Pathology of the human resources system of the country's long-term plans
Subject Areas : Management, Economics, Accounting
1 -
Keywords: Human resources, political dimension, economic dimension, legal dimension, first and second plans,
Abstract :
Human resources are the key to the success of both private and public sector organizations. In the field of human resources management, there is a need to manage the empowerment, talent and competence of people through comprehensive and systematic processes. Pathology based on information is necessary and necessary to analyze and understand more precisely the structure, interactions, procedures and methods, management styles and other elements of the solution-seeking system. This research was carried out with the aim of analyzing the human resources system of the country's long-term plans. It is necessary to always monitor the environmental changes and formulate the organization's strategies and human resource strategies based on them, and identify and manage existing and future challenges. The existence of a strategic perspective and thinking in the organization causes human resource managers and employees not to stay within the limits of the present and pay attention to distant horizons and in addition to identifying and managing the existing challenges, they also identify and manage the upcoming challenges. In order to collect the data required for the research, it was collected using interviews with experts and managers related to the field of human resources. Then, using T-test and hierarchical method, the identified injuries were analyzed. In this research, 4 dimensions of executive, political, economic and legal factors were identified as damage and finally the final model was presented.
منابع فارسی
1) الواني، سيدمهدي و قاسمي، احمدرضا،(1377)،مديريتومسئوليتهاياجتماعيسازمان، تهران: سازمان مديريت صنعتي.
2) بامبرگر، پيتر و لن مشولم ( 2000 ). استراتژي هاي منابع انساني. ترجمه ي علي پارسائيان و سيدمحمد اعرابي، تهران: دفتر پژوهش هاي فرهنگی.
3) عادل و مومنی، منصور، ( 1381 ) ، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران: بازتاب.
4) مومنی، منصور ، ( 1386 ) ، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، تهران: کتاب نو.
5) اندرسون، والري. ( 1387 ).تحقیق در مدیریت منابع انسانی، ترجمه سید محمد اعرابی و سعیده امیري،دفترپژوهش های فرهنگی
6) دفت،ريچاردال.(1377).تئوري وطراحي سازمان،ترجمه علي پارسيان ومحمداعرابي.چاپ6.سال 1388.دفترپژوهشهاي فرهنگي
7) ارمسترانگ،ميشل.(1388).دستنامه مديريت منابع انساني.ترجمه حسين پهلوانيان.سيدمهدي ميرحسيني زواره وجمشيدکمايي.انتشارات نيکوروش.
8) بکر برایان، هیوزلید مارک و اولریش دیو. ( 1388(.روش های ارزیابی متوازن منابع انسانی)رابطه بین افراد ، استراتژی و عملکرد )ترجمه پرویز احمدی با همکاری لقمان رحمان پور انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی .
9) نادري، عزت اله و سيف نراق، مريم.(1380).روشهاي تحقيق وچگونگي ارزشيابي آن درعلوم انساني. تهران: دفتر تحقيقات وانتشارات بدر
10) سکاران، اوما ( 1380 )، “روش هاي تحقیق در مدیریت”، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازي، مرکزآموزش مدیریت دولتی.
11) اسدی، فریده، مظفری، امیراحمد، زارعی علی(1396)، رابطه مدیریت منابع انسانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان ایران، پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی.
12) اسفندياري، عاطفه، نكويي مقدم، محمود، محمدي، زينب، نوروزي، سمانه، اميراسماعيلي، محمدرضا (1390). : آسيب شناسي منابع انساني در ستاد دانشگاه علوم پزشكي کرمان با استفاده از مدل سه شاخگي - 1389 . نشریه طلوع بهداشت، 10(33)، 12-1.
13) اسفندیاری، عاطفه، نكوئی مقدم، محمود، محمدی زینب، نوروزی، سمانه و اسماعیلی، محمدرضا، (1389)، آسیب شناسی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشكی کرمان با استفاده از مدل سه شاخگی فصلنامه علمی دانشگاه بهداشت یزد سال دهم شماره سوم.
