هزينه يابي بر مبناي فعاليت مبتنی بر محاسبه بهاي تمام شده خدمات مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : رشد و توسعهی برنامهها و خدمات عمومی
یونس وکیل الرعایا
1
,
حسین اسلامی مفید آبادی
2
1 - دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2 - روه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایرا
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آموزشوپرورش، که دارای ساختار اداری و تشکیلاتی متنوع بوده نیاز دارد که بتواند هماهنگی لازم را بین منابع و مصارف فعالیتهای جاری و آتی ایجاد نماید. در این راستا، در این پژوهش به موضوع بررسی سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت برای تعیین بهای تمامشده خدمات در آموزشوپرورش استان سمنان پرداختهشد. روش پژوهش توصیفی- کاربردی و جامعهی آماری آن شامل منابع و مصارف كليه ادارات آموزشوپرورش ، مديران و كارشناسان مالي و مسئولين بودجه در واحدهای تابعه آموزشوپرورش استان سمنان بود. در این پژوهش، بهمنظور گردآوری داده های اولیه از روش اسنادی یا کتابخانـه ای و میدانی استفاده شد. سپس با رویکرد هزینهیابی بر مبنای فعالیت(ABC) بهای تمامشده فعالیتهای جاری و آتی بها یابی شده است. نتایج طی سال های 1396 تا 1399 برآورد شده است. بطوریکه، در سال 1399بیشترین مقدار بهای تمامشده یک دانشآموز دربین شهرستانهای منتخب مربوط به شهرستان امیرآبادی با رقم بالغبر هشتادویک میلیون پانصد هزار ريال(000/500/81) و کمترین رقم بهای تمامشده واحد یک دانشآموز مربوط به شهرستان بسطام بوده که رقم آن بالغبر چهار میلیون و ششصد و سی هزار ریال(000/630/4) میباشد. نتایج بیانگر آنست که ، میانگین بهای تمامشده درسال 1399 ، عددی بالغبر بیستوشش میلیون و هشتصد و پنج هزار ريال(000/805/26) بوده است. همچنین، نتايج اين مطالعه نشان داد، بهاي تمام شده خدمات درآموزش و پروش در سطوح مختلف و بر حسب شهرستان تفاوت معناداري با يكديگر دارند كه اين تفاوت به طور عمده بستگي به تعداد دانش آموز، تجهيزات آموزشي، تركيب سطوح تحصیلی و فاصله نسبت به مرکز دارد.
Education, which has a diverse administrative and organizational structure, needs to be able to create the necessary coordination between the resources and expenditures of current and future activities. Therefore, the purpose of this study was to investigate the activity-based costing system to determine the cost of services in education in Semnan province. The research method was descriptive-applied and its statistical population includes the resources and expenditures of all education departments, financial managers and experts and budget officials in the education units of Semnan province. In order to collect the initial data, the documentary or library and field method has been used. Then, with the Activity Based Costing approach, the cost of current and future activities is estimated. The results are estimated during 2017 to 2020. Thus, in 2020, the highest cost price of a student among the selected cities belonged to Amirabadi city with a figure of eighty-two million five hundred thousand Rials (81,500,000) and the lowest cost price of a student unit belonged to Bastam city, which amounted to It is four million and six hundred and thirty thousand Rials (4,630,000). The results indicate that the average cost price in 1399 was twenty-six million and eight hundred and five thousand Rials (26.805.000). Also, the results showed that the cost of education services at different levels and according to the city are significantly different from each other that this difference mainly depends on the number of students, educational equipment, combination of educational levels and distance from the center has it.
