Investigating the relationship between the components of academic guidance and the attitude and academic progress of 10th grade students in Flowerjan city in the academic year of 2019-2020
Subject Areas :Fateme Izadi garmaseh 1 , لطفعلی عابدی 2
1 - Master of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences, Department of Humanities, Safahan Cultural and Educational Institute, Isfahan, Iran.
2 -
Keywords: Keywords: academic guidance, academic attitude, academic progress, students.,
Abstract :
Fateme Izadi Garmaseh Lotfali Abedi Abstract The purpose of this research was to investigate the relationship between the components of academic guidance with the attitude and academic progress of tenth grade students in Flowerjan city in the academic year of 2019-1400. The method used in the research was causal-comparative. The statistical population of the research included all the second high school male students of Flowerjan city in the academic year of 2019-2019 in the number of 2885 people, of which 120 people were selected as a sample using a random cluster sampling method. The measurement tool used to measure the academic guidance, the score obtained in the sample sheet number 6 of the students' academic guidance, to measure the academic progress, the grade point average at the end of the academic year of the students in the chosen field in the 10th grade, which was recorded in their files, and for The measurement of academic attitude was the academic attitude questionnaire (Akbari 2014; quoted by Pasha Sharifi et al., 2015) to examine students' views.The obtained results showed that: 1) there is a significant relationship between academic guidance and its components (performance, ability, desire, teacher's grade, parents' grade and own grade) with students' academic progress. 2) There is a significant relationship between students' academic guidance and its components (ability, desire, advisor's grade, parents' grade, and their own grade) and their attitude towards their field of study. 3) There is a significant positive relationship between students' academic progress and attitude 4) The regression results showed that approximately 26% of the variance of dependent variables (educational progress and attitude towards the field of study) is explained by the independent variable (educational guidance and its components)
منابع
- احمدی، سید احمد. (1394). مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره، تهران: انتشارات سمت.
- خدابخش، لیلا (1397). بررسی مقایسهای عوامل مرتبط با انتخاب رشتههای مختلف فنی و حرفهای در بین نوجوانان، اولین کنفرانس سراسری توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
- رضوی زاده، ندا، ورشوی، سمیه. (1401). واکاوی چالشها و موانع فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان دورة اول متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(3): 435-405.
- شفيع آبادي، عبدالله(1387). مقدمات راهنمايي و مشاوره ، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور
- غلامي، يارمحمد( 1398) بررسی تأثیر و نقش معلم در فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. نخستين همايش فراخوان مقاله در زمينه مشاوره ، گروه آموزشي کارشناسي مشاوره معاونت پرورشي اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
- لری جعفرآبادی ، یوسف،( 1379 ). ارزشیابی نحوه اجرای آیین نامه هدایت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه از شهر کرمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید با هنر کرمان
- محبت منبری، کامبیز پوشنه، علی اکبر خسروی بابادی، (1402). شناسائی عوامل موثر بر نظام هدایت تحصیلی دانش آموزان جهت ارائه الگوی راهبردی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 16(4)، 122-146.
- محمدی، راضیه. رئیسی، عباس (1401). آسیبشناسی تحقق سیاست توسعه متوازان در فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان، دانش انتظامی چهارمحال و بختیاری. 11(4): 103-128.
- موسوی، سید علی. پیرانی، عارف. مومنی، حسن (1399). آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایة نهم استان ایلام، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 19(3): 122-144.
- نظری نیا، مرضیه، صفرنواده، مریم، شفیعی، ناهید و اسمعیل زاده، زهره. (1401). شناسایی شاخصها، مولفهها و ابعاد هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه. خانواده و بهداشت، 12(الف(ویژه جوانان)), 154-169.
- نظرینیا مرضیه، صفرنواده مریم، شفیعی ناهید، اسمعیل زاده زهره(1401). وضعیت هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت; ۶ (۴) :۳۲۳-۳۲۷
- نيکزاد، محمود و مهرآرا، علي اکبر( 1398). زمينه راهنمايي و مشاوره در تعليم و تربيت ، چاپ پنجم ، تهران: انتشارات کيهان.
- Ambogo, M. P., Ayiro, L., & Kipsoi, E. (2017). The impact of career counselors on career choice among secondary school girls in Vichuga county, Kenya Journal of Educational Planning, Economics & Management, 11(1), 1-19.
- Andrews , Rhys . Mc Glynn , Catherine . Mycock , Andrew .( 2019). Student’s attitudes towards history : Does self – identity matter ? Journal Research V15. n 363.1– 333
- Barabari H, Arvin B. (2021). Comparison of students' academic and career aspirations: the study of Zahedan and Tehran, Educational Research Quarterly, 37 (2): 127-146.
- Borgna, Camilla (2022). Old habits die hard? School guidance interventions and the persistence of inequalities. Research in Social Stratification and Mobility, 81, October 2022, 100728
- Braun, V., & Clarke, V. (2016). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
- Braun, V., Clarke, V., & Terry, G. (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide, SAGE Publications Ltd.
- Plant, P. (2015). Career Guidance in Vocational Education and Training and in the Workplace. International Encyclopedia of Edu-cation (Third Edition), 269-274.
- Reeves , Jenelle ( 2007) . Teacher investment in learner identity . Teaching and Teacher Education 91. 30– . 05
- Strang, R., & Morris, G. (2017). Guidance in the classroom. New York, MacMillan.
- Ziegler, N., & Opdenakker, M-Ch. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation, Learning and Individual Differences, 64: 71-82.