14) اصلانی، فروغالسادات، طهماسبی، سیمین، بردبار، نجمه (1398). آسیبشناسی منابع انسانی شبکه بهداشت و درمان با استفاده از مدل سه شاخگی. فصلنامه پژوهش های سلامت محور، 5(1)، 56-45.
15) اکبری بورنگ، محمد، پور، سمیرا (1395). تعیین تأثیر شیوه های مدیریت منابع انسانی بر قابلیت یادگیری سازمانی با میانجی گری سرمایه انسانی. مدیریت بهره وری، سال دهم، شماره 39، صص 215-191.
16) برادر، رؤیا، کیانی خوزستانی، حسن، گوهری، حمیده (1391). بررسی وضعیت منابع انسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نقطه نظر مدیریت دانش. فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه سابق)، 18(69)، 355-331.
17) بهرام زاده، حسینعلی، امیری، هوشنگ، قدیری، رامین (1394). آسیب شناسی مدیریت نیروی انسانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران براساس مدل سه شاخگی. فصلنامه روانشناسي تربيتي، 6(2)، 82-59.
18) بیات، مهین، (1393)، آسيب شناسي معاونت منابع انساني با هدف بهبود و توسعه براساس مدل سه شاخگي، بيست و نهمين كنفرانس بين المللي برق.
19) توکلی، شقایق، (1388)، آسیبشناسی مدیریت منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت موسسه مطالعات بین المللی انرژی؛ شماره 4.
20) حسین پور، داود، قربانی پاجی، عقیل (1396). تأثیر راهبردهاي توسعه منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجی اعتماد متقابل و رضایت شغلی کارکنان در سازمان ورزش و جوانان استان مازندران. پژوهش هاي مدیریت راهبردي، 23(65)، 75-45.
21) حمیدي، همایون، سرفرازي، مهرزاد (1390). جهاني شدن و مدیریت منابع انساني. مطالعات راهبردی جهانی شدن، 2(2)، 40-1.
22) حيدرعلي هومن، فتح الهي علي اكبر(1384) بررسي عملي بودن اعتبار روايي و نُرم يابي مقياسي، سنجش سبك هاي تفكر استرنبرگ –واكنر براي مديران مءسسات آموزشي عالي تهران .
23) خاكي غلام رضا، روش تحقيق( با رويكرد پايان نامه نويسي)، تعداد صفحات 360- 1390- چاپ نهم .انتشارات بازتاب. تهران.
24) داناییفرد، حسن، الوانی، سیدمهدی، (1396)، روششناسی پژوهش کمّی در مدیریت: رویکردی جامع، ناشران: صفار، اشراقی، نوبت چاپ 12.
25) درودی، فریبرز، عباسی، مجید (1397). بررسی به کارگیری معیارهای مدیریت دانش در ارتقای کیفیت خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی استان کرمان. فصلنامه مطالعات كتابداري و علم اطلاعات، 10(24)، 166-151.
26) دلاوری، رضا، (1390)، آسیب شناسی آموزش های سازمانی در بخش دولتی بر اساس مدل سه شاخگی، نخستین همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی تهران: موسسه آفاه صنعت 64-6.
27) رحمانی، حجت، رجبی واسوکلایی، قاسم، سعیدپور، جلال، رضایی، مهدی، نیکان، سمیه، خسروی، بهمن (1396). آسیب شناسی منابع انسانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی بر اساس مدل سه شاخگی. فصلنامه بیمارستان، 16(4)، 41-35.
28) صفری، علی، فرخی، مجتبی، صالح زاده، رضا (1394). آسیب شناسی نظام مدیریت منابع انسانی. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 7(1)، 111-83.
29) غفاری، فاطمه، کیمیایی، علی، حسین زاده، احمد، کیمیایی، سلیمان (1394). آسیب شناسی نظام منابع انسانی براساس مدل سه شاخگی درآموزش و پرورش شهرستان لامرد. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالش ها و راهکارها.
30) فرهنگی، علی اکبر؛(1379)، پروژه بررسی و شناخت وضع موجود شرکت آب منطقه ای کرمان، ارائه اولویت های تحقیقات جهت حل برخی از مشکلات سازمان و افزایش بهرهوری، مرکز پژوهش های کاربری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
31) قربان نژاد، وحید، علیزاده، مهدی، بجانی، حسین (1398). آسیب شناسی نظام جبران خدمات در ناجا (مورد مطالعه: معاونت نیروی انسانی ناجا). فصلنامه علمی منابع انسانی ناجا، 10(56)، 38-9.
