Comparing Imam Khomeini's (RA) interpretation of Surah Hamad with Allameh Tabataba'i
Subject Areas : Islamic theologyAqila Musa Nia 1 , Ali Akbar Afrasiab pour 2 , maryam Bakhtiar 3
1 - PHD student of the Department of Islamic Mysticism and Thoughts of Imam Khomeini (RA), Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 -
3 -
Keywords: surah Hamd, Method of Interpretation. Art, Imam Khomeini, Allameh Tabatabai.,
Abstract :
The most important source of Islamic religious teachings is the Qur'an, whose interpretation and study of chapters and verses has been the focus of discussion in scientific and religious circles since the beginning of Islam. One of the most important surahs of the Qur'an is surah Hamd, which religious scholars and commentators, even if they have not interpreted all the chpters and verses of the Qur'an, have paid special attention to the interpretation of this chapter and explained it with various methods. Imam Khomeini as one of the influential personalities in the last century and Allameh Tabatabai, one of the prominent commentators of the Holy Quran, have been considered in various ways and one of the prominent examples of Imam Khomeini's works is the interpretation of Artistic interpretation of Surah Hamad. In this research, which is in the form of library, analytical and descriptive methods, the characteristics of Imam Tafsir's interpretation in this field are examined and the differences between their interpretations and Allameh Tabatabai's interpretations are explained. One of their differences is the different methods of interpretation in this surah.
امام خمینی ،آداب الصلوة، (1378) ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران،
امام خمینى(ره)، (1370) آداب الصلاة، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ7.
امام خمینی، ( 1379) صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، جلد3
امام خمینى(ره)، (1375) تفسیر سوره حمد، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى، چاپ اول.
ابن فارس، احمد، (1410)؛ معجم المقاییس اللغه، دارالفکر.
ازهری، محمد بن احمد(بی¬تا)؛ تهذیب اللغه، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
برنامه ی تلویزیونی حضرت ا امام خمینی،( 1358) قسمت اول ، نفسیر سوره حمد، شبکه ی یک سال.
خرمشاهی، بهاء الدین(1377)؛ «سوره فاتحه»، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران: دوستان-ناهید.
ججة الاسلام جوادمحدثى، بهمـن (1391) امام خميني و هنر متعهد ،سال يازدهم، شمـاره 67.
خمینی، روح الله (1394)، آداب الصلواه، تهران: موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ 22.
________ (1375)؛ تفسیر سوره حمد، تهران: موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول.
رضایی اصفهانی، محمد علی(1389)؛ سیمای سوره های قرآن، قم: انتشارات پژوهش های تفسیر و علوم قرآن.
رابطه خدا و خلق در تفسیر عرفانی امام خمینی، (پاییز و زمستان 1398)، پژوهشنامه عرفان دوفصلنامه علمی، سال یازدهم، شماره بیست ویکم.
سید حیدر علوى نژاد، پژوهش های قرآنی (1378) شماره 19 و 20 ویژه نامه امام خمینی (ره).
طباطبایی، محمد حسین(1390ق)؛ المیزان فی تفسیر القرآن،بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، چاپ دوم.
غلام علی رجائی،( 1382) برداشت هایی ازسیره امام خمینی(س) چاپ ششم، تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، ، جلد 3.
طبرسی، فضل بن حسن(1372)؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، تهران: ناصر خسرو، چاپ سوم.
فراهیدی، خلیل بن احمد، (1410ق )کتاب العین، محقق، مصحح، مخزومى، مهدى، سامرائى، ابراهیم، ج 7، ص 247، قم، انتشارات هجرت، چاپ دوم،
فیومی، احمد بن محمد(1987م)؛ المصباح المنیر ، مکتبه البنان، بیروت.
معرفت، محمدهادی(1410)؛ التمهید فی علوم القرآن، قم: حوزه علمیه.
مؤدب، سیدرضا (1380)؛ روشهای تفسیر قرآن، قم: دانشگاه قم.
هنر در اندیشه امام خمینی رحمه الله(1385) (روز هنر انقلاب اسلامی) مجله / گلبرگ/ شماره 73.