Prioritizing the Components of Educational-Behavioral Evaluation of Teachers and Principals of Tollou Schools
Subject Areas : Generalleila ghoraeian 1 , Asghar Zamani 2
1 - PhD Student, Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University of Rudehen, Rudehen, Iran
2 - Associate Professor, Department of Higher Education Management, Institute of Higher Education Research and Planning, Tehran, Iran
Keywords: Education, Behavior, Teacher Evaluation, Educational-Behavioral Evaluation, Tollou School Teachers,
Abstract :
This research was conducted with the Purpose of prioritizing the components of educational-behavioral evaluation of teachers and principals of Tollou schools. Based on this, the current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation. The statistical population includes all teachers and principals of Tehran's Tollou schools (150 people) who were selected by the full number method. The research tool was a researcher-made questionnaire. In order to determine content validity from the point of view of university professors and education experts (teachers and principals of Tollou schools), the content validity ratio was approved. Cronbach's alpha coefficient for reliability was calculated and confirmed as 0.875. To analyze the obtained data, independent t-test and Friedman's test were used with SPSS24 software. According to the ranking results, it was determined that among the components of educational-behavioral evaluation of teachers and principals of Tollou schools, setting tasks or presenting research topics within the students' ability and controlling and supervising their performance by teachers and principals of Tollou schools are in the first priority and out of The criteria for evaluating the qualifications and professional and general abilities of teachers and principals of Tollou schools, during recruitment, the importance and attention to individual differences of students during teaching was identified as the most important evaluation criteria. It is suggested to prepare and implement a suitable model based on school-oriented, program-oriented, participation and self-evaluation approach
1. تقی پور ظهیر، علی، امینفر، مرتضی، باقری، سیفعلی. (1388). بررسي و مقايسه اثربخشي معلمان جذب شده از آموزش عالي و مراکز تربيت معلم ابتدایی، تحقیقات مدیریت آموزشی،1(2): 37-56.
2. جوادی پور، محمد، محمدی، رمضانعلی. (1388). ارزیابی عملکرد معلمان راهنما از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران براساس مدل جان وایلز و جوزف باندی. فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظام های آموزشی، 2(2):103-127.
3. چناری، زمرد، بهمئی، لیلا، برکت، غلام حسین. (1399). ارائه الگویی برای سنجش کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی: مورد مطـالعه شـهرستان اندیمـشک. نشـریه علـمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 13(52): 161-185.
4. حسین پور طولازدهی شهره، زین آبادی حسن رضا، علیمردانی اکرم، کرد فیروزجایی فهیمه. (1395). تأملی بر رفتارهای ضد تولیدی معلمان در تدریس: واکاوی نشانگان، ابعاد و ارزیابی وضع موجود در مدارس شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۲ (۱) :۱۱۷-۱۴۴.
5. رزی، جمال، امام جمعه ،سید محمدرضا، احمدی، غلامعلی، صالح صدق پور، بهرام. (1397). شناسایی و اعتبار سنجی ویژگیهای معلم اثربخش دوره ابتدایی. نظریه و عمل در برنامه درسی،۶ (۱۲) :۹۳-۱۲۶.
6. سبحانی¬نژاد، مهدی، زمانیمنش، حامد. (1391). شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبار سنجی مولفههای آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(32): 68-81.
7. سیف، علی. (1391). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. ناشر: دوران، تهران.
8. شعبانی، رسول، ناطقی، فائزه و فقیهی، علیرضا.(1397). ارزشیابی نظام آموزشی حوزه علمیه کاشان با استفاده از الگوی CIPP (مورد مطالعه: سطح یک حوزه علمیه کاشان). مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي.۳ (۴) :۶۷-۹۴.
9. شعبانی، حسن. (1392). مهارتهای آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
10. عبدالملکی، شوبو، نصیری بنی ولک، فخر السادات و افضلی، افشین. (1399). ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزیابی عملکرد تعالی مدارس. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(1)، 101-122.
11. عسکری متین سجاد و کیانی غلامرضا.(1397). الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۳۴ (۲) :۹-۳۰.
12. فرمهيني فراهاني، محسن، كشاورز زاده، علی و نصيري، زهره. (1392). طراحي و اعتبارسنجي ملاك ها و شاخص هاي ارزيابي كيفيت دانشآموزان مدارس متوسطه (مطالعه موردي: مدارس استان كهگيلويه و بويراحمد). دو فصلنامه مطالعات برنامه ريزي آموزشي، 3(5): 119-131.
