The Study of Activity-based Costing to Determine the Cost of Services In the Education
Subject Areas : Growth and development of public programs and servicesYounos Vakil Alroaia 1 , hossein eslami mofidabadei 2
1 - The Study of Activity-based Costing to Determine the Cost of Services in the Education
2 - Department of Accounting and Management, Shahriar Branch, Islamic Azad University, Shahriar, Iran
Keywords: Activity Based Costing, Activity Center, Cost of Services, Cost Driver, ,
Abstract :
Education, which has a diverse administrative and organizational structure, needs to be able to create the necessary coordination between the resources and expenditures of current and future activities. Therefore, the purpose of this study was to investigate the activity-based costing system to determine the cost of services in education in Semnan province. The research method was descriptive-applied and its statistical population includes the resources and expenditures of all education departments, financial managers and experts and budget officials in the education units of Semnan province. In order to collect the initial data, the documentary or library and field method has been used. Then, with the Activity Based Costing approach, the cost of current and future activities is estimated. The results are estimated during 2017 to 2020. Thus, in 2020, the highest cost price of a student among the selected cities belonged to Amirabadi city with a figure of eighty-two million five hundred thousand Rials (81,500,000) and the lowest cost price of a student unit belonged to Bastam city, which amounted to It is four million and six hundred and thirty thousand Rials (4,630,000). The results indicate that the average cost price in 1399 was twenty-six million and eight hundred and five thousand Rials (26.805.000). Also, the results showed that the cost of education services at different levels and according to the city are significantly different from each other that this difference mainly depends on the number of students, educational equipment, combination of educational levels and distance from the center has it.
جامعی, رضا, اسماعیلی, محمد, رنجوری, سیامک. (1399). اولویت بندی عوامل مؤثر بر تأمین مالی مدارس. مدیریت مدرسه, 8(2), 118-100.
خردیار, سینا, میربرگ کار, سیدمظفر, اسدی, مسعود, محمدی, شعبان، (1399). بررسی نقش خودگزینی و درونزایی بر رابطه بین هزینه یابی بر مبنای فعالیت و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت, 13(45), 107-129.
دستگیر محسن، عرب یار محمدی جواد (1383). بررسی موانع بگارگیری سیستم هزینه یابی هدف در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 12(39): 63-75.
رجبی, احمد. (1390). هزینهیابی بر مبنای فعالیت(ABC) ، نگرشی نوین جهت محاسبه بهای تمام شده آموزش رشتههای گروه پزشکی (مطالعهی تطبیقی: دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، فسا و یزد). بررسیهای حسابداری و حسابرسی, 18(64), 35-56.
رجبی احمد، (1380). طراحی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و تئوری ( TOC ) جهت استفاده بهینه از منابع سازمانی با برنامه ریزی خطی عدد صحیح ( مطالعه موردی: کارخانجات صنعتی شاهد شیراز)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
رجبی احمد، (1384). کاربرد سیستم هزینه یابی بر کبنای فعالیت جهت محاسبه بهای تمام شده خدمات بیمارستانی (مطالعه موردی بیمارستان شهید فقیهی شیراز)، طرح پژوهشی ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
سبزیان پور, زهره, اسلام پناه, مریم. (1398). بازگشت به مدیریت : طراحی و تبیین الگوی نوین صلاحیتهای مدیران آموزشی با روش تحلیل مضمون. مدیریت مدرسه ، 7(1):229-251.
عباسی, ابراهیم. (1391). کاربرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت در رشته های تحصیلی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی. حسابداری مدیریت, 5(شماره 2(پیاپی 13)), 113-138.
مالکی آوارسین, صادق, طالبی, بهنام, سودی, حورا. (1398). طراحی مدل ساختاری- تفسیری مؤلفه های مدارس اثربخش در دورۀ اول متوسطه. مدیریت مدرسه، 7(1):126-146.
نفیسی، عبالحسین( 1382). دانشنامه اقتصاد آموزش و پرورش: اقتصاد آموزش و پرورش عمومی (جلد 1)، تهران، انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
نمازی، محمد (1378). بررسی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در حسابداری مدیریت و ملاحظات رفتاری آن، بررسی های حسابداری و حسابرسی، 26(71): 16- 27.
وکیل الرعایا, یونس. (1400). بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزشوپرورش. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش.14(2), 277-288.
هاشمیان, فخرالسادات, زندیان, هادی, آقامحمدی, جواد. (1394). تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران. سیاستهای راهبردی و کلان. 3(12)، 1-26.
Fielden, J. and Lockwood, G. (1973). Planning and Management in Universities Brighton: Sussex University Press.
Kaplan, R. S. (2014). Improving value with TDABC. Healthcare Financial Management.
Kaplan, R. S., & Anderson, S. R. (2004). Time-Driven Activity-Based Costing. Harvard Business Review, 131–138.
Kaplan, R. S., & Anderson, S. R. (2007). The innovation of time-Driven Activity-Based Costing. Cost Management, 21(2), 5–15.
Peter C. Brewer. Paul E Juras.and Richard E. February (2003). Global Electronics, Inc: ABCImplementation and the Change Management Process (Issues in AccountingEducation):49-69
Tse, M.; Gong, M. (2009). Recognition of Idle Resources in Time-Driven Activity-Based Costing and Resource Consumption Accounting Models, Journal of Applied Management Accounting Research 7(2):41-54.
Witmer, D. R. (1972). Cost studies in higher education. Review of Educational Research 47: 99–127