فصلنامه راهبرد توسعه/ سال نوزدهم/ شماره 4 (پیاپی76)/ زمستان 1402/ 213-195
Quarterly Journal of Development Strategy, 2024, Vol. 19, No.4 (76), 195-213
بررسی رابطه بین مولفه های هدایت تحصیلی با
نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم
شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399
فاطمه ایزدی گارماسه1
لطفعلی عابدی2
(تاريخ دريافت 31/3/1402 ـ تاريخ تصويب 7/11/1402)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
چكيده
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مولفه های هدایت تحصیلی با نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش مورد استفاده درتحقیق، علی – مقایسه ای بود . جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 2885 نفر بود که 120 نفر از روش نمونه گیری خوشه ای از نوع تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده برای سنجش هدایت تحصیلی، امتیاز مکتسبه در نمونه برگ شماره 6 هدایت تحصیلی دانش آموزان، برای سنجش پیشرفت تحصیلی، معدل پایان سال تحصیلی دانش آموزان در رشته ی انتخابی در پایه ی دهم که در پرونده آن ها ثبت بود و برای اندازه گیری نگرش تحصیلی، پرسشنامه نگرش تحصیلی (اکبری 1383؛ به نقل از پاشا شریفی و همکاران، 1387) جهت بررسی دیدگاه های دانش آموزان بوده است. نتایج به دست آمده نشان داد که : 1) بین هدایت تحصیلی و مولفه های آن(عملکرد، توانایی، رغبت، نمره معلم، نمره اولیا و نمره خود) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری برقرار است. 2) بین هدایت تحصیلی دانش آموزان و مولفه های آن (توانایی، رغبت، نمره مشاور، نمره اولیا و نمره خود ) با نگرش آنان به رشته تحصیلی خویش رابطه ی معناداری وجود دارد.3) ارتباط معنادار مثبتی بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نگرش آنان به رشته تحصیلی خویش وجود دارد.4) نتایج رگرسیون نشان داد که تقریبا 26 درصد از واریانس متغیرهای وابسته (پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به رشته تحصیلی) توسط متغیر مستقل (هدایت تحصیلی و مولفه های آن) تبیین می شود.
کلیدواژه : هدایت تحصیلی، نگرش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان
(1)- مقدمه
وزارت آموزش و پرورش برنامه ی هدایت تحصیلی را برای تحقق دو هدف، هماهنگ ساختن برنامه های آموزشی با ویژگی های فردی دانش آموزان و تامین نیازهای جامعه، طراحی و اجرا کرده است(منیری و همکاران، 1401). مــاده شصــت و نــه از آیــین نامــه آموزشــی، هــدایت تحصیلی را ایــن گونــه تعریــف کــرده اســت: غــرض از راهنمــایی و هــدایت تحصــیلی در دوره متوســطه، هــدایت دانش آموزان بـه سـمت مناسـب تـرین شـاخه یـا رشـته تحصـیلی بـر اسـاس اسـتعداد و علاقــه آنــان و بــه تناســب امکانــات و نیازهــاي کشــور اســت(برابری و آروین، 2021). راهنمایی و مشاوره بی تردید در رشد و تعالی زندگی فردي و اجتماعی انسان و دگرگون کردن آدمی و تحول حیاتی او جایگاهی خاص و بی نظیری دارد و می تواند نیروي محرکه ی سراسر زندگی انسان باشد(زیگلر و اوپدناکر، 2018). اما با وجود گذشت نیم قرن باز هم مشکلات و موانعی در اجرای برنامه های هدایت تحصیلی در ایران وجود دارد و بی تردید کارایی و ثمربخشی بیشتر، بهبود کیفیت کار، موفقیت و رضایت فرد در صورتی میسر می شود که توانایی ها و استعدادهای فرد با مشاغل مورد نیاز جامعه متناسب شود (لری، 1379). برای یک فرد کسب تحصیلات در یک رشته مهارت ها، علایق و توانایی هایی را به همراه دارد که منجر به یک زندگی رضایت بخش، موفق و شاد می شود(نظری نیا و همکاران، 1401). از آنجایی که افراد علایق و توانایی های متفاوتی دارند پس هر شخص در حوزه های مختلفی می تواند موفق شود(استرنج3، 2017). بنابراین برای دانش آموزان امکان کشف توانایی و علایق خود و هدایت شدن در مسیر شغلی و آموزش صحیح بیشترین اهمیت را دارد (آندروس4، 2019). در جوامع کنونی برنامه راهنمایی یکی از جنبه های اساسی آموزش و پرورش به شمار می آید(پلانت، 2015). (صافی (۱۳۹۳) با تاچریا 5(۱۹۶۳) راهنمایی و هدایت تحصیلی را به عنوان آغاز همه هدايت ها توصیف می کند(رضوی زاده و ورشوی، 1401). به عقیده قاضی (۱۳۷۸) راهنمایی تحصیلی نباید به سال های معینی در حیات مدرسه ی فرد محدود شود بلکه لازم است راهنمایی برای تمام افراد و در تمام سطوح آموزش و پرورش یعنی از کودکستان تا پایان دانشگاه فراهم شود، بنابراین راهنمایی پویشی است مداوم، که باید از کودکستان آغاز و تا دانشگاه ادامه یابد و لازم است دارای طرح کلی و واحدی باشد با برنامه مدرسه پیوستگی داشته و از آن پیروی کند (نیکزاد و همکاران، 1398).
