری، اعظم/ حیدری، حسین (1396)، « بررسی تطبیقی جایگاه اعتقادی کلیسای ارمنی در میان دیگر فرقههای مسیحی»، فصلنامۀ فرهنگی پیمان، س 21، شمـ 81 (آنلاین).
جعفری دهقی، محمود (۱۳۸۳)، بازشناسی منابع و ماخذ تاریخ ایران باستان: از ورود آریاییها تا سقوط امپراتوری ساسانی، تهران: سمت.
خورنی، موسی (1982)، تاریخ ارمنستان، ترجمة گئورگی نعلبندیان، ایروان.
دریایی، تورج (1383)، شاهنشاهی ساسانی، ترجمۀ مرتضی ثاقبفر، تهران: ققنوس.
روزبه زرّینکوب و علی علیبابایی درمنی (1392)، «مطالعة تطبیقی ساختار اجتماعی ایران و قفقاز در دورههای اشکانی و ساسانی با تکیه بر منابع تاریخی قفقازی»، تاریخ ایران، شمـ 73، صص 117-138.
سارگسیان، ک. خ و دیگران (1360،) تاریخ ارمنستان، ترجمۀ ا. گرمانیک، جلد اول، تهران: بینا.
صادقی، علیاشرف (1357)، تکوین زبان فارسی، تهران: دانشگاه آزاد ایران.
کوریون (1381)، زندگی مسروپ ماشتوتس، ترجمۀ گارون سارکسیان، تهران: نائیری.
هوار، کلمان (1379)، ایران و تمدن ایرانی، ترجمۀ حسن انوشه، تهران: امیرکبیر.
ولسکی، یوزف (1386)، شاهنشاهی اشکانی، ترجمۀ مرتضی ثاقبفر، تهران: ققنوس.
یاراحمدی، مهدی (1391)، «آوارایر، طعم شکست در بوی پیروزی»، فصلنامۀ فرهنگی پیمان، س 16، شمـ 60 (آنلاین).
Ačaryan, Hr. (1926), Hayerēn armatakan baṛaran, 4. vol., Erevan.
Agathangelos. (1976), History of the Armenians, R. W. Thomson (trans.), New York.
Ananias of Širak. (1992), The Geography of Ananias of Širak (AŜXARHAC‛OYC‛) to the Geography (The Long and Short Recensions), Introduction, Translation and Commentary by R. H. Hewsen, Weisbaden.
Chaumont, M. L. (1986). “Armenia and Iran: ii. The Pre-Islamic Period”, Encyclopaedia Iranica, Edited by E. Yarshater, vol. II, pp. 418-438.
Garsoian, N. (1997), “The Emergence of Armenia,” The Armenian People from Ancient to Modern Times, vol. 1: The Dynastic Periods, R. G. Hovannisian (ed.), New York: St. Martin’s Press.
Hewsen, R. H. (1997), “The Geography of Armenia,” The Armenian People from Ancient to Modern Times, vol. 1: The Dynastic Periods, ed. R. G. Hovannisian (ed.), New York: St. Martin’s Press.
Kent, R. G. (1950). Old Persian (Grammar, Texts, Lexicon), New Haven.
Lang, D. M. (1983), “Iran, Armenia and Georgia,” The Cambridge History of Iran, vol. 3, pt. 1, The Seleucid, Parthian and Sasanian Periods, Ehsan Yarshater (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
Moses Khorenatsi (1978), History of the Armenians, R. W. Thomson (trans.), Harvard: Harvard University Press.
Pawstos Buzannd (1985), History of the Armenians, Robert Bedrosian (trans.), New York.
Russel, J. (1987), Zoroastrianism in Armenia, Harvard University Press.
Strabo (1988), The Geography of Strabo, H. L. Jones (trans.), London.
49 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 70 - 49
تأثیر فرهنگ ایرانی در استقرار مسیحیت در ارمنستان
با ملاحظاتی دربارۀ چند اصطلاح آیینی کلیسای ارمنی
علی رحمانی 1
نادره نفیسی 2
سلیمان امینزاده 3
فرزاد مافی 4
چکیده
در سال 301 میلادی در نیتجۀ تلاشهای «گریگور روشنگر»، نخستین «اسقف اعظم» (Catholicos) کلیسای حوّاری ارمنی (Armenian Apostolic Church)، مسیحیت دین رسمی ارمنستان اعلام شد. ولی باید توجّه داشت که مسیحیت مدتها پیش از این تاریخ یعنی در اوایل قرن نخست میلادی توسط «تادئوس رسول» (Apostle Thaddeus) و در قرن دوم به وسیلۀ «بارتولمیوس رسول» (Apostle Bartholomew) تبلیغ میشد. اگرچه این دو رسول، پیروان متعدّدی داشتند، ولی هنوز آیین مسیحیت در ارمنستان از طرف عموم مردم پذیرفته نشده بود. قدیسههایی مانند «هریپسیمه» (Hripsime)، «گایانه» (Gayane) و شاگردانشان نیز که در تبلیغ مسیحیت میکوشیدند، به دستور پادشاه سنگسار شدند، زیرا از دین مرسوم زمانه رویگردان شده بودند. مسیحیت در سرزمینهای شمال قفقاز نیز، بیشتر بهوسیلۀ مبلّغان ارمنی و گرجی گسترش یافت، امّا از سدههای نهم تا دوازدهم میلادی، به تدریج تمامی این سرزمینهای مسیحی به اسلام گرویدند و آثار مسیحی در این منطقه از میان رفت. برای مثال، نخستین اشاره به رواج مسیحیت به وسیلۀ کلیسای حوّاری ارمنی در داغستان به قرن چهارم میلادی بازمیگردد؛ در یکی از نسخههای «دربندنامه» به پذیرش مسیحیت از سوی ساکنان دربند در سال 355 میلادی اشاره شدهاست. نگارندگان مقالۀ حاضر، به بررسی چند اصطلاح آیینی کلیسای ارمنی مانند «صلیب»، «معبد» و «محراب» پرداخته و نشان دادهاند که تمامی این اصطلاحات برگرفته از زبانهای ایرانیاند و حتی ردّپای آنها در زبانهای شمال قفقاز نیز دیده میشود.
واژگان کلیدی
مسیحیت، ارمنستان، اصطلاحات آیینی، زبانهای ایرانی.
[1] . دانشجوی دکتری تاریخ ایران باستان، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Email: alirahmany@ymail.com
[2] . استادیار فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. (نویسنده مسئول) Email: asal76514@gmail.com
[3] . استادیار تاریخ، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Email: s.aminzadeh300@gmail.com
[4] . استادیار باستانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Email: farzadmafi@ymail.com
تاریخ دریافت: 18/6/1402 پذیرش نهایی: 25/9/1402