32) کاظمی، حمید، نصری نصرآبادی، شهره (1396). آسیب شناسی راهبردی نظام مدیریت منابع انسانی در مراکز پژوهشی (مطالعه موردی: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور). نشریه رهیافت، 27(66)، 46-29.
33) لطیفی، معصومه، محمد بیگی، فاطمه، اله بخشیان، لیلی، داوری دولت آبادی، نسرین (1398). ارائه مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانههای عمومی کشور با رویکردی به آینده. دو فصلنامه آینده پژوهی ایران، 4(2)، 227-203.
34) ممی زاده، جعفر، (1385)، توسعه سازمان دانش بهسازی و نوسازی سازمان اپ سوم: انتشارات روایت.
35) مومني منصور، آذرعادل، كتاب آمار و كاربرد آن در مديريت ( تحليل آماري) جلد دوم-(1393)-ويرايش 3-سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها-انتشارات سمت-مركز تحقيق و توسعه علوم انساني .
36) میرزایی اهرنجانی، ح، (1381)، طرح تفصیلی گسترش افق نو در شناخت آسیب شناسی سازمانهای عمومی و دولتی ایران (آب منطقه غرب)، مرکز پژوهش های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
37) میرزایی اهرنجانی، حسن، (1377)؛ تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر وجدان کار و انضباط اجتماعی در سازمان، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
38) نجفی زاده، م؛ زاهدی، م ، (1395)، شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه شاخگی، مجله مدیریت توسعه تحول شماره25، 59-69.
منابع انگلیسی
1) Davis,G.B, and Olson,M.H,(1985),”Management information system: Coceptual, Foundations, Structure, and Development ” 2nd, ed, New York: MC Graw- Hill. ”
2) Kast, E.Fremont and Rosenzweig, E.James, (1980), “Organization and management: A system and contingency Approach”, 4th.ed, Mc Graw-Hill, p.422, Also,op.cit.,p.452.
3) Ross, E.Joel and Others, (1983), “ Information Systems for Modern Management”, New Delhi: Prentice- Hall, pp.219-220.
4) Arthur, J. B. (1994). Effects of human resource systems on manufacturing performance and turnover, The Academy of Management Journal, 37. 3. 670-87.
5) Easterby, Smith, M., Thorpe, R. and Lowe, A. (1991). Management Research: An Introduction, London: Sage.
6) Aycan, Z., Al-Hamadi, A.B., Davis, A. and Budhwar, P. (2007), “Cultural orientations and preference for HRM policies and practices: the case of Oman”, International Journal of Human Resource Management, Vol 18 No. 1, pp. 11.32.
7) Alderfer, P.C. (2016). Identifying the in-service training needs of the social studies teachers within the context of lifelong learning. Professional Psychology, 13(4): 625-634.
8) Alvardo, J.M. (2011). Organizational Pathology, Retrieved from: http://www.Centrogeo.Com.
9) Armstrong, I. R. & Wheatley, W. J. (1990). Diagnosing the needs of small business clients: a methodology for consultation, Consultation, 8, 25-40.
10) Barlow, D.H. (2005). Essentials of abnormal psychology. Wadsworth: Belmont, CA.
11) Boon, C,. , Den Hartog, D,. Lepak, D,. (2019). A Systematic Review of Human Resource Management Systems and Their Measurement. Journal of Management, Vol. 45 No. 6, pp: 2498-2537.
12) Burke, W. W. & Litwin, G. H. (1992). A causal model of organizational performance and change. Journal of Management, 18(3), 523-545.
13) Cook, R. (2003). Organizational diagnosis. Journal of Strategy & Business Transformation, 5(2): 45-62.
14) Esfandiari, A., Kavosi, Z., Ravanbod, M., Mohabbati, F., Esfandiari, F., Salari, H. & Zanganeh, M. (2017). Organizational pathology in staff department of Shiraz University of Medical Sciences based on three-branch model, Sadra Medical Journal, 5 (4): 227-238. (In Persian).