خدمات ياري رساني به دانش آموزان از جمله اقدامات مهم در آموزش و پرورش است(بورگان6، 2022). انتخاب رشته ی متناسب با حرفه ی مورد نظر، نمونه ای بارز از خدمت رسانی آموزش و پرورش محسوب می شود و فراهم کردن بستري مطلوب برای شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد اقدامی لازم در این زمینه است (رویس7، 2007: 80). اما اینکه با تولد رشته های جدید در جامعه نوجوانان و سرمایه های اصلی کشور و علوم مختلف و گسترش تکنولوژی مواجه هستیم باعث شده تا افراد در امر انتخاب رشته ی تحصیلی متناسب با حرفه ی مورد انتطارشان با مشکل مواجه شوند(خدابخش، 1397). دراين راستا شناسايي نيازها و امکانات محيط جهت اخذ تصميمات اصولي و منطقي، بسیار ضروري به نظر ميرسد. بديهي است دوران بحراني بلوغ و نوجواني اين مشکلات را دو چندان خواهد کرد(موسوی و همکاران، 1399). کيامنش(1382) بيان کرده است که در بررسيهاي انجام شده توسط آموزش و پرورش حدود 60 درصد دانش آموزان دختر و 50 درصد دانش آموزان پسر، مشاور را به عنوان منجي جهت هدايت تحصيلي پذيرفتهاند و از کمک او در زمینه ی انتخاب رشته ی تحصیلی بهره می جویند(نظری نیا و همکاران، 1401). لذا بايد مشکلات و مسائلی که هدایت تحصیلی در عمل با آن مواجه است بررسی گردد. هرچند علل گوناگونی از جمله عدم مشارکت کارکنان مدرسه، نبودن ابزار و وسايل سنجش دقيق، کمبود کادر آموزشي متخصص در رشته مشاوره و ... باعث شده تا این فرآیند نتواند به اهداف از پيش تعيين شده خود نائل شود (شفيع آبادي، 1387 : 33).
استرانگ 8(۱۹۶۴) هدایت تحصیلی را به عنوان کمک به دانش آموزان می داند که باید یک برنامه آموزشی مناسب را طرح ریزی نموده و باآن پیشرفت کنند(آمبوگو و همکاران، 2017). این برنامه شامل تصميمات درباره ی رشته انتخاب دوره و تحصیلات پیشرفته، یادگیری مهارت ها و سازگاری در مدرسه که در سطوح مختلفی در برنامه دبیرستان باشد(نویدی، 1397). منظور از راهنمایی تحصیلی، کمک کردن به دانش آموزان در انتخاب دروس یا رشته های تحصیلی آگاهی از مقررات امتحانی برطرف کردن مشکلات درسی و خلاصه هر مسئله و مشکلی است که برای دانش آموزان امکان بروز در کلاس درس یا مدرسه را دارد(بارون9، 2016). اما هدف از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه هدایت دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای کشور است (احمدی، 1394). علاوه بر این راهنمایی و هدایت تحصیلی، برای دانش آموزانی که به خاطر عملکرد تحصیلی ضعیف قصد ترک تحصیل دارند، بسیار مهم و سرنوشت ساز است. برای مثال در آمریکا تخمین زده می شود که هر روز 7200 دانش آموز ترک تحصیل می کنند (هر سال 3/1 میلیون نفر). همچنین انتظار می رود تا سال 2020 ،65 درصد مشاغل به مدرک تحصیلی (دیپلم) نیاز داشته باشند(محمدی و همکاران، 1401).وقتی که شمار دانش آموزانی که از دبیرستان ترک تحصیل می کنند بررسی می شود، یعنی 3/1 میلیون نفر در بازار کار به خاطر نداشتن مدرک تحصیلی دبیرستان، قادر به یافتن شغل با توجه به آنچه ذکر شد بررسی روش صحیح هدایت تحصیلی و میزان کارآیی آن در نتیجه گیری نهایی و کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته ی مناسب و متوازن امری ضروری است.(آندروس و همکاران، 2019). هدایت نامتعادل دانش آموزان به سوی رشته های تحصیلی، موجب سردرگمی، بی هدفی، اتلاف وقت می شود حتی می تواند موجبات هدر رفتن منابع کشور و فرصت های شغلی بیشتر را فراهم آورد. در مقابل اگر هدایت تحصیلی با شناخت توانایی ها و رغبت های افراد و نیازها و امکانات جامعه در توازن باشد، حرکت نظام آموزشی در جهت هدف های پیش بینی شده به صورت منظم و شایسته انجام خواهد گرفت(بارون10، 2021). به همین منظور این تحقیق ارتباط معیارهایی که برای شناخت توانایی ها، استعدادها و رغبت های دانش آموزان در سیر هدایت تحصیلی آنان مورد استفاده قرار می گیرد را با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی می نماید(زرافشان، 1395). و میزان همبستگی هر یک از ملاک های نظر دانش آموزان، نظر دبیر، نظر مشاور، نظر اولیا، آزمون های مشاوره ای و پیشرفت تحصیلی را مشخص می کند تا ملاک هایی که ضریب همبستگی معنادار با پیشرفت تحصیلی شان دارد مورد بررسی قرار گیرد، بدیهی است که عامل های بسیاری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر می باشد.(غلامی، 1398).