13. فرخ نژاد، خدانظر و پیردادیان، معصومه. (1390). تضمين كيفيت از طريق ارزيابي كيفيت فرآيند تدريس - يادگيري در نظام دانشگاهي، همايش ارزيابي دروني كيفيت در نظام دانشگاهي.
14. کشاورز لقمان، فرید فتحی اکبر، آزادی فاطمه.(1395). ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی با استفاده از بازخورد ۷۲۰ درجه. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۴ (۱۲) :۹-۲۱..
15. کریمی، روح انگیز، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، حسن پور، اکبر و موسی پور، نعمت الله. (1399). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،9(3): 253-284.
16. مظاهری، حسن و انصاری زاده، فهیمه. (1397). ارزیابی صلاحیتهای حرفهای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم. توسعه حرفه ای معلم، 3(3): 91-113.
17. ماجدی، پری سیماسادات، نادری، عزت اله و سیف نراقی، مریم. (1398). صلاحیتهای معلمی متناسب با ویژگیهای جهانی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه مدیران و معلمان نمونه مدارس. فصلنامه مدیریت مدرسه، 7(1)، 84-104.
18. موسوی راد، سیده طاهره، روزبهانی، محبوبه و روه، ماهنوش. (1393). ارزیابی عملکرد معلمین تربیت بدنی با بازخورد 360 درجه: مطالعه موردی معلمین شهرستان پارسیان. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 1(3): 61-70.
19. مظاهری، حسن و انصاری زاده، فهیمه. (1397). ارزیابی صلاحیت های حرفهای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم. توسعه حرفه ای معلم، 3(3): 91-113.
20. وحدانی، محسن محرم زاده، مهرداد و سید عامری، حسن. (1391). ارتباط بین ابعاد شخصیت (مدل 5 عاملی) و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس استثنایی استان خراسان شمالی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 112(1): 14-5.
21. نظری شهرام، دیوکان بهزاد و کوثری پور، محسن. (1399). تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۶ (۱): 107-124.
22. Bejan, A. S., Damian, R. M., Leiber, T., Neuner, I., Niculita, L., & Vacareanu, R. (2018). Impact evaluation of institutional evaluation and programme accreditation at Technical University of Civil Engineering Bucharest (Romania). European Journal of Higher Education, 8(3), 319-336.
23. Buchanan, J., Harb, G., & Fitzgerald, T. (2020). Implementing a teaching performance assessment: An Australian case study. Australian Journal of Teacher Education, 45(5), 5.
24. Davis, S. L., Jaser, S. S., Ivankova, N. V., Lemley, T., & Rice, M. (2023). Using Mixed Methods Research in Children with Type 1 Diabetes: a Methodological Review. Current Diabetes Reports, 1-17.
Fi25. eld Jr, G. (2023). Water Safety Education in Michigan: Teachers as Navigators Towards Water Safety for Children and Youth (Doctoral dissertation, Michigan State University).
26. Gepila Jr, E. (2020). Assessing teachers using Philippine standards for teachers. Universal Journal of Educational Research, 8(3), 739-746.
27. Indira, E. W. M., Hermanto, A., & Pramono, S. E. (2020). Improvement of Teacher Competence in the Industrial Revolution Era 4.0. In International Conference on Science and Education and Technology (ISET 2019) (pp. 350-352). Atlantis Press.
28. Lee, E (2019). Developing Teachers: Improving professional development for teachers. Published by: the Sutton Trust.
29. Stronge, J. H., & Tucker, P. D. (2020). Handbook on teacher evaluation: Assessing and improving performance. Routledge.
30. Suryani, N. (2020). The effect of teacher competence and motivation on performance through work satisfaction of teachers at Junior High School 7 Jakarta. Global Journal of Engineering and Technology Advances, 5(3), 129-140.
31. Stacey, M., Talbot, D., Buchanan, J., & Mayer, D. (2020). The development of an Australian teacher performance assessment: Lessons from the international literature. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(5), 508-519.
32. Wu, C., & Chen, R. (2014). A study on Key Performance Indicators (KPIs) for Basic Education in Taiwan. Journal of Modern Education Review, 4(8), 565–578.