Modernity and its effects on the architecture of contemporary mosques in Iran
Subject Areas :seyyed ehsan mousavi 1 , Mohsen golriz 2
1 - Department of Architecture, Yadgar Imam Khomeini Shahre Ray Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Department of Architecture, Shahab Danesh University, Qom, Iran
Keywords: Modern architecture, mosque design, modern mosques, influence of modernity.,
Abstract :
In the contemporary era, one of the most obvious cultural features of contemporary philosophy is the phenomenon of modernity and as a style, modernism thinking. Modern architecture, which was formed based on the evolution of the traditional society, industrialization and change in the way of life and people's views in the West, is a style that has influenced the architecture and urban planning of Iran more than other western architectural styles. This modern view, followed by modern and academic architects of the new generation, has had a great impact on the design of buildings, including the design of mosques. One of these most important effects is the change in the form and spaces of the building in the contemporary era. Meanwhile, there are many variations and imaginative patterns in design, and mosques cannot be considered to have specific shape characteristics. This article aims to recognize the design trends of mosques in the contemporary era with the influence of modernity on such designs, and by identifying indicators and by describing and analyzing the design, it has classified them in a way. The research method in this article is descriptive-analytical and the method of collecting information is library and documentary. Finally, based on the investigations carried out in this way, it can be acknowledged that some special works in architecture (such as shrine buildings) have a stable core that is beyond time, which can be considered the soul and body of the imitation work.
1- احمدی، بابک(1377). مدرنیته و اندیشه انتقادی. تهران: نشر مرکز.
2- بانی مسعود، امیر(1388). معماری معاصر ایران: در تکاپوی بین سنت و مدرنیته. تهران: انتشارات هنر معماری قرن.
3- باور، سیروس(1388). نگاهی به پیدایی معماری نو در ایران. تهران: نشر فضا.
4- پیرنیا، محمد کریم(1369). شیوه¬های معماری ایرانی. تهران: نشر هنر.
5- حبیبی، محسن(1384). شرح جریانهای فکری معاصر و شهرسازی در ایران معاصر. کنگره بینالمللی تاریخ معماری و شهرسازی ایران.
6- حداد، پیمان؛ و فروتن، منوچهر(1397). بررسی مؤلفههای معماری در مساجد معاصر ایران: رویکردها و روشها، فصلنامه مطالعات محیطی هفت حصار، 7(25)، 5-18. dor:20.1001.1.23225602.1397.7.25.3.5
7- سلطان¬زاده، حسین(1389). کثرتگرایی و وحدت در معماری داخلی مساجد. فصلنامه معماری و فرهنگ، 29، 13-6.
8- عسگری، علی؛ و محمدی¬سالک، مریم(1400) سنجش انگاره¬های قیاسی از منطق روش¬شناسی در الگوگیری تاریخی معماری معاصر ایران. فصلنامۀ تخصصی معماری، مرمت و شهرسازی رف، 1(1)، 19-38.
9- قاسمی، زهرا؛ و افشاری، مرتضی(1401). تحلیل معماری مسجد تئاتر شهر تهران بر مبنای شاخصهای هنر اسلامی. جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی، 3(2)، 80-106.
10- قبادیان، وحید(1382). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
11- قبادیان، وحید(1392). سبکشناسی و مبانی نظری در معماری معاصر ایران. تهران: انتشارات علم معمار.
12- مجتهدزاده، روحالله؛ و نام¬آور، زهرا(1391). مساجد معاصر و احیای هویت قدسی، مجله صفه، 21(4)، 21-32. dor:20.1001.1.1683870.1390.21.4.2.6
13- مزینی، منوچهر(1376). از زمان و معماری. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
14- موسوی، سید محسن؛ و قوچانی، محیا(1401). تأثیر جهت قبله بر سلسلهمراتب حرکتی در مساجد با واکاوی در سبکهای معماری ایرانی- اسلامی، نشریه پژوهشهای معماری اسلامی، 9(4)، 45-58. doi:10.52547/jria.9.4.4
15- نقره¬کار، عبدالحمید(1393). ارزیابی و نقد طرح و ساختمان جدید مسجد ولیعصر در مجاورت تئاتر شهر (تهران). پژوهشهای معماری اسلامی، 1(2)، 23-39.
16- Curtis, W. (1999). Modern architecture since 1900, London 1982, tr. it. L'architettura moderna del Novecento, Bruno Mondadori, Milano.