(2)- پیشینه پژوهش
فرشاد (1399) در رساله خود با عنوان بررسی تأثیر برنامه راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته های تحصیلی به ویژه رشته های فنی مشخص نموده که بدون وجود برنامه راهنمایی و مشاوره در مدارس راهنمایی نمی توان اطلاعات تحصیلی دقیقی به دانش آموزان داد، عسگری و عابدی (۱۳۹۷) در تحقیق خود با عنوان عوامل موثر بر هدایت تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم" به این نتیجه رسیدند که یکی از عوامل موثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان، عوامل اجتماعی می باشد که تحت عنوان عوامل تسهیل گر و عوامل بازدارنده نام گذاری می شوند، سلمانی و صایمی (۱۳۹۷) در تحقیقی با عنوان " بررسی عوامل موثر بر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی نتیجه گرفتند که راهنمایان و مشاوران، اولیا دانش آموز، علایق و انگیزه های دانش ،آموزان همسالان و دوستان و وسایل ارتباط جمعی از عوامل موثر بر هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم می باشند، پاشاشریفی،گنجی، صابری و غلامی (۱۳۹۶) در تحقیق خود با عنوان پیش بینی پیشرفت تحصیلی، نگرش به تحصیل، انگیزش پیشرفت و نگرش فناورانه دانش آموزان در کلاس های دارای "فناوری به این نتایج دست یافتند که میانگین نگرش به فناوری پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت و نگرش به تحصیل در کلاس های دارای فناوری بالاتر از کلاس های با وضعیت آموزشی بدون فناوری است، مطالعه مالهرن 11(2020) در خصوص نقش مشاوران مدرسه نشان داد که، ارائه اطلاعات و کمک مسقیم مشاوران به دانش آموزان در خصوص تحصیل و شغل، بر ایجاد فرصت ها و پیشرفت تحصیلی شغلی دانش آموزان مؤثر است، کودرینسکیا12 و همکاران(2020) با بررسی سطح هدفمندی و کیفیت فعالیت های راهنمایی تحصیلی و شغلی در مدارس روسیه و با نظرسنجی اجتماعی از 120 نفر دانش آموز کلاس های هشتم تا یازدهم به این نتیجه رسیدند که بازدیدها مشارکتی، کلاس های بازی محور، فعالیت های تمرینی و استفاده از فناوری های جدید در آگاهی تحصیلی/ شغلی دانش آموزان مؤثر است، مارتینز13(2019) در مطالعه ای خود به بررسی رابطه ی معنادار هدایت تحصیلی نادرست و افت تحصیلی دانش آموزان پرداخت، نتایج نشان داد که عدم ارتباط مؤثر مشاور با دانش آموزان و عدم ارزیابی دقیق و صحیح از استعدادهای دانش آموزان در فرآیند هدایت تحصیلی تاثیر گذار می باشد تحقیقات انجام شده به بررسی هدایت تحصیلی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی پرداخته بودند لیکن تاکید این تحقیق بر بررسی تاثیر مولفه های هدایت تحصیلی در انتخاب رشته، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در آن رشته و به طور جزئی تر بررسی صحت آزمون های رغبت و توانایی می باشد، به این دلیل که این عامل ها مبنای هدایت تحصیلی دانش آموزان آموزش متوسطه بود که سوال اصلی در این تحقیق این است که آیا بین مولفه های هدایت تحصیلی با نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 رابطه وجود دارد؟
فرضیات این تحقیق عبارتنداز:
فرضیه اصلی تحقیق: بین مولفه های هدایت تحصیلی با نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 رابطه وجود دارد.
فرضیات فرعی:
ü بین هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399
ü رابطه وجود دارد.
ü بین مولفه های هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 رابطه وجود دارد.
ü بین هدایت تحصیلی و نگرش دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 نسبت به رشته تحصیلی انتخابی رابطه وجود دارد.
ü بین مولفه های هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و نگرش دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 نسبت به رشته تحصیلی انتخابی رابطه وجود دارد.
ü بین نگرش دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان نسبت به رشته تحصیلی انتخابی و پیشرفت تحصیلی آن ها در سال تحصیلی 1400-1399 رابطه وجود دارد.
ü بین ابعاد نگرش دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان نسبت به رشته تحصیلی انتخابی (نگرش نسبت به تکالیف، نگرش نسبت به معلم و نگرش نسبت به مدرسه) و پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی 1400-1399 آنان رابطه وجود دارد.