15) Falletta, S.V. (2005). Organizational diagnostic models: A review and synthesis. Sunnyvale, CA: Leader sphere.
16) Fischer, R,. (2018). Human resource challenges for public libraries: survey results. PUBLIC LIBRARY QUARTERLY. “This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Public Library Quarterly.
17) Harrison, M.I. (1994). Diagnosing organizations: methods, models and process, 2n Ed. Sage, thousand Oaks, CA.
18) Hemsworth, D. (2016). An empirical assessment of the EFQM excellence model in purchasing. International Business & Economics Research Journal, 15 (4): 127-146.
19) Kaplan, R. S. & Norton, D. (2004). The balanced scorecard: translating strategy into action. Boston: Harvard Business School Press.
20) Lawrence, P. (2015). Leading change: the challenge of complexity. Kogan Page: Philadelphia, PA, USA.
21) Leavitt, H. J. (1965). Applied organizational change in industry, Handbook of Organization. New York, NY: Rand.
22) Likert, R. (1967). The human organization: Its management and value. New York, NY: McGraw-Hill.
23) Mahmudi Kochaksaraei, A. A., Farahani, M. & Rasteh Moghadam, A. (2015) The pathology of the staff training system by using three-dimensional. Iranian Society for Training & Development, 2 (5): 27-51, (In Persian).
24) Dauglas C,Montgomery.Peak,Elizabeth. (2007). Introduction to Liner trgression analysis, 2 nd ED. (ISBN: 978-964-2500-291X), Vol. 3(In Persian).
25) MondaL,. H,. (2020). Human Resource Management and Its Aspects in Libraries. Brainwave: A Multidisciplinary Journal (ISSN: 2582-659X), Vol. 1, No. 2, December 2020, pp. 134-141.
26) Nadler, D., & Tuchman, M. (1995). Types of organizational change: From incremental improvements to discontinuous transformations, Associates (Eds), Discontinuous change. Jossey-Bass, San Francisco: CA, 14-33.
27) Nelson, L., & Burns, F. L. (1984). High performance programming: a framework for transforming organizations. Transforming Work, Alexandria, VA: Miles Rever Press.
28) Peters, T. J. & Waterman, R. H. (1982). In search of excellence: Lessons from American best run Companies. New York, NY: Harper & Row.
29) Peydaei, M. M. & Noori, F. (2012). Employee training pathology with emphasis on its effectiveness in Iranian organizations. Tehran: Publication of Azar. (In Persian).
30) Rahimi, H., Siadat, A. Hoveida, R., Shahin, A., Nasrabadi, H. & Arbabi, A. (2011). The analysis of organizational diagnosis on based six box model in universities. Higher Education Studies, 1 (1), 84-92.
31) Saleem, A. & Ghani, U. (2013). Application of Weisbard’s organizational diagnosis model a case of Pakistan Banking Industry. Business & Economic Review, 5 (1), 1-11.
32) Salvatore, V. & Falletta, E. (2005). Organizational diagnostic models: a review & synthesis. Leadershere. Inc.
33) Schell, RW. (2004). Behavioral diagnosis model, Available: http://www.uri.du/ research/ Irc/sholl/Notes/ Behavioral-Diagnosis.
34) Slack, N. J. & Singh, G. (2018). Diagnosis of organizational culture in public sector undertakings undergoing reforms. Public Organization Review, 18(3): 361-380.
35) Soltani, M., Nikookar, G. H., Pashaei, A. & Khalili, A. R. (2018). Pathology of organizational training in one of the military bases of the Armed Forces. Organizational Culture Management, 16 (2): 411-438. (In Persian).
36) Teymoornezhad, K. (2005). Organizational change management from theory to practice. Tehran: Publication of Hamoon. (In Persian).
37) Tichy, N. (1983). Managing strategic change: technical, political and cultural dynamics. New York, NY: Wiley and Sons.
38) Weisbord, M.R. (1976). Organizational diagnosis, six places to look for trouble with or without a theory. Journal of Group and Organizational Management, 1, 4, 430-44