(3)- روششناسی
تحقیق حاضر از لحاظ روش، پس رويدادي14 ميباشد .در اين نوع از مطالعات تحقیقگر امکان دستکاري و دخل و تصرف در متغيرها را ندارد، به سخن ديگر تغييرات متغير مستقل در اختيار تحقیقگر نبوده بلکه از پيش و تحت تأثير عواملي که خارج از کنترل محقق ميباشند تغيير نموده است، از سوي ديگر با توجه به ماهيت فرضيههاي تحقیق ميتوان از طرح علي ـ مقايسهاي سخن به ميان آورد که ماهيت پس رويدادي دارد. جامعه آماري در اين تحقيق شامل تمامي دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان فلاورجان در سال تحصيلي 1401-1400 ميباشد که تعداد کل آن ها 2885 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بوده است بدين منظور از بين 38 مدرسه ی شهرستان 4 مدرسه ی متوسطه ی اول به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت و از هر مدرسه به صورت تصادفی مطابق لیست کلاسی 30 نفر را به عنوان نمونه انتخاب شد که جمعا 120 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته است در این راستا ابتدا پرسشنامه ی نگرش تحصیلی (اکبری 1383؛ به نقل از پاشا شریفی و همکاران، 1387) در اختیار دانش آموزانی که در سال تحصیلی 1401-1400 در پایه ی دهم مشغول به تحصیل بودند قرار گرفت. بعد از انجام این کار معدل کل دانش آموزانی که به پرسشنامه پاسخ داده بودند، در رشته ی قبولی در هدایت تحصیلی و در پایه ی دهم در سال تحصیلی 1401-1400 مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات فوق از مدیران مدارس متوسطه دومی که ایشان مشغول به تحصیل بودند دریافت شد. سپس در مدارس متوسطه دوم همان دانش آموزان نمونه برگ های شماره 6 هدایت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت و امتیاز مکتسبه ی آنان در رشته ی پایه دهم جمع آوری گردید. پرسشنامه ی مورد استفاده شده شامل 30 گویه بود که در قالب طیف پنج گزینه ای لیکرت( در قالب گزینه های تقریبا هیچ وقت، ........تقریبا همیشه ) به دانش آموزان عرضه شده است. طریقه نمرهگذاری سوالات 3، 6، 7، 10، 13، 15، 22، 23، 25 و 29 معکوس و بازه نمرات این پرسشنامه بین 30 الی 150 بود. همچنین نمره 90 نقطه برش پرسشنامه بود. به منظور تعيين اعتبار صوري و محتوایی پرسشنامه ضمن اینکه پایایی آن در تحقیق مومنی مهمونی و صفدری (1395) با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شده بوده است، از قضاوت صاحب نظران واساتيد محترم از جمله استاد محترم راهنما و مشاور استفاده شد. پرسشنامه هدایت تحصیلی دارای 30 سوال بسته پاسخ (پنج گزينهاي) است که در آن سوالاتی در رابطه با میزان علاقه به رشته ی تحصیلی و مدرسه و … گنجانده شده است. نحوه نمره گذاری بر اساس مقیاس لیکرت برای گزینه های سوالات (تقریبا هیچ وقت ، به ندرت ، گاهی اوقات ، بیشتر اوقات ، تقریبا همیشه) به ترتیب از 1 تا 5 ، امتیاز در نظر گرفته شده است. پس از تهيه و تنظيم سئوالات بر روي 40 نفر ازگروه نمونه اجرا گرديد. تقريباً بعد از دو هفته مجدداً روي نمونه مورد نظر اجرا شد و از طريق روش ضريب آلفاي کرونباخ ضريب پايايي محاسبه گرديد که ضريب حاصله به ميزان 82/0 تعيين گرديد که نشان از اطمينان کافي از پايايي پرسشنامه دارد. جهت تجزيه و تحليل دادههاي به دست آمده؛ از نرم افزار spss استفاده شده است که به دو قسمت آمار توصیفی و استنباظی تقسیم می شود. در آمار توصیفی از فروانی و درصد و میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از ضریب پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
(4)- یافتهها
فرضیه فرعی (1)- بین هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم رابطه وجود دارد.
جدول (1)- آزمون پیرسون رابطه بین هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
متغیر | ضریب پیرسون | Sig | رابطه |
هدایت تحصیلی | 0.323 | 0.000 | مستقیم و متوسط |
نتایج آزمون پیرسون بین متغیر هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی نشان داد که ارتباط معناداری بین دو متغیر وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.01 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود پس می توان اظهار داشت که هدایت تحصیلی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در رشته انتخابی را داشته است و در آینده نیز می توان از این فرایند هدایت تحصیلی استفاده نمود.
فرضیه فرعی (2)-بین مولفه های های هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم رابطه وجود دارد.
جدول (2)- آزمون پیرسون رابطه بین مولفه های هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
متغیر | ضریب پیرسون | Sig | رابطه |
عملکرد | 0.168 | 0.04 | ضعیف و مستقیم |
توانایی | 0.260 | 0.004 | متوسط و مستقیم |
رغبت | 0.207 | 0.023 | متوسط و مستقیم |
نمره مشاور | 0.154 | 0.092 | ندارد |
نمره معلم | 0.355 | 0.000 | متوسط و مستقیم |
نمره اولیا | 0.349 | 0.000 | متوسط و مستقیم |
نمره خود | 0.235 | 0.010 | متوسط و مستقیم |
نتایج آزمون پیرسون بین مولفه هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و پیشرفت تحصیلی نشان داد که ارتباط معناداری بین عملکرد، توانایی، رغبت، نمره معلم، نمره اولیا و نمره خود با پیشرفت تحصیلی وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.05 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود اما بین نمره مشاور و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری پیدا نشد.
فرضیه فرعی (3)-بین هدایت تحصیلی و نگرش به رشته تحصیلی انتخابی دانش آموزان پایه دهم رابطه وجود دارد.
جدول (3)- آزمون پیرسون رابطه بین هدایت تحصیلی و نگرش
به رشته تحصیلی انتخابی دانش آموزان
متغیر | ضریب پیرسون | Sig | رابطه |
هدایت تحصیلی | 0.353 | 0.000 | مستقیم و متوسط |
نتایج آزمون پیرسون بین متغیر هدایت تحصیلی و نگرش به رشته تحصیلی انتخابی نشان داد که ارتباط معناداری بین دو متغیر وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.01 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود
فرضیه فرعی (4)-بین مولفه های هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و نگرش به رشته تحصیلی انتخابی دانش آموزان پایه دهم رابطه وجود دارد.
متغیر | ضریب پیرسون | Sig | رابطه |
عملکرد | 0.023 | 0.803 | ندارد |
توانایی | 0.282 | 0.002 | متوسط و مستقیم |
رغبت | 0.286 | 0.002 | متوسط و مستقیم |
نمره مشاور | 0.582 | 0.000 | قوی و مستقیم |
نمره معلم | 0.156 | 0.089 | ندارد |
نمره اولیا | 0.573 | 0.000 | قوی و مستقیم |
نمره خود | 0.501 | 0.000 | قوی و مستقیم |
نتایج آزمون پیرسون بین مولفه های هدایت تحصیلی (عملکرد، توانایی، رغبت، نمره مشاور، معلم، اولیا و خود) و نگرش به رشته انتخابی نشان می دهد که ارتباط معناداری بین توانایی، رغبت، نمره مشاور، نمره اولیا و نمره خود با نگرش به رشته انتخابی وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.05 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود اما بین نمره معلم و عملکرد با نگرش به رشته انتخابی دانش آموزان ارتباط معناداری پیدا نشد.
فرضیه فرعی (5)-بین نگرش به رشته تحصیلی انتخابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه رابطه وجود دارد.
جدول (5)- آزمون پیرسون رابطه بین نگرش به رشته تحصیلی
انتخابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
متغیر | ضریب پیرسون | Sig | رابطه |
نگرش به رشته تحصیلی انتخابی | 0.272 | 0.002 | مستقیم و متوسط |
نتایج آزمون پیرسون بین متغیر نگرش به رشته تحصیلی انتخابی و پیشرفت تحصیلی نشان داد که ارتباط معناداری بین دو متغیر وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.01 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود
فرضیه فرعی (6)-بین ابعاد نگرش به رشته تحصیلی (نگرش نسبت به تکالیف، نگرش نسبت به معلم و نگرش نسبت به مدرسه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه رابطه وجود دارد.
جدول (6)- آزمون پیرسون رابطه بین ابعاد نگرش به رشته تحصیلی (نگرش نسبت به تکالیف، نگرش نسبت به معلم و نگرش نسبت به مدرسه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
متغیر | ضریب پیرسون | Sig | رابطه |
نگرش نسبت به تکالیف | 0.322 | 0.000 | متوسط و مستقیم |
نگرش نسبت به معلم | 0.182 | 0.047 | ضعیف و مستقیم |
نگرش نسبت به مدرسه | 0.019 | 0.835 | ندارد |
نتایج آزمون پیرسون بین شاخص های هدایت تحصیلی (نگرش نسبت به تکالیف، نگرش نسبت به معلم و نگرش نسبت به مدرسه) و پیشرفت تحصیلی نشان داد که ارتباط معناداری بین نگرش نسبت به معلم و نگرش نسبت به تکالیف با پیشرفت تحصیلی وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.05 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود اما بین نگرش نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری پیدا نشد.
بین هدایت تحصیلی و پیشرفت و نگرش دانش آموزان پایه دهم نسبت به رشته تحصیلی انتخابی رابطه وجود دارد
به منظور محاسبه و برآورد معادله رگرسیونی در جهت انتخاب متغیرهای مدل رگرسیونی روش های مختلفی از جمله روش همزمان، پیش رونده، پس رونده و گام به گام وجود دارد. در این میان روش همزمان که ما در این تحقیق از آن استفاده کرده ایم، نسبت به سایر روش های مذکور به دلیل ترکیبی بودن از کاربرد بیشتری برخوردار می باشد. در این روش متغیرهای مستقل وارد معادله می شوند براساس آزمون رگرسیون چند متغیره به صورت همزمان و مطابق جدول10 میزان پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند.
جدول (7)- نقش متغیر مستقل در تبین متغیر های وابسته
همبستگی | ضریب همبستگی | ضریب همبستگی تعدیل یافته | ||||||
0.518 | 0.269 | 0.209 | ||||||
متغیر | B | انحراف استاندارد | بتا | t | سطح اطمینان | |||
هدایت تحصیلی | 0.057 | 0.020 | 0.260 | 2.821 | 0.006 |
در بررسی پیش بینی بین تاثیر عوامل مستقل همانطور که در جدول شماره 10 ملاحظه می شود با توجه به مقدار R2 در جدول می توان گفت که تقریبا 26 درصد از واریانس متغیرهای وابسته (پیشرفت و نگرش به رشته تحصیلی انتخابی) توسط متغیر مستقل (هدایت تحصیلی و مولفه های آن) توضیح داده شده است و ضریب بتا نشان می دهد که متغیر هدایت تحصیلی با بتا (0.260) بر متغیر های وابسته (پیشرفت و نگرش به رشته انتخابی تحصیلی) تاثیر گذار بوده است.
بحث و نتیجهگیری
در این تحقیق به بررسی رابطه بین هدایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شد نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین دو متغیر وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.01 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید شد این نتیجه همسو با تحقیقات کهخانی و همکاران(1400)، نوری و مقدم(1400)، وجدانی و همکاران(1400)، مینایی و همکاران(1391)، معروفی و کرمی(1394) و یازکی(2019)، دیبارتولا و همکاران(2017) می باشد. در تببین این نتیجه می توان گفت که هدایت تحصیلی دانش آموزان، فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانشآموزان برای آشنایی با استعدادها، علایق، تواناییها و ویژگیهای شخصیتی خویش از طریق مشاوره فردی، گروهی، ارزیابیها، مصاحبه با والدین و تكمیل چكلیستهای مربوط از یك طرف و شناخت از شاخهها و رشتههای تحصیلی، حرفه و مشاغل مورد نیاز جامعه از طریق ارائه بروشورها، بولتنها، اطلاعات آماری از مشاغل و نیازهای جامعه در برنامه درسی رسمی و غیررسمی برای انتخاب آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب است». ارائه مشاوره تحصیلی به دانشآموزان یك تلاش مهم و وقتگیر همیشگی در طول زندگی تحصیلی است. عدم آگاهی و علاقه نداشتن به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن ناهماهنگی بین شغل آینده افراد با نیازها و انتظارات میگردد و عواقب و پیامدهای سوء ناشی از این مسأله متوجه نظام آموزشی خواهد شد. به همین دلیل ارائه راهكارهای مؤثر برای هدایت تحصیلی دانش آموزان سبب افزایش كیفیت نظام آموزشی و بازدهی و كارایی بالای نیروی انسانی میشود. در واقع، شناخت رشتهها و علاقه به رشته تحصیلی حس مسئولیتپذیری را بالا میبرد كه به نوبه خود منجر به افزایش عملكرد افراد در تولید و ارائه خدمات میگردد. امروزه، بیشتر افراد تمایل به ادامه تحصیل در سطوح مختلف دارند. با عنایت به اینكه تحصیل در هر رشتهای بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر سطح رضایتمندی از زندگی، شغل و سلامت روان تأثیرگذار است، دقت و از آنجایی كه انتخاب در دوره متوسطه مقدمه انتخاب رشته دانشگاه و انتخاب شغل است، از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و باید رشتهای را برگزید كه با ویژگیهای شخصیتی و روحی فرد مطابقت داشته باشد و آینده شغلی، درآمد، رضایت و آرامش فرد را نیز تأمین كند پس اگر هدایت تحصیلی به صورت صحیح و کاربردی انجام شود باعث پیشرفت تحصیلی فرد می شود چون فرد در رشته ای که علاقه و حرفه دارد درس می خواند. همچنین در این تحقیق به بررسی رابطه بین هدایت تحصیلی و نگرش به رشته انتخابی دانش آموزان پرداخته شد نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین دو متغیر وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.01 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود که این نتیجه همسو یا تحقیقات مختار زاده و علیزاده(1398)، مرادی و تفتی(1392)، راهگوی و حسینی(2019)، سمانی و صائمی(2018)، مظلومیان و اقتصادی (2017) و کوینتز و ادوارز(2011) می باشد در تببین این نتیجه می توان گفت که فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاور به دانش آموزان تا ضمن آشنایی با استعداد ها، علایق و توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حرفه و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن به صورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند. امروزه هدایت تحصیلی به عنوان یک فعالیت محدوده مقطعی در این مسیر تحصیلی بارویکرد سیستمی و همه جانبه مشارکت تمامی عوامل مدرسه ای، اداری، آموزش، پرورش، رسانه، خانواده و دستگاه های اجرای زیر ربط ضروری است . و نظام تعلیمی و تربیتی ، باید دانش آموزان را به سطحی از تمایز یافتگی برساند که خود با آگاهی از استعدادها ، توانایی ها و رغبت های خویش و همچنین ظرفیت ها و محدودیت های محیطی به انتخابب آزادانه و آگاهانه اقدام کنند و اینکه پس از استخراج نتایج کمی ، تصمیم گیری نهایی به صورت کیفی و در تعامل سه جانبه میان مشاور ،دانش آموز و خانواده با لحاظ نمودن امکانات و محدودیت های محیطی انجام می شود. یکی ازبرنامه های راهنمایی و مشاوره در مدرسه ، هدایت تحصیلی است . از طریق هدایت تحصیلی به فرد کمک می شود تا خود را بشناسد با خصوصیات رشته های مختلف و نیازهای جامعه آشنا گردد، رشته مناسبی را انتخاب کند و بطور موفقیت آمیزی در آن رشته تحصیل کند . هدایت تحصیلی از دوره ابتدایی می تواند پی ریزی گردد، در دوره راهنمایی و دبیرستان استعدادهای دانش آموز کشف و رشته های مختلف تحصیلی شناخته شود تا در نهایت دانش آموز ، رشته متناسب با علاقه و استعداد خود را انتخاب کند . راهنمایی شغلی هم هر چند از دوره ابتدایی پی ریزی می گردد اما رسما در پی هدایت تحصیلی ادامه پیدا می کند.و همچنین در این تحقیق به بررسی رابطه بین نگرش به رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شد نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین دو متغیر وجود دارد چون سطع معناداری کمتر از 0.01 می باشد و با توجه به ضریب پیرسون می توان گفت که این ارتباط متوسط و مستقیم می باشد پس فرضیه تحقیق ما تایید می شود این نتیجه همسو با تحقیقات علی خانی(1400)، خمیسی و همکاران(1399)، راعی و همکاران(1397)، پاکدامن و همکاران(1394)، جمالی(1391)، وینر و همکاران(2019) و روسیر و مرکر(2018) می باشد در تبیین این نتیجه میتوان گفت که هدایت تحصیلی نقطه بهینه ای است که میان چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه تعادل ایجاد میکند تا دانشآموزان آگاهانه آینده شغلی خود را ترسیم کنند. فرآیند هدایت تحصیلی به استناد اسناد بالادستی به گونهای است که با انجام آن باید دانشآموزان را در مراحل و دورههای تحصیلی به منظور پاسخگویی به نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه آماده کرد. چندین انتخاب در زندگی افراد اهمیت بسیاری دارد که هدایت تحصیلی یکی از این چند انتخاب ها است؛ چراکه به انتخاب شغل در آینده منجر شده و باید با آگاهی انجام شود و اکنون تصمیم گیری برای این انتخاب مهم در زندگی با صدور برگه های هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه دوره اول برای دانش آموزان در بستر شبکه شاد آغاز شده است. فرآیند هدایت تحصیلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و آینده شغلی مناسبی را برای دانشآموز رقم میزند. اهمیت انتخاب شغل متناسب با استعداد و علاقه فرد با در نظرگرفتن ظرفیت ها و نیازهای جامعه مهمترین تصمیم امروز دانش آموزان برای تعیین رشته تحصیلی و انتخاب مسیر زندگی آنها است. مهمترین هدف افراد جامعه از تحصیل داشتن یک شغل مناسب است و اگر مشاوره های تعیین رشته تحصیلی به موقع انجام شود، جامعه با مشکلی به نام تحصیل کردگان جویای کار مواجه نمی شود و فرد انگیزه بیشتری برای درس خواندن پیدا می کند و موجب پیشرفت تحصیلی فرد می شود.
با توجه به ارتباط نگرش به رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی پیشنهاد می گردد مشاوران مدارس نسبت به شناسایی و برنامه ریزی جهت انتخاب رشته اقدامات لازم را انجام دهند.
منابع
- احمدی، سید احمد. (1394). مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره، تهران: انتشارات سمت.
- خدابخش، لیلا (1397). بررسی مقایسهای عوامل مرتبط با انتخاب رشتههای مختلف فنی و حرفهای در بین نوجوانان، اولین کنفرانس سراسری توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
- رضوی زاده، ندا، ورشوی، سمیه. (1401). واکاوی چالشها و موانع فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان دورة اول متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(3): 435-405.
- شفيع آبادي، عبدالله(1387). مقدمات راهنمايي و مشاوره ، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور
- غلامي، يارمحمد( 1398) بررسی تأثیر و نقش معلم در فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. نخستين همايش فراخوان مقاله در زمينه مشاوره ، گروه آموزشي کارشناسي مشاوره معاونت پرورشي اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
- لری جعفرآبادی ، یوسف،( 1379 ). ارزشیابی نحوه اجرای آیین نامه هدایت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه از شهر کرمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید با هنر کرمان
- محبت منبری، کامبیز پوشنه، علی اکبر خسروی بابادی، (1402). شناسائی عوامل موثر بر نظام هدایت تحصیلی دانش آموزان جهت ارائه الگوی راهبردی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 16(4)، 122-146.
- محمدی، راضیه. رئیسی، عباس (1401). آسیبشناسی تحقق سیاست توسعه متوازان در فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان، دانش انتظامی چهارمحال و بختیاری. 11(4): 103-128.
- موسوی، سید علی. پیرانی، عارف. مومنی، حسن (1399). آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایة نهم استان ایلام، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 19(3): 122-144.
- نظری نیا، مرضیه، صفرنواده، مریم، شفیعی، ناهید و اسمعیل زاده، زهره. (1401). شناسایی شاخصها، مولفهها و ابعاد هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه. خانواده و بهداشت، 12(الف(ویژه جوانان)), 154-169.
- نظرینیا مرضیه، صفرنواده مریم، شفیعی ناهید، اسمعیل زاده زهره(1401). وضعیت هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت; ۶ (۴) :۳۲۳-۳۲۷
- نيکزاد، محمود و مهرآرا، علي اکبر( 1398). زمينه راهنمايي و مشاوره در تعليم و تربيت ، چاپ پنجم ، تهران: انتشارات کيهان.
- Ambogo, M. P., Ayiro, L., & Kipsoi, E. (2017). The impact of career counselors on career choice among secondary school girls in Vichuga county, Kenya Journal of Educational Planning, Economics & Management, 11(1), 1-19.
- Andrews , Rhys . Mc Glynn , Catherine . Mycock , Andrew .( 2019). Student’s attitudes towards history : Does self – identity matter ? Journal Research V15. n 363.1– 333
- Barabari H, Arvin B. (2021). Comparison of students' academic and career aspirations: the study of Zahedan and Tehran, Educational Research Quarterly, 37 (2): 127-146.
- Borgna, Camilla (2022). Old habits die hard? School guidance interventions and the persistence of inequalities. Research in Social Stratification and Mobility, 81, October 2022, 100728
- Braun, V., & Clarke, V. (2016). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
- Braun, V., Clarke, V., & Terry, G. (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide, SAGE Publications Ltd.
- Plant, P. (2015). Career Guidance in Vocational Education and Training and in the Workplace. International Encyclopedia of Edu-cation (Third Edition), 269-274.
- Reeves , Jenelle ( 2007) . Teacher investment in learner identity . Teaching and Teacher Education 91. 30– . 05
- Strang, R., & Morris, G. (2017). Guidance in the classroom. New York, MacMillan.
- Ziegler, N., & Opdenakker, M-Ch. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation, Learning and Individual Differences, 64: 71-82.
[1] - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، موسسهی صفاهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
fateme.izadi1371@gmail.com
[2] - هیات علمی بازنشسته دانشگاه امام حسین (ع)
[3] 1- Strang
[4] - Andros
[5] - Tacharia
[6] - Borgna
[7] - Royce
[8] - strong
[9] - Braun
[10] - Baron
[11] - Mulhern
[12] - Kudrinskaya
[13] - Martinez
[14] - Ex-